اسکان موقت اهالی روستای تمبک میناب در حال انجام است



سه روستای تمبک، مازغ بالا و مازغ پایین تخلیه اضطراری شده و عملیات اسکان اهالی این روستاها در مناطق امن در حال انجام است.

 

به گزارش صبح ساحل، به گفته مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با توجه به حجم سنگین بارش ها و اعلام هشدار سطح قرمز در  هرمزگان، باوجود شرایط مساعد جوی در برخی مناطق استان، امکان جاری شدن سیلاب ناشی از بارش ها در جنوب استان کرمان در روستاهای هم‌مرز وجود دارد.

حسن زاده ادامه داد: تخلیه اضطراری سه روستای تمبک، مازغ بالا و مازغ پایین در حال انجام است و ساکنان این روستاها در حال انتقال به نقاط امن هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ یک از شریان ها و محورهای اصلی ارتباطی در استان مسدود نیست، افزود: محور لنگه به خمیر – کنخ، محور خمیر به بندرعباس (سه راه منبع آب) و محدوده پل شریفی جاسک در اثر بارش ها و جاری شدن سیلاب مسدود شده بود که با تعیین محور جایگزین، تردد در این محورها در جریان است.

همچنین روستاهای در مسیر سیلاب سد استقلال شهرستان میناب با توجه به تداوم شرایط بارندگی و احتمال باز شدن تدریجی دریچه‌های آن هرچه سریع تر تخلیه شوند. افزون‌بر ۱۰ روستا در مسیر روان آب خروجی سد استقلاب میناب قرار دارند که لازم است سریع تر تخلیه شوند.

از سویی دیگر اطلاع رسانی لازم به اهالی این روستاها انجام شده و جمعیت هلال احمر و سایر ارگان‌های خدمات رسان در منطقه حضور فعال دارند.

به گفته مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر درحال حاضر نگرانی این است که شاید لازم باشد بخشی از آب پشت سد را رها کنند که در این صورت منازل پایین دست آن باید تخلیه شود.

وی ادامه دادجمعیت هلال احمر هرمزگان آمادگی دارد در صورتی که چنین نیازی ایجاد شد به همراه بسیج که اکنون درحال خدمات دهی به مردم است نسبت به اسکان اضطراری مردم اقدام شود.

هواشناسی هرمزگان اعلام کرد: بارش‌های گسترده‌ای از شامگاه امروز تا شامگاه فردا در کل استان به وقوع خواهد پیوست و ضرورت دارد ‌از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و ترددهای غیرضرور درون‌شهری و برون‌شهری به شدت پرهیز شود.

طی این مدت صعود به ارتفاعات نیز به دلیل وقوع تندباد لحظه‌ای بسیار خطرناک است، با توجه به حجم سنگین بارش‌ها و اعلام هشدار سطح قرمز در استان هرمزگان، علی‌رغم شرایط مساعد جوی در برخی مناطق استان، امکان جاری شدن سیلاب ناشی از بارش‌ها در جنوب استان کرمان در روستاهای هم‌مرز وجود دارد و باید از تردد در رودخانه‌های فصلی به شدت پرهیز کرد.

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان اظهار کرد: سامانه بارشی کنونی بر فراز استان بر اساس اعلام هواشناسی در حال تغذیه رطوبت است و طی امشب و فردا (سه شنبه) فعالیت شدیدتری در استان خواهد داشت.

وی با بیان این که سامانه بارشی اخیر در میناب و رودان بیش از ۱۰۰ میلی متر تاکنون بارش داشته است، عنوان داشت: شدت بارش‌ها در جنوب استان کرمان بسیار بالا بوده به طوری که هیچ رودخانه فصلی در میناب و رودان نیست که حامل سیلاب نباشد.

معاون استاندار هرمزگان همچنین گفت: امشب بارندگی شدیدی در تمامی شهرهای استان خواهیم داشت و احتمالا مجبور خواهیم بود تا شدت خروجی سدهای استان را نیز افزایش دهیم و لذا حجم رواناب جاری در پایین دست سد استقلال میناب و سد شمیل و نیان بالاست و از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه به آبنماها و کانون‌های خطر نزدیک نشوند.

مدرس از اعلام هشدار نارنجی به تمامی دستگاه‌ها و اعلام آماده‌باش کامل به دستگاه‌های امدادی خبر داد و گفت: در تخلیه یکهزار نفر از اهالی روستاهای مازغ بالا و پایین و تمبک شاهد همکاری بسیار نزدیک سپاه و بسیج بوده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در ساعات آینده نیز با همکاری هرچه بیشتر دستگاه‌های امدادی از حجم خسارات به مردم بکاهیم.

وی همچنین از تلاش اکیپ‌های برق و آب برای وصل کردن آب مناطق دچار قطعی خبر داد و عنوان داشت: در برخی مناطق شاهد سیلاب هستیم که خطوط انتقال را آسیب زده است و باید اصلاح وضعیت شبکه در این مناطق مجبوریم تا پایان بارش‌ها و فروکش‌کردن رودخانه‌ها و مسیل‌ها صبر کنیم.

معاون استاندار هرمزگان به مردم هشدار داد تا بارش‌های شدید در فردا (سه شنبه ) را جدی بگیرند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها