پایانه‌ی مسافری بندرعباس در برزخ فراموشی



پایانه‌ی مسافری بندرعباس که حدود 4دهه‌ی پیش هم‌زمان با پیدایش مناطق شرقی این شهر هم‌چون گلشهر در محله‌ی نخل‌ناخدا ساخته شد، سال‌هاست به دلایل مختلف مورد انتقاد مسئولان و نارضایتی مردم قرار دارد. پایانه‌ای با تمام مشکلات و معضلات به عنوان تنها پایانه‌ی مسافری شهر بندرعباس نخستین مکانی است که همه روزه تعداد زیادی مسافر از استان‌ها و شهرهای مختلف کشور با استفاده از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای وارد آن می‌شوند. وضعیت فعلی این پایانه برای شهری که پایتخت حمل‌ونقل کشور است، برای مسافران دور از انتظار است. تاکنون بارها شرایط نامناسب پایانه‌ی مسافری بندرعباس مورد انتقاد مسئولان و اعضای شورای شهر بندرعباس در دوره‌های مختلف قرار گرفته و هم‌چنان نیز این انتقادها شنیده می‌شود. استاندار هرمزگان به عنوان نماینده‌ی عالی دولت در این استان، آخرین مسئولی است که در بازدید سرزده از پایانه‌ی مسافری بندرعباس، وضعیت آن را در شأن مردم این شهر نمی‌داند.
«مهدی دوستی» می‌گوید: «این مجموعه علاوه بر خدمات‌رسانی ذاتی خود باید رفاه و نشاط مسافران را فراهم آورد. مسافرانی که وارد یک شهر می‌شوند نخستین مکانی که با آن روبرو می‌شوند، پایانه‌های آن شهر بوده و پایانه‌ی مسافری فعلی بندرعباس با وضعیت موجود، مناسب مردم این شهر مهم مرزی و جنوبی کشور نیست». او تاکید می‌کند: «پایانه‌ی مسافری بندرعباس یکی از مهم‌ترین مراکز جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل در کشور است که شهرستان‌های استان نیز از خدمات این شریان مسافربری تأثیرپذیرند».
او مشکلاتی نظیر فرسودگی ساختمان، نظارت ناکافی و خدمات‌رسانی نامناسب را از مهمترین مشکلات این مجموعه می‌داند. شرایط نامناسب و بروز مسائل و معضلات اجتماعی در پایانه‌ی مسافری بندرعباس و ایده‌ی استقرار پایانه‌ی مسافری در خارج شهر، مدیران وقت شهر بندرعباس را بر آن داشت تا به فکر جایگزینی پایانه‌ای شایسته مردم این شهر باشند. داستان پروژه‌ی احداث پایانه جدید مسافری در سال ۱۳۹۰ و با حضور خبرنگاران استان، عکاسان و ثبت تصاویر مسئولان به هنگام کلنگ‌زنی در بلوار راه‌آهن آغاز شد. هرگاه وارد این بلوار شوید در ضلع شرقی آن، بنایی به نام پایانه‌ی مسافربری بندرعباس را می‌بینید که با وجود عمر 10ساله و صرف هزینه‌ی سنگین به سازه‌ای نیمه‌تمام و بلااستفاده تبدیل شده است. طراحی این پروژه به این صورت بود که زیربنای ساختمان اصلی تعاونی‌ها ۶۵۰۰ مترمربع،۱۵۰۰ مترمربع جهت ساخت محوطه، 3هزارمترمربع برای ساختمان‌های جانبی شامل ساختمان‌های خدمات‌دهی به مسافران که از جمله آن‌ها سرویس بهداشتی مناسب، حمام و رستوران بوده است .پس از گذشت 3سال از کلنگ‌زنی این مجموعه، «عباس امینی‌زاده» شهردار سابق بندرعباس، فروردین‌ماه سال 93 را زمان بهره‌برداری این پایانه اعلام می‌کند. 2سال بعد یعنی در سال 95 و بعد از گذشت 5سال از آغاز پروژه‌ی ساخت این پایانه مسافربری، «بابک هاشمی» معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در اظهاراتی و در خصوص علت تاخیر در احداث این پروژه گفته: زمان آغاز پروژه قرار بر این شد که بخشی ازهزینه‌‌ی آن از محل اعتبارات دولت و از طریق سازمان حمل‌ونقل پایانه‌های استان انجام گیرد، اما متاسفانه با تغییر قوانین اعلام شد که تامین هزینه‌ها بر دوش شهرداری باشد و از آنجا که شهرداری پروژه‌های زیادی در دست اجرا داشت، روند اجرای پروژه طولانی شد. بعد از گذشت سال‌ها و وعده‌ی 3ساله‌ی مسئولان برای بهره‌برداری از آن، تاکنون وعده‌ها محقق نشده و امسال دهمین سالی است که از آغاز عملیات ساخت پایانه مسافری می‌گذرد و این مکان نیمه‌کاره به فراموشی سپرده شده است. با توجه به این‌که هزینه‌های میلیاردی برای ساخت این پروژه صرف شده است، توقف ساخت این پروژه به بهانه‌ی قرارگرفتن در مسیر سیلاب و مناسب نبودن مکان از همان داستان‌های تکراری طرح‌های نیمه‌کاره‌ای است که در استان هرمزگان و بندرعباس وجود دارد. این سازه نیمه‌کاره که قرار بود جایگزین تنها پایانه‌ی مسافربری بندرعباس شود، مدت‌هاست به حال خود رها شده و سازه‌های میلیاردی این شهر که از جیب مردم تامین شده، در حال نابودی است. در روزهای اخیر نیز یکی از اعضای شورای شهر در اظهاراتی تاکید می‌کند: «مسئولان حوزه‌ی حمل‌ونقل شهرداری به مردم صادقانه و شفاف بگویند مشکل پروژه‌ی بزرگ پایانه مسافربری بندرعباس چیست که با توجه به اعتبارات میلیاردی همچنان بلاتکلیف است».
به راستی چرا پس از گذشت 10سال این پروژه هم‌چنان نیمه‌کاره مانده است؟ پروژه‌ای که برای ساخت آن میلیاردها تومان هزینه شده اما هم‌چنان در میان وعده‌های مسئولان و پروژه‌های نیمه‌تمام این استان خاک می‌خورد. نکته‌ی مهم این‌که آیا استاندار هرمزگان در جریان سرنوشت مبهم بزرگترین پایانه‌ی مسافربری بندرعباس قرار دارد؟ اگر با وضعیت این پروژه آگاه است، برای تکمیل آن چه برنامه‌ای دارد؟ اما انتقادی که به مسئولان شهری بندرعباس وارد است این‌که حدود 5 ساله که از آخرین اظهار نظر یکی از معاونان شهرداری درگیر پروژه می‌گذرد، اما متاسفانه تا امروز اظهار نظر تازه‌ای نه از شهردار و نه از معاونان شهرداری در این‌باره نشنیده‌ایم. آیا یک دهه انتظار برای پروژه‌ای که قرار بود به عنوان یکی از مدرن‌ترین و زیباترین پایانه‌ی مسافری کشور در طی 3 سال ساخته شود، کافی نیست؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها