در پی مطلب منتشر شده در روزنامه صبح ساحل با عنوان «رد پای فساد در نیروگاه ایسین»؛

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی جوابیه‌ صادر کرد



سرکار خانم الهام کرمی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول محترم روزنامه صبح ساحل

موضوع: ارسال جوابیه

با سلام و احترام،

پیرو مطلب منتشر شده در روزنامه صبح ساحل با عنوان "رد پای فساد در نیروگاه ایسین" در روز دوشنبه مورخ 20دی 1400 در روزنامه صبح ساحل  توضیحات زیر جهت اطلاع رسانی به افکار عمومی و انتشار در آن نشریه جهت استحضار ارسال می گردد. خواهشمند است طبق قانون مطبوعات دستور انتشار آن را صادر فرمایید. 

 

  

واگذاری نیروگاه ایسین برای تکمیل بخش‌های نیمه‌تمام است/ منابع حاصله صرف توسعه زیرساخت‌های برق هرمزگان می‌شود

واگذاری نیروگاه ایسین هرمزگان با استفاده از ظرفیت بند "ط" تبصره 15 قانون بودجه امسال و پس از اخذ مجوزات قانونی برای تبدیل واحدهای گازی این نیروگاه به سیکل‌ترکیبی و تکمیل بخش‌های نیمه‌تمام این پروژه در دستور کار قرار گرفته است. از این رو شرکت برق حرارتی در راستای سیاست‌های کلی وزارت نیرو مبنی بر افرایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی از طریق سیکل‌ترکیبی کردن نیروگاه‌های گازی، توجه ویژه‌ای به تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی داشته استبا توجه به محدود بودن منابع مالی دولت جهت تکمیل این طرح‌ها و همچنین با توجه به محدودیت‌های تامین سوخت و به منظور حل مشکل ناترازی صنعت برق، بهره‌گیری از جلب مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه جهت این مهم در دستور کار قرار داشته است.

از جمله این طرح‌ها نیروگاه نیمه‌تمام سیکل‌ترکیبی ایسین بوده که واحدهای گازی آن طی سال 1393 مورد بهره‌برداری قرار گرفته ولی به دلیل محدودیت منابع مالی دولت واحدهای بخار آن احداث نشده است.

با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در طی چند سال اخیر برای تامین سوخت گاز نیروگاه‌های کشور در فصول سرد سال به وجود آمده است، تبدیل واحدهای گازی نیروگاهی به سیکل‌ترکیبی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است؛ به طوری که احداث دو واحد بخار نیروگاه ایسین به ظرفیت 320 مگاوات موجب خواهد شد تا سالانه 500 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده و راندمان این مجموعه افزایش قابل توجهی پیدا کند. بدین منظور شرکت برق حرارتی با استفاده از ظرفیت بند "ط" تبصره 15 قانون بودجه سال 1400 مصوب مجلس شورای اسلامی و بعد از اخذ مجوزات قانونی و از طریق مزایده تصمیم به واگذاری و تکمیل نیروگاه سیکل‌ترکیبی ایسین توسط منابع بخش خصوصی کرده است و با توجه به اینکه این مجموعه جزو نیروگاه‌های بدون مشکل و با ضریب آمادگی بالا است، بخش خصوصی تمایل بیشتری برای در اختیار گرفتن و تکمیل این نیروگاه دارد.

شایان ذکر است در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، منابع حاصل از واگذاری این نیروگاه صرف تکمیل زیر ساخت‌های برق و توسعه صنعتی استان هرمزگان خواهد شد.

همان گونه که اشاره گردید واگذاری این نیروگاه تکلیف قانونی بوده و شرکت برق حرارتی موظف به اجرای قانون است و مسایل مطرح شده در زمینه  واگذاری نیروگاه ایسین تعجب برانگیز است. با این حال اگر فردی  مدارک و مستنداتی مبنی بر وجود فساد در انتقال این نیروگاه در اختیار دارد می توانند  آن را  به مراجع نظارتی ارسال نماید .

منتشر شده: 1
کوشا
۲۳ دی ۱۴۰۰
باید پرسید آب مورد نیاز واحد‌های بخار نیروگاه ایسین از کجا تامین میشه. با توجه به جانمایی نیروگاه ایسین امکان رساندن آب یا نیست یا اگر هم باشد بسیار پرهزینه و بیفایده است
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها