معاون اول رییس جمهور در جاسک خبر داد:

توسعه سواحل مکران برای کشور امری حیاتی است



صبح ساحل ، سیاسی -  طی سال‌های اخیر همواره توسعه نوار ساحلی شرقی کشور که به آب‌های اقیانوس هند دسترسی دارد، مورد توجه بوده است. از این‌رو منطقه دوم نیروی دریایی ارتش نیز در این سال‌ها در جاسک مستقر شده است.

معاون اول رییس جمهور گفت: توسعه زیر بنایی سواحل مکران برای کشور امری جدی و حیاتی است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در نشست کارگروه توسعه زیربنایی سواحل مکران، افزود: این منطقه دارای پتانسیل های بی نظیر است که باید بتوان از این فرصت های خدا دادی بیشترین بهره برداری را کرد. وی با بیان اینکه اکثر کشورهای جهان آرزوی داشتن قطعه ای از این سواحل را دارند بیان کرد: بسیاری از کشورهای جهان آرزوی داشتن بخشی از سواحل مکران را دارند زیر می دانند که این سواحل ظرفیت و اهمیت ویژه ای دارد. جهانگیری اضافه کرد: طرح های زیربنایی سواحل مکران باید به صورت جدی پیگیری شود زیرا این امر مورد تایید مقام معظم رهبری نیز می باشد.معاون اول رییس جمهور با اشاره به لزوم افزایش تخصیص اعتبارت سواحل مکران خاطر نشان کرد: برای رسیدن به نتایج ملموس در توسعه زیر بنایی سواحل مکران به مرکزیت جاسک باید تخصیص اعتبارات این منطقه افزایش یابد.

وی از برگزاری نشستی در تهران به منظور بررسی بیشتر پروژه های سواحل مکران خبر داد و افزود: پیش از پایان سال جاری جلسه ایی در مرکز برای بررسی  بیشتر پروژه ها و بحث تخصیص اعتبارات مورد نیاز در منطقه برگزار خواهد شد تا بتوان پروژه های با اولویت را زودتر به پایان رساند. وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار قرار دارد و در حال اجرا می باشد. عباس آخوندی از ویژگی های منحصر به فرد بندر شهیدبهشتی را داشتن آبخور های 14 متری دانست و عنوان کرد: داشتن آبخور های 14 متری از ویژگی های این بندر است که در نوع خود منحصر به فرد می باشد.وی به راه آهن بندرچابهار- زاهدان اشار کرد و افزود: عملیات مهندسی پروژه راه آهن بندرچابهار- زاهدان در حال انجام است که امیدواریم تا پایان تابستان سال آینده به اتمام برسد. آخوندی با بیان اینکه پیگیر اتصال بندرچابهار به منطقه آزاد هستیم افزود: در حال حاضر پیگیر کار تحقیقاتی و قانونی اتصال بندرچابهار به منطقه آزاد هستیم.استاندار هرمزگان نیز در این نشست گفت: در هرمزگان با پدیده ای به نام قاچاق روبرو هستیم و برای مقابله با این پدیده هزینه های هنگفتی را صرف می کنیم.  جاسم جادری عامل اصلی توسعه و اشاعه قاچاق را بی کاری دانست و عنوان کرد: عامل اصلی که موجب توسعه و اشاعه پدیده قاچاق در استان شده این است که در بحث اشتغال زایی در هرمزگان خوب عمل نشده و باید به این امر بیشتر توجه شود. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشترین سواحل کشور در محدوده هرمزگان قرار دارد تقاضا دارم به بخش شیلات توجه ویژه ای شود و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه طرح های شیلاتی و صیادی به هرمزگان در نظر گرفته شود.

 حضور گسترده مسوولان کشوری

علاوه بر اسحاق جهانگیری، وزرای نیرو، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی در جاسک حضور یافتند. قرار است کارگروه ستاد توسعه سواحل هرمزگان با حضور اعضای دولت برگزار شد.همچنین ترکان، صفدرحسینی رئیس صندوق توسعه ملی، دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، استاندار سیستان و بلوچستان و استاندار هرمزگان نیز در نشست کارگروه توسعه سواحل مکران به محوریت بندر جاسک در این شهر حضور داشتند.

 تبدیل جاسک به منطقه توسعه یافته اقتصادی

استاندار هرمزگان گفت: تمامی پروژه های زیر۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی با امتیاز ۹۰ درصد تخفیف به بخش خصوصی واگذار می‌شود.جاسم جادری در نشست اداری استان در شهرستان جاسک، با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به آبادانی کشور نیست افزود:  مردم باید در راستای آبادانی کشور و استان به دولت کمک کنند.استاندار هرمزگان به ظرفیت ها و موقعیت جاسک اشاره کرد و گفت: شهرستان جاسک در بخش صید و صیادی جایگاه منحصر فردی در استان دارد و در آینده نزدیک به منطقه ویژه صیادی تبدیل خواهد بود.وی در بحث نفت و پالایشگاه نقتی گفت: این شهرستان همچنین پایانه نفتی به طور یقین ایجاد خواهد شد.استاندار هرمزگان در ادامه به سفر ریاست جمهور به هرمزگان اشاره کرد وگفت: در سفر آینده ریاست جمهور به هرمزگان مسایل بزرگراه شرق به غرب استان بخشودگی جرایم صیادی و رفع مشکلات آب منطقه پیگیری خواهد شد.

جادری با بیان اینکه شهرستان جاسک باید در محور توسعه قراره گیرد، تصریح کرد: در آینده نزدیک جاسک به منطقه توسعه یافته و آزاد در حوزه اقتصادی تبدیل خواهد شد‎.

 وجود نیروی دریایی در سواحل مکران بسیار ارزشمند است

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پیشرفت های منطقه دوم نیروی دریایی ارتش در جاسک ،گفت: وجود نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران برای نظام ارزشمند است.

امیر سرتیپ سلامی گفت:درجریان بازدید وارزیابی از عملکرد این نیرو در منطقه کنارک و منطقه دوم دریایی ولایت شاهد پیشرفت در این منطقه بودم.وی ادامه داد:همه این پیشرفت ها ناشی تلاش نیروی دریایی اعم از فرماندهان وکارکنان بوده که در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا با جدیّت و عزم و اراده قوی به سمت "ساختن نیروی دریایی در شأن ملّت ایران" حرکت کرده اند.

وی یاد آور شد: تمام این پیشرفت ها در سایه کار و تلاش شبانه روزی کارکنان و فرماندهان نیروی دریایی بوده امّا حرکت برای ساختن نیروی دریایی در شأن ملّت ایران ، بطوریقینً کار بسیار زیادتری را می طلبد ؛ کار محوّله به نیروی دریایی ارتش شاید بزرگتر از حد توانش باشد اما با همّت و تلاش شبانه روزی شما روز به روز جلوتر می رویم.معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح به همراه فرمانده نیروی دریایی ارتش و تعدادی از معاونت های نداجا،طی هیاتی از منطقه دوم دریایی ولایت بازدید کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها