20 مهر؛ روزی به نام کاهش بلاياي طبيعي:

نگاهی به حوادث زیانبار رخ‌داده در چند سال گذشته در خاورمیانه



در ايران ، 20 تا 25 مهر ، هفته کاهش بلاياي طبيعي نامگذاري شده است و روز 20 مهر را روز ملي کاهش اثرات بلاياي طبيعي نام نهاده اند.

      

به گزارش صبح ساحل، شرايط اقليمي و جغرافيايي ايران نظير قرارگيري آن روي کمربند زلزله ، واقع شدن در عرضه اي پايين و... از يک طرف و ساخت وسازهاي نامطلوب و بدون رعايت نکات ايمني از طرف ديگر، باعث آسيب پذيري ايران در برابر بلاياي طبيعي شده است

نامگذاری این روز از وجوه گوناگونی دارای اهمیت بوده و ضروری است با گرامیداشت این مناسبت، بیش از پیش راهکارهای کاهش اثرات آسیب‌ها و بلایای طبیعی مورد توجه جدی قرار گیرد.

   

بلایای طبیعی

بلایای طبیعی، به مجموعه‌ای از حوادث زیانبار گفته می‌شود، که منشاء انسانی ندارند. این حوادث معمولاً غیرقابل پیش‌بینی بوده و یا حداقل از مدتهای طولانی قبل نمی‌توان وقوع آنها را پیش‌بینی نمود. هر یک از عناصر جوی به تنهایی می تواند بلایای مهمی مانند افزایش دما و گرمازدگی، سرعتهای زیاد باد و وقوع توفان، بارشهای تندری و وقوع تگرگ، یخبندان و سرمازدگی و … را ایجاد کند. اما بیشترین خسارات جانی و مالی بر اثر پدیده های جوی ترکیبی و خطرات ثانویه ناشی از آنها می باشد، مانند توفان، رعد و برق، خشکسالیها، سیل، آتش سوزی.

 

آمار تکان دهنده از سیل و زلزله در 20 سال اخیر

بیشترین وقایع زلزله در 30 سال گذشته در 3 کشور چین، اندونزی و ایران به ترتیب با سهم 16، 9 و 8 درصدی رخ داده است.در کشور ایران طبق آخرین آمار منتشر شده در سایت راه بیمه؛  حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال‌های 1990 تا 2018 خسارت وارد شده است. اما با وجود اطلاعات و امار مشخصی که از خسارات سیل و زلزله در بازه زمانی 20سال گذشته وجود دارد مشخص نیست چرا تا کنون تشکیل صندوق بیمه خسارات طبیعی به تعویق افتاده است.

نگاهی به بلایای طبیعی رخ‌داده در خاورمیانه نقش پر رنگ سیل و زلزله را نشان می‌دهد که عمدة آنها در کشور ما رخ داده است. از بین پر خسارت‌ترین بلایای طبیعی رخ‌داده در خاورمیانه، 5 واقعه مربوط به ایران و یک واقعه نیز سه کشور دیگر را همراه با ایران درگیر کرده است. از 5 واقعة مربوط به ایران، 3 واقعه زلزله است که جمعاً در حدود صدها میلیون دلار به کشور خسارت وارد کرده است؛ اما تنها 2 کشته بر جای گذاشته‌اند .

 

  

قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

به گفته دکتر محمد اسماعیل مطلق  رئیس اداره مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت: آمار مخاطرات آب و هوایی در دنیا به علت تغییر اقلیم رو به افزایش است، هر سال بالغ بر ۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد و سالانه ۱.۵ میلیون ایرانی تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار می‌گیرند.

در این راستا و با هدف کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، دولت جمهوری اسلامی ايران در سال 1383 پیش لایحه تشکیل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را به مجلس تقدیم كرد كه پس از انجام اصلاحات در 15 مهرماه 95 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید  و سرانجام امروز مجلس شورای اسلامی  این مصوبه را به دولت ابلاغ کرد.

در پوشش بیمه ای صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، ۵۰ درصد حق بیمه برعهده دولت است، پرداخت حق بیمه اجباری بوده و مبلغ آن روی قبض برق مصرفی هر خانه منظور می شود.

منبع:تسنیم، بیمه راه، پژوهشکده بیمه

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها