۱۰ کوخه شکار پرندگان در غرب جزیره قشم تخریب شد



رییس محیط زیست قشم گفت: یگان حفاظت این اداره از چهاردهم مهرماه سال جاری گشت و کنترل شکار پرندگان شکاری را در دستور کار دارد که تا کنون ۱۰ کوخه تخریب شده است.

به گزارش صبح ساحل، «صادق رستمی»، رییس محیط زیست قشم گفت: در این راستا پنج پرنده شکاری(دلیجه)و قمری که بعنوان طعمه پرنده اصلی بودند، رها سازی شدند. وی هزینه ایجاد هر کوخه را ۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: جهت ناامن کردن عرصه برای متخلفان زنده‌گیری پردندگان مهاجر،  این گشت‌ها تا پایان آبانماه سال جاری ادامه پیدا می‌کند.

رییس محیط زیست قشم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب قشم، هرسال در ماه‌های مهر و آبان تعدادی از پرندگان شکاری در معرض خطر انقراض  مانند بالابان، شاهین، بحری و مانند آن برای زمستان به این جزیره مهاجرت می‌کنند. وی افزود: این پرندگان با گذر از کشورهای اروپایی و مناطق سرد سیبری مهمان استان های شمال شرقی، جنوب شرقی، جنوب کشور و در پایان سفر وارد قشم  و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شوند. رستمی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از افراد سودجو در اقدامی غیر قانونی با ساخت کوخه در مناطق مستعد و مرتفع روستاهای غرب جزیره به‌ صورت حرفه‌ای اقدام به زنده‌گیری پرندگان می‌کنند.  وی اظهار کرد: روش آنان کمترین درصد خطا را در زنده گیری پرندگان داد و امکان آنکه حیوان بتواند خود را از تورهای پهن نجات دهد، بسیار کم است.

رییس محیط زیست قشم افزود: به استناد گزارش سالانه کشورهای عضو سایتیس، هر سال تعداد کمتری از این پرندگان به زیستگاه خود برمی‌گردند. وی ادامه داد: بر اساس قانون، شکار و صید  گونه‌های سایتیس ممنوع و به ازای هر بهله پرنده شکاری ۲ میلیارد ریال خسارت وارد به محیط زیست طبیعی برای متخلفان به عنوان جریمه منظور می‌شود.

رستمی با اشاره به دستگیر نشدن شکارچیان اظهار کرد: با توجه به مسافت طولانی قشم تا غرب جزیره، شکارچیان و کَوّاخان از حضور محیط‌بانان مطلع و از محل کوخه متواری می‌شوند. وی افزود:  با توجه به درخواست محیط زیست و دستور دادستان، دوستداران محیط زیست و بومیان محلی که علاقمند به همکاری با محیط زیست شهرستان هستند برای تخریب کوخه‌ها اختیار قانونی دارند.

رییس محیط زیست قشم خاطرنشان کرد: اگر افراد برای تخریب کوخه‌ها محدودیت دارندمی‌توانند با شماره تلفن ۰۷۶۳۵۲۴۳۶۶۰ موضوع را به یگان حفاظت اعلام نمایند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها