یک گربه جنگلی در زیستگاهش میناب رها شد



رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب از رهاسازی یک گربه جنگلی در آن شهرستان خبرداد.

   

به گزارش صبح ساحل، علی رنجبر گفت: پس از ارسال گزارش توسط جوامع محلی وطبیعت دوست هشتبندی شهرستان میناب نیروی یگان حفاظت محیط زیست آن شهرستان به محل اعزام شده و گربه جنگلی زنده گیری شده گرفتار در تله را آزاد و پس از بررسی از سالم بودن آن در زیستگاه مناسبی دور از سکونت گاه های انسانی رهاسازی کردند.

وی اظهار کرد: گربه جنگلی معمولا تک‌زی بوده و برخلاف بسیاری ازگربه سانان، بخش عمده فعالیت آن  طی روز (صبح و اواخر بعدازظهر) صورت می‌گیرد. در زیر بوته‌ها و زیر صخره‌ها لانه می‌سازد و یا در لانه متروک جانورانی نظیر روباه و تشی ساکن می‌شود.

رنجبر با اشاره به اینکه این گربه پراکنش جهانی و توزیع جغرافیایی نسبتاً وسیعی در مصر، خاورمیانه تا ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و افغانستان دارد، اضافه کرد: این گونه معمولاً در ارتفاعات کمتر از ۱۰۰۰ متر یافت می‌شود. زیستگاه این حیوان بیشتر در دره‌های رودخانه‌ی با پوشش گیاهی، بوته‌زارها و جنگل‌های نزدیک به آب، باتلاق‌های رودخانه و بسترهای نیزارها و نواحی دشتی و استپی است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات هم نزدیک اراضی کشاورزی و اطراف روستاها نیز مشاهده میشود. گربه جنگلی به طور عمده از پرندگان به خصوص پرندگان آبزی، خزندگانی مثل مارمولک و مارهای کوچک، انواع جوندگان و قورباغه‌ها تغذیه می‌کند. از آنجا که ۷۰ درصد انرژی روزانه شان را از تغذیه جوندگان کوچک تامین می کنند نقش بسیار موثری در کنترل جمعیت موش ها و سایر جوندگانی دارند که از آفات مهم باغ ها و مزارع کشاورزی هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب عنوان کرد: در نتیجه از بین بردن این گربه توسط انسان در نهایت به باغداران و کشاورزان آسیب خواهد زد. این گربه بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در گروه گونه‌های حمایت شده قرار دارد. تصادفات جاده‌ای، خشک شدن تالاب‌ها و کشتن آنها توسط کشاورزان و باغداران از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت این گربه‌ها در ایران است.

     

منبع:ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها