استاندار هرمزگان:

امداد رسانی به منطقه سیل‌زده میناب در حال انجام است



استاندار هرمزگان گفت: به دنبال وقوع بارندگی و سیلاب و آبگرفتگی معابر در منطقه شرق استان بویژه در میناب بلافاصله تیم های امداد رسانی از غرب و مرکز استان به این منطقه اعزام شدند و کار خدمات رسانی و امداد و نجات به سیل زدگان در حال انجام است.

 

به گزارش صبح ساحل، مهدی دوستی با بیان اینکه روز گذشته تمرکز بارش ها در شرق هرمزگان بویژه در مناطقی همچون میناب و رودان بود، افزود: عمده ترین کانون های آسیب ما در این مناطق بوده و مهم ترین مساله که داشتیم در سد میناب بود که با یک دبی بسیار عجیب روبرو شدیم و آب ورودی ۱۳ هزار مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشتیم که عدد بسیار قابل توجهی بود.

وی بیان داشت: باتوجه به اینکه سد میناب تقریبا خالی بود، بعد از این که مخازن سد پُر شد ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه ناچار شدیم در پایین دست سد رها سازی داشته باشیم که این امر باعث بروز مشکلاتی از جمله آبگرفتگی به خانه های مردم شد و بخش کشاورزی و زیرساخت هایی همچون خطوط انتقال آب و شبکه برق رسانی نیز دچار آسیب شد.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: بدنبال توقف آبگیری سد استقلال میناب، رهاسازی آب از پایین دست نیز از ساعت پنج صبح روز سه شنبه متوقف شد و اکنون کاهش و خروج آب از بعضی مناطق این شهرستان را داریم اما هنوز در روستاهایی که حاشیه رودخانه تا فاصله تقریبا ۵۰۰ متر بوده، معضل آبگرفتگی در خانه های مردم را داریم.

دوستی ادامه داد: تمرکز اصلی مان اکنون روی مسائل مربوط به آبرسانی به منطقه میناب هست و ۲ کارگروه هم برای کشاورزی و خانه های مردم تشکیل دادیم که باید رسیدگی شود و زودتر خسارت های وارده به مردم جبران شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار کیلومتر طول استان است، یادآورشد: ابتدا در روز یکشنبه و دوشنبه آسیب های در مناطق غربی استان با تمرکز بر پارسیان و بستک داشتیم که منجر به قطع خطوط ارتباط جاده ای و خطوط ارتباط تلفنی و مخابراتی و قطعی آب بود و خوشبختانه در غرب ساماندهی انجام شده است.

 نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ابرازداشت: به لطف خداوند و پیش بینی هایی که از قبل انجام در خالی کردن بخشی از روستاها و مناطقی که احتمال بحران داشت و بستن بعضی از مسیرهای عبوری که با خودرو مردم تردد می کردند و در سال های قبلی هم حوادثی بود، انجام شده بود ما تلفات جانی و مصدومیتی نداشتیم و خسارات فقط  مالی بود.

دوستی خاطرنشان کرد: اکنون در خود منطقه سیل زده میناب مستقر هستیم و صبح جلسه کمیته بحران در شهرستان میناب برگزار کردیم که در این راستا تصمیم هایی از جمله آبرسانی سریع به روستاها و مناطقی که به دلیل گل آلود بودن آب ورودی یا از بین رفتن زیرساخت ها امکان آبرسانی نداریم، انجام شد که مرحله نخست آبرسانی با تانکر و همزمان به صورت موازی که فاز اصلی هست برگرداندن زیرساخت ها به حالت قبلی صورت می گیرد.

استاندار هرمزگان صبح امروز سه شنبه به منظور بازدید و بررسی میدانی از وضعیت روستاها و مناطق  سیل زده شرق استان و همچنین پایش وضعیت امداد رسانی و اقدام های انجام شده پس از وقوع سیل  عازم شهرستان میناب شد و نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران میناب با تاکید بر ضرورت خدمات رسانی به محلات و مناطق آسیب دیده از سیل تشکیل شد.
بر اساس آخرین آمار، در سامانه بارشی اخیر، بیش از ۲۷۰میلی متر در میناب و نزدیک به ۱۷۶ میلی‌متر در رودان باران باریده است که باعث آب گرفتگی و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شهری و روستایی و خسارت به زیر ساخت های عمومی شده است.
با توجه به وسعت آبگرفتگی به ویژه در منطقه شهری میناب، تیم های مدیریت بحران استانداری و تیم های امدادی جمعیت هلال احمر هرمزگان از ساعت اولیه وقوع سیل در منطقه حضور دارند و مشغول خدمات رسانی هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز روز گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: تمام دریچه‌های اضطراری سد استقلال میناب پی از بارندگی شبانه روز گذشته و پر شدن حجم آن  باز شد.
مهرداد حسن‌زاده افزود: نسبت به تخلیه روستاهای پایین دست با توجه به این مساله اقدام شد، هم اکنون در منطقه حضور داریم و درحال بررسی شرایط هستیم.
معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب گفت: نزدیک به ۱۰۰ خانوار در این شهرستان بر اثر سیلاب نیاز به اسکان اضطراری یافتند که این کار انجام شد.
مجید سلحشور دوشنبه شب در  گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر این خانوارها را اهالی روستای تمبک میناب تشکیل می‌دهند که بر اثر سیلاب تخلیه اضطراری سد استقلال میناب خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شده است.
وی ادامه داد: این خانوارها در روستای حکمی شهرستان میناب اسکان داده شده‌اند و نیروهای جمعیت هلال احمر در منطقه حضور دارند و درحال خدمت دهی به مردم هستند.
وی اضافه کرد: براساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان از هشت دیماه تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۲۷۲ و ۲ دهم میلی‌متر باران در شهرستان میناب باریده است و در شهرستان رودان که بالادست سد استقلال میناب قرار دارد هم تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز ۱۷۶ میلی‌متر بارش رخ داده است.
شهرستان میناب و رودان در ۹۰ کیلومتری شرق بنرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها