۶ میلیون دوز واکسن اسپایکوژن آماده تحویل به وزارت بهداشت



مسئول فنی پروژه واکسن اسپایکوژن گفت: ۶ میلیون دوز تحویل داده ایم؛ هنوز وزارت بهداشت برای دریافت ۶ میلیون دوز بعدی اعلام نیاز نکرده است.

  

به گزارش صبح ساحل، روشن ضمیر گفت: با توجه به افزایش تا ٢۵ برابری آنتی بادی پس از تزریق اسپایکوژن در دوز سوم و اثربخشی ٧٨ درصدی در دوز دوم، برای مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت اقدام کرده ایم؛ اما به دلیل ترافیک بالا در سازمان بهداشت جهانی روند بررسی واکسن کند است.

ظرفیت تولید واکسن اسپایکوژن در ماه ۴ میلیون دوز است. این واکسن تولید مشترک ایران و استرالیا است و با سرمایه گذاری صد در صدی بخش خصوصی تولید می‌شود.

لازم به ذکر است که مطالعه دوز سوم روی ٣٠٠ نفر در رده سنی ١٨ تا ٩٠ سال با شرایط سلامتی متفاوت از نظر بیماری‌های زمینه‌ای انجام شد و دریافت کنندگان واکسن در دوز اول و دوم واکسن‌های ویروس غیر فعال (سینوفارم و برکت)، پروتئین نوترکیب مانند اسپایکوژن و وکتور ویروسی مانند آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کرده بودند.

اسپایکوژن به عنوان دوز سوم آنتی بادی خنثی کننده ویروس کرونا را در دریافت کنندگان واکسن‌های با پلتفرم غیر فعال (سینوفارم و برکت) تا ٢۵ برابر افزایش داد؛ میزان آنتی بادی دریافت کنندگان واکسن‌های با پلتفرم وکتوری (استرازنکا و اسپوتنیک) پس از تزریق اسپایکوژن تا ١۴ برابر و دریافت کنندگان واکسن با پلتفرم نوترکیب (اسپایکوژن و پاستوکووک) تا ١١ برابر افزایش پیدا کرد.

واکسن اسپایکوژن حاوی ویروس غیرفعال یا ویروس ضعیف شده نیست و تنها بخشی از پروتئین نوترکیب به عنوان واکسن استفاده می‌شود.

مطالعات حیوانی واکسن اسپایکوژن در استرالیا و آمریکا انجام شد و نتایج آن در مقالات معتبر به چاپ رسیده است. در مطالعه روی موش‌ها و راسو‌ها واکسن کاملا ایمن بود و تحمل پذیری مناسب داشت. به لحاظ ایمنی زایی هم موفق بود. در مطالعه روی راسو‌ها مشخص شد راسو‌هایی که واکسن دریافت کرده اند، ٢ هفته بعد از دوز دوم، مواجهه با ویروس داشتند و ۳ روز بعد در ترشحات بینی آن‌ها هیچ ویروسی یافت نشد. این می‌تواند نشانگر آن باشد که اگر کسانی واکسن بزنند و ویروس وارد بدنشان شود، احتمالا از انتقال این ویروس به سایر افراد هم جلوگیری خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها