دور تازه مذاکرات ایران و عربستان تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد



دور تازه نشست مقامات ایران و عربستان که قرار بود در 2 نوامبر در بغداد برگزار شود به زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.

           

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: منابع بلندپایه عراقی خبر دادند که دور تازه نشست مقامات ایران و عربستان که قرار بود در 2 نوامبر برگزار شود به زمان نامشخصی به تعویق افتاده، در حالی که اطلاعات ضد و نقیضی درباره علت تعویق مطرح شده است.

برخی تعویق این جلسه را به بحران سیاسی پیش آمده در پی نتایج انتخابات مرتبط می‌دانند و برخی دیگر آن را تصمیم خود ایران و عربستان می‌دانند.

نخستین دور دیدارهای مقامات ایران و عربستان در آوریل گذشته در بغداد برگزار شد که نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک گسترده مقامات عراقی زیر نظر نخست‌وزیر این کشور بود.

دو کشور تا کنون 4 دوره مذاکره برگزار کرده‌اند که 3 دور آن در دولت سابق ایران و یک دور در دولت «ابراهیم رئیسی» بوده است.

به گفته منابع آگاه در بغداد، دیدار مقامات ایران و عربستان که قرار بود در 2 نوامبر برگزار شود تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

یک منبع مطلع در بغداد تأکید کرد که تصمیم‌گیری درباره تعویق این نشست به پیش از تنش‌های اخیر در بغداد و تلاش برای ترور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در 7 نوامبر مربوط می‌شود و نمی‌توان آن را به مسائل داخلی عراق ربط داد.

یک مقام در دفتر نخست‌وزیر عراق نیز گفت که جلسه 2 نوامبر قطعی نبود و هیچ مقامی از ایران و عربستان به این منظور به بغداد نیامد و افزود که این اولین بار نیست که زمان این جلسه تغییر می‌کند و احتمالا در آینده نزدیک این جلسه برگزار شود.

او گفت که طرفین متمایل به ادامه مذاکرات و عدم توقف آن در شرایط کنونی هستند و افزود که پرونده وساطت میان دو کشور به خواست عربستان، در دست شخص مصطفی الکاظمی است و برای همین اطلاعات اندکی درباره آن به بیرون درز می‌کند.

«عامر الفایز»، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سابق عراق، تأکید کرد نشست‌های سابق مقامات ایران و عربستان در ریاض کاملا محرمانه برگزار می‌شد و نخست‌وزیر هیچ اطلاعاتی در این باره به هیچ کس از جمله مجلس نمی‌داد برای همین «بعید نیست که دور پنجم مذاکرات در حال حاضر در بغداد در جریان باشد و کسی هم از آن اطلاع نداشته باشد».

به گفته الفایز، الکاظمی تاکنون در کاهش تنش میان تهران و ریاض موفق عمل کرده و این سیاست باید بعد در دولت بعدی، صرف‌نظر از اینکه ریاست آن با چه کسی باشد، ادامه پیدا کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها