از دیپلماسی ظریف تا دردسرهای اوباما



 صبح ساحل ، اجتماعی -  حضور پر رنگ این روزهای وزیر امور خارجه کشورمان در محافل اروپایی موجب شده است تا ایران و مساله هسته ای همچنان موضوعی به روز باقی بماند . اجلاس امنیتی مونیخ که در روزهای گذشته با حضور دکتر ظریف در آلمان به منظور بررسی مشکلات امنیتی و بحران هایی از قبیل صلح در خاورمیانه ،سوریه و اوکراین برگزار شد همراه با حاشیه هایی ایرانی بود. به طور کلی بعد از توافق ژنو هر چه امریکا و تندروها در این کشور بیشتر هیاهو به راه انداختند و بر تحریم های بیشتر اصرار کردند تیم دیپلماسی ایران آرامتر و منطقی تر به جنگ فضای رسانه ای مخالف ایران رفت و این موجب شد تا عملا امریکا و اسراییل وادار به حفظ نزاکت دیپلماتیک شوند. در آلمان و در طی دیدار ظریف با جان کری اگر چه وزیر خارجه امریکا بر پایبندی کشورش به تحریم ها بر علیه ایران تاکید کرد ظریف اما با اشاره به لزوم پایبندی به توافق مشترک دو کشور بر اعمال حسن نیت در اقدامات دو جانبه تاکید کرد و حتی فرصتی 6 ماهه را برای رسیدن به توافق نهایی محتمل دانست. رفتار و آداب گفتگوی ظریف فضای این روزهای سیاست خشک و تند دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. وی در صفحه فیسبوک خود در مورد دیدارها در آلمان مینویسد: در حاشیه جلسه چندین ملاقات و مصاحبه هم داشتم. دبیرکل سازمان ملل متحد، خانم اشتون، مدیرکل آژانس، اخضر ابرهیمی، نخست وزیر لبنان، وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، اتریش، فنلاند، بوسنی، اسلواکی، اوکراین و ... دبیر شورای امنیت ملی هند، رییس کمیسیون خارجی و معاون فراکسیون اکثریت پارلمان آلمان و تعدادی از متفکرین و متنفذین سیاسی غیردولتی آمریکایی و اروپایی برای ملاقات به محل اقامت بنده آمدند. با وزیر خارجه آلمان هم در محل استقرارش در کنار سالن کنفرانس ملاقات داشتم. قرار بود وزیر خارجه روسیه را هم ببینم که به دلیل طول کشیدن یکی از جلسات و پر بودن بقیه وقت هر دو امکان پذیر نشد.در ادامه این سفر رسانه های آلمان هم به طور مفصل به سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور پرداخته و ZDF  و یورونیوز و برخی دیگر از رسانه های فراگیر آلمان پربیننده ترین ساعات برنامه های خود را به مصاحبه و گزارش از دکتر ظریف اختصاص دادند این توجه در حالی است که اعراب و مخالفان ایران به شدت به جنگ های لفظی و اتهام زنی به ایران مشغول هستند تا شاید بتوانند از موج توجهات به ایران بکاهند و البته  در نهایت لبخندها و اقدامات مصمم ظریف برای گشودن درهای تازه به روی سیاست ایران نگذاشته تا موضوع ایران در هیاهوهای تبلیغاتی اسراییل و اعراب گم شود.

 

 تیتر داغ//

 

   درد سرهای این روزهای آقای رییس جمهور

 

باراک اوباما این روزها چندان خوش شانس نیست وی علاوه بر اینکه در روزهای گذشته برای خاموش کردن تب و تاب جاسوسی های گسترده امریکا مجبور شد تا یکی از نیروهای مورد اعتماد خود یعنی کیت الکساندر رییس آژانس امنیت ملی  را قربانی افشاگری های اسنودن کرده و وی را به بهانه بازنشستگی برکنار نماید در سطح افکار عمومی امریکا به دلیل مسایل بودجه بهداشت و درمان و همچنین توافق با ایران تحت فشار قرار دارد .به نظر میرسد این فشارها بیشتر به دلیل اقدامات لابی صهیونیست در امریکا و حمله های لفظی روزهای گذشته مقامات امریکایی  و اسراییلی نسبت به یکدیگر بوده است تنش تازه در روابط تل‌آویو- واشنگتن پس از آن آغاز شد که کری در جریان نشست امنیتی مونیخ، تلویحا اسرائیل را به تحریم‌های بین‌المللی در صورت شکست مذاکرات سازش تهدید کرد این اظهارات کری با واکنش تند مقامات اسرائیلی مواجه شد و پس از آن موجی از حملات رسانه ای اسراییلی از جمله فاکس نیوز و ان بی سی به سیاست های دولتی اوباما شروع شد و حتی در جریان مصاحبه فاکس نیوز با اوباما وی این شبکه را به دامن زدن به مسایل احمقانه و غرض ورزی متهم ساخت. این مشکلات در حالی است که اوباما در زندگی خانوادگی نیز با مشکلاتی روبروست اختلافات زیاد وی با میشله اوباما چندی است که علنی است و رفتارهای قهر آمیز بانوی اول امریکا با رییس جمهور سوژه رسانه هاست.

 

موضوع ویژه//

 

    همسایگانی که با انرژی ایران آشتی می کنند

 

مساله انرژی ایران نیز مانند دیگر پارامترهای اقتصادی بر اثر تلطیف دیدگاهها ی بین المللی نسبت به ایران رو به رونق و گسترش است .حضور وزیر نفت در اغلب سفرهای دیپلماتیک رییس جمهور و وزیر امور خارجه و از طرفی همراهی بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری خارجی در زمینه انرژی با هیات های دیپلماتیک اروپایی که این روزها زیاد به تهران رفت و آمد میکنند نشانه هایی از آشتی دنیا با انرژی ایران است اما نکته قابل توجه تمایل برخی از کشورها مانند هند برای از سر گیری مجدد قراردادهای انرژی است. نیاز مبرم هند و پاکستان به گاز ایران موجب شده است تا هند با آرام شدن روابط میان ایران و امریکا و البته با چراغ سبز این کشور باز هم پیشنهاد اغواکننده خرید گاز ایران و احداث خط لوله صلح را روی میز مذاکرات قرار دهد و البته در این میان برخی دیگر از همسایگان محترم مانند ترکیه به دنبال از سر گیری قرار داد خرید گاز و گرفتن غرامت 2 میلیون دلاری خود از ایران هستند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها