پیشکسوت ارزنده فوتبال

شور و‌ هیجان فوتبالی در هرمزگان به خاطره‌ها پیوسته است



الفبای فوتبال را ابتدا از برادرانش ناصر و عیسی که هر دو از فوتبالیست‌های خوب شهر بندرعباس بودند آموخت و به طور کلی از دوران خردسالی تا بزرگسالی در باشگاه نخل بندرعباس فوتبال بازی کرد. مربیان زیادی داشت که می توان از آقایان حسن حسین‌ پور، مرحوم احمد اقبالی ، مرحوم محمد مرادی، حسین آبهشت ،یوسف رایزن، محمد محمودی، چنگیز علمی پور، علی خواجه فینی، مرحوم صالح سنگبور ، رضا نوری زاده و رضا راهنورد یاد کرد. گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت ارزنده فوتبال هرمزگان با هم می خوانیم.‌

  

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

یوسف صفری زاده هستم، متولد ۱۳۵۲ در بندرعباس، حدود ۲۰ سال است که در قشم ساکن هستم و دو فرزند دارم.
  

 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟

مثل خیلی از فوتبالیست‌ها  و ورزشکاران ورزش را از بچگی شروع کرد. ابتدا از زمین‌های خاکی در محله‌ سه راه برق  و مدارس ابتدایی و بعد از آن به‌طور گروهی و تیمی در چند مقطع خردسال، نوجوان ،جوان و امید و بزرگسالان در یک باشگاه بازی می کردم.
   

 الفبای فوتبال را در کدام تیم و چه مربی به شما آموخت؟

 الفبای فوتبال را ابتدا از برادرانم ناصر و عیسی که هردو از فوتبالیست‌های خوب شهر بندرعباس بودند آموختم و به طور کلی از دوران خردسالی تا بزرگسالی در باشگاه نخل بندرعباس فوتبالم را شروع کردم و در همین باشگاه به اتمام رساندم. خوشبختانه فرصت آموختن از تجربه مربیان زیادی داشتم. از دوران خردسالی تا بزرگسالی آقایان حسن حسین‌ پور، مرحوم احمد اقبالی ، مرحوم محمد مرادی، حسین آبهشت ،یوسف رایزن، محمد محمودی، چنگیز علمی پور، علی خواجه فینی، مرحوم صالح سنگبور ، رضا نوری زاده و رضا راهنورد مربیان من بوده اند.‌
  

 در چه تیم های بازی کرده اید؟

از خردسالی تا بزرگسالی در تیم نخل بندرعباس بازی کردم.
   

 در تیم های منتخب استان‌ بازی کرده اید؟

بله نوجوانان و امید استان و آموزشگاه‌های استان و شهرستان
  

 در چه پستی بازی می کردید؟

پست هافبک و مهاجم
   

 در کنار چه بازیکنانی بهتر بازی می کردید؟

در کنار  محمد امینی، رحیم اقبالی، مهدی ترابی، مرحوم سعید امیری، حیدر حسین پور، اسماعیل بواشه و مهدی عماری بهتر بازی می کردم.
   

 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟

قهرمانی خردسالان، نوجوانان، جوانان، امید و قهرمانی بزرگسالان در سطح بندرعباس با تیم نخل کسب نمودم.قهرمانی در دوران مدارس راهنمایی و دبیرستان، قهرمانی آموزشگاه‌های غرب کشور با مربیگری آقای حسن حسین‌پور ، منتخب نوجوانان و جوانان و امید استان و همچنین منتخب آموزشگاهی استان ، انتخاب تیم نخل بندعباس در لیگ دسته سوم کشور ، بازی با تیم‌های پورای تهران در ورزشگاه آزادی با کاپیتانی مهدی فلامرزی و بازی با پلی اکرین اصفهان از افتخارات ورزشی من هستند.
  

 در مورد دوره های مربیگری که دیده اید  بگویید؟

بعد از پایان دوره فوتبالی متاسفانه مشغله‌کاری اجازه نداد که در عرصه مربیگری پیش قدم شوم.
         

 الگوی شما در دورانی که بازی می کردید چه کسانی بودند؟

الگوی من در دوران فوتبالی برادرانم و دوستانم بودند که در این عرصه به طور حرفه‌ای فعالیت داشتند.
     

از فوتبال هرمزگان بگویید آیا در جایگاه خوبی قرار دارد؟

هرمزگان خیلی فوتبالیست‌ های خوب و مستعدی دارد اما حیف و صد افسوس چند سالی است که فوتبال در هرمزگان مرده است. هرمزگان با این همه پتانسیل باید حداقل یک تیم در لیگ برتر کشور داشت اما متاسفانه مسئولین دلسوز نداریم که از ظرفیت‌های موجود و تیم‌های فعلی حمایت کنند تا استان با فوتبالیست‌های بومی پله پله صعود کندو  به رده‌ی بالای کشور برسد.
   

به بازیکنان و کادر فنی بومی به چه میزانی اعتقاد دارید؟

به نظر بنده نیاز است که یک مربی با دانش از کشور به هرمزگان بیاوریم تا مربیان بومی به اندوخته های خود اضافه کنند اما در رابطه با بازیکنان بومی آن قدر استعداد  خوبی داریم که نیاز به بازیکنان غیر بومی نداشته باشیم اما به بازیکنان بومی اهمیت نمی دهیم و آن ها را باور نمی کنیم. باید به بازیکنان بومی باور داشته باشیم و با این بازیکنان می توان کارهای بزرگی در فوتبال کشور کرد.
   

 چرا هرمزگان یک تیم  در لیگ برتر کشور ندارد؟

علیرغم وجود ظرفیت های انسانی و بنگاه های اقتصادی و تجاری در هرمزگان فوتبال در استان در یک سردرگمی بزرگ قرار دارد که جا دارد مسئولان در این عرصه تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند. همگان در ایران فوتبال  جنوب را ستایش می کنند ولی مدت‌هاست که شور و‌هیجان فوتبال در هرمزگان به خاطره ها پیوسته است. فراموش نمی کنم وقتی مردم برای بازی های آلومینیوم و‌ شهرداری لحظه شماری می کردند اما الان آن هیجان ها کجاست . مردم هرمزگان عاشق فوتبال هستند و عشق به فوتبال در هرمزگان زنده است . جوانان این خطه در گرما و‌شرجی بسیار زیاد و‌دمای بالای ۳۵ درجه به خاطر عشق خود بازی می کنند. چیزی که برای عاشقان فوتبال در هرمزگان جای سوال است این است که  هرمزگان با وجود پتانسیل و ظرفیت های گوناگون هیچ نماینده ای در لیگ برتر کشور ندارد.  شاید عدم حمایت بنگاه های اقتصادی از فوتبال باشد و یا این که نبود عزم جدی دستگاه های متولی عامل آن است. استان هرمزگان آنقدر در  بنگاه های اقتصادی  ظرفیت دارد که می تواند در سطح نخست کشور تیمداری کند.
   
   

 قشنگ ترین گلی که در دوران بازیگری زدید به کدام تیم بود؟

گل‌های زیادی زدم ولی اگر بخوام انتخاب کنم قشنگ‌ترین گلم بازی با تیم برق و فینال بازی های جوانان بندرعباس بین تختی و نخل بندرعباس بود که گل بسیار زیبایی زدم.
    

 در دورانی که بازی می کردی بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام دادید؟

بهترین بازی را  مقابل تختی و برق بندرعباس
   

 از هم بازی های قدیمی شما کسی به سطح برتر فوتبال ایران رسید؟

بله داوود دهقانی و علیرضا غفاری
     

در فوتبال به حق خودتان  رسیده اید؟

متاسفانه به خاطر همان عدم حمایت‌ها و نبود مسئولین دلسوز اکثر بازیکنان در هرمزگان به حق خودشان نرسیدند.
   

 برای بازگشت تیم های قدیمی به صحنه فوتبال چه پیشنهادی دارید؟

متاسفانه خیلی از تیم های قدیمی به علت نداشتن زیر ساخت ها و اسپانسر از رده خارج شده اند و امکان احیای آن ها غیرممکن است . تیم های قدیمی هرمزگان که همچنان فعال هستند می توانند در بخش فوتبال پایه به استان کمک کنند.‌
   

 صمیمی ترین دوست فوتبال خود را نام ببرید؟

ماشاالله صابری ، محمد امینی ، مهران کرمی، برادرانم ناصر ، محمد، عیسی و رضا صفری‌زاده
 
   

قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟

قهرمانی آموزشگاه‌های غرب کشور، قهرمانی پیاپی نوجوانان و جوانان و امید شهرستان بندرعباس از بهترین و قشنگ ترین خاطرات ورزشی من  هستند.
     

 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟

در دوران ورزشی و زمانی که در اوج بودم و در تمرینات تیم منتخب نوجوانان استان مصدوم شدم که این خاره تلخ هیچ وقت فراموش نمی کنم و متاسفانه این مصدومیت باعث شد که حداقل دوسال از بهترین دوران فوتبالی منتخب نوجوانان و جوانان استان را از دست دادم.
   

 در دوران بازیگری خیلی  کارت های رنگی از داوران می گرفتید ؟

خیلی کم زرد خاطرم می باشد اما کارت قرمز یادم نمی آید.
   

 به عنوان یک پیشکسوت چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟

اگر زمین شناسی خونده باشید راجب سنگ محک حتما شنیدید، همان سنگ سیاهی که خلوصِ طلا را مشخص می کند. تمام آدم‌‌ های دنیا یک‌ روزی به نقطه‌ای می رسند که نه جانی مانده نه انگیزه‌ای، اما آن تلاشی که علی‌رغم خستگی‌های زیاد شما را تبدیل به سنگ سیاه محک و عیارتون‌ را  مشخص می کند . هرچقدر سخت‌تر باشید و بیشتر دوام بیارید ارزش و قیمت شما بیشتر می شود. شما جوانان  حق دارید که  خسته بشوید اما به خودتان  حق ندید که کنار بکشید و هرجای دنیا یا کشور دنبال علاقه خود بروید تا به آن برسید.
   

 نگفتی آبی یا قرمز هستی؟

هردو خوب هستند ولی من  پرسپولیسی هستم.

 تیم مورد علاقه شما در جهان؟

آلمان

 بهترین دروازه بان زمان دوران شما چه کسی بودند؟
آقایان اقبالی، مصطفی زرنگاری و درویش پور
  

 بهترین مربی کنونی ایران؟

یحیی گل محمدی و امیرقلعه نوعی
   

 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟

کلوپ، زیدان، هانس دیتر فلیک
    

 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟

تجربه پیشکسوتان چراغ راه جوانان و آ ینده ورزش آن ها است  و صد البته که بهره بردن و درس گرفتن از تجربیات پیشکسوتان عامل موفقیت و پیشرفت ورزشکاران است. در این دوره متاسفانه در ورزش ما کم‌تر به پیشکسوتان و تجربیات آن ها توجه می شود.
  

 اگر در ورزش هرمزگان قدرتی برای تصمیم گیری داشتید کدام مشکلات را در اولویت می گذاشتید؟

یک گروه ورزشی با حضور پیشکسوتان در بدنه‌ هیات های ورزشی  ایجاد می کردم تا مشکلات ورزش و به خصوص مشکلات جوانان سریع تر حل سود.
   

 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟

هرجای هرمزگان زیبایی خاص خودش را دارد و به نظر بنده شمال هرمزگان و بیشتر شهر فین از همه جا زیبا تر هستند.‌
  

  اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟

بیشتر در کنار خانواده و گاهی‌هم به اتفاق برادرانم و دوستانم تفریحی فوتبال بازی می‌کنیم.
   

 و حرف آخر ...

قبل از هرچیزی خدارا شکر می کنم و از خانواده‌ام ، همسرم و دو‌ فرزندم سپاسگزارم که همیشه در تمام مراحل زندگی مرا یاری نموده اند. از روزنامه صبح ساحل  که سالیان سال در شکوفایی ورزش هرمزگان نقش بسزایی داشته تشکر و قدردانی می‌کنم و در پایان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم برای همه‌ هموطنانم به ویژه مردم خونگرم هرمزگان و به امید روزی که شاهد باشیم  هرمزگان حداقل یک تیم در لیگ برتر کشور داشته باشد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها