18 آبان ماه:

سالروز توافق ایران و عراق جهت مبادله اسرای بیمار و معلول



از تاریخ ۶۰/۳/۲۶ مبادله‌هایی مربوط به اسرای معلول، بیمار، مجروح و کهنسال می‌شد و این روند تا ۶۸/۱۰/۲۸ در کشور ادامه داشت.

                       

به گزارش صبح ساحل، در تاریخ 18 آبان ماه 67، با گذشت کمتر از سه ماه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز مذاکرات صلح دو طرف، ایران و عراق برای اولین بار به نشانه پیشرفت مذاکرات صلحِ به بن ‏بست رسیده خود، ظاهراً بر سر تبادل گروهی از اسرای جنگی به توافق رسیدند.

وزیر امور خارجه عراق در این مذاکرات به پیشنهاد ایران مبنی بر آزادی اسرای معلول و مجروح پاسخ مثبت داد واعلام کرد که کشورش آماده است تمامی اسرای مریض و مجروح را آزاد و به کشورشان بازگرداند.

در نهایت پس از اعلام اسامی اسرای مجروح و معلول دو طرف توسط کمیته بین الملل صلیب سرخ، مبادله این اسرا از روز اول آذر 1367 آغاز شد و ظرف سه هفته این کار صورت گرفت.  

به گفته مدیر اسبق کمیسیون اسرا و مفقودین جنگ تحمیلی: کل اسرای بازگشتی به کشور تحت عنوان «آزادگان سرافراز» ۳۹ هزار و ۱۴۰ نفر بود. تمامی اسرای عراقی تحویل داده شده به کشور مربوطه نیز ۵۶ هزار و ۶۹۵ نفر بوده است که این تبادل بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۲ بین دو کشور صورت پذیرفت.

همچنین در این تاریخ تجمعات اعتراض‏ آمیز مردم ایران علیه رژیم پهلوی (1357 ش) برگزار شد.

 

منابع:آخرین خبر، طوبی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها