وضعیت بحرانی هرمزگان در پی افزایش مبتلایان به «اومیکرون»

کابوس ششم



جهش جدید ویروس کرونا یک بار دیگر دنیا را به چالش کشیده است. سویه‌ای که از آن با عنوان «اومیکرون» یاد می‌شود بار دیگر روند بستری  و مرگ‌ومیرکرونا در اکثر استان‌ها را به شدت افزایش داده‌است. به‌طوری که بسیاری گمان می‌کنند امکان بازگشت محدودیت‌های شدیدتر کرونا وجود دارد. همه این‌ اتفاقات درحالی است که بسیاری کشورها جشن پایان کرونا را برگزار کرده‌بودند و در ایران هم بسیاری از فعالیت‌ها به روال گذشته بازگشته‌بود. سویه جدید این ویروس اما دوباره به جان مردم افتاده و واکسیناسیون گسترده هم گویا جلودار این ویروس جدید نیست. در هرمزگان هم روز گذشته کرونا جان یک نفر را گرفت و تعداد مبتلایان را به بیش از دو هزار نفر رساند.
     
ساده‌انگاری سویه جدید
سرانجام پیک ششم کرونا باوجود تزریق نوبت سوم واکسن در بسیاری دیگر از شهرها آغاز شد. مسؤولان برای جلوگیری از بازگشت به روزهای تلخ پیک‌های چهارم و پنجم به تکاپو افتاده‌اند. درحالی که خبری مبنی بر دستور تعطیلی دوهفته‌ای فعالیت‌های غیرضروری از سوی وزارت بهداشت به استاندران سراسر کشور برای کنترل کرونا منتشر شد اما وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرد. بحران ناشی از ظهور ویروس کرونا در جهان زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه را تغییر داد و باعث شد تا مردم در این حوزه‌ها با مصائب و مشکلات متنوعی روبه رو شوند. چالش‌هایی که با وجود گذشت زمان، همچنان وجود دارد و خودنمایی می‌کند. حال که ایران وارد پیک ششم بیماری کرونا شده است، بازگشت محدودیت‌های شدیدتر کرونا هم چندان بعید به نظر نمی‌رسد. رشد چشمگیر نرخ ابتلای روزانه تنها در سه روز گذشته این مدعا را بیش از پیش اثبات می‌کند.  آمدن موج ششم کرونا در کشور البته قابل پیش‌بینی بود. سرعت اُمیکرون در کشور بسیار زیاد است و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه باعث شده‌است تا کرونا دوباره اوج بگیرد. نیمی از تست‌ها و نمونه‌گیری‌هایی که برای تشخیص کرونا انجام می‌شود، سویه اُمیکرون است و نشان می‌دهد که این سویه به سرعت در حال انتشار است. با این حال همه موارد مبتلا به اومیکرون به علت اینکه علائم خفیفی دارند، تست نمی‌دهند و مشخص نمی‌شود که درگیر بیماری هستند یا خیر. اکنون به گفته مسئولان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰ درصد رسیده است که درصد کمی است. بنابراین توصیه می‌شود که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و افرادی که واکسینه نشده‌اند نیز سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و دوز سوم نیز جدی گرفته شود.
      
وضعیت بحرانی هرمزگان
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده‌است که روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۰۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۷۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۴۲۴ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۲۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. یک هزار و ۴۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۴ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۴۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وضعیت کرونا در هرمزگان هم بحرانی است و  براساس آخرین رنگ بندی کرونایی جاسک در شرق هرمزگان به رنگ قرمز درآمده‌ و شهرستان های رودان و میناب و حاجی آباد به شهرهای نارنجی افزوده شده‌است. دکتر فاطمه نوروزیان هم در این خصوص می‌گوید: در ۲۴ ساعت گذشته کرونا جان یک هرمزگانی را گرفت تا جمع جانباختگان بر اثر این بیماری در استان به دو هزار و ۴۷۱ نفر برسد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه امروز با بستری شدن ۸۹ نفر دیگر، شمار کل بستری‌های کرونا در استان به ۱۹۵ نفر رسید، گفت: اکنون ۲۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۵ نفر از آنها وخیم است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه پیش از این شهرستان های بندرعباس، پارسیان، بندرلنگه و بستک نارنجی شده بود، اضافه کرد: اکنون تنها بوموسی در هرمزگان در وضعیت آبی قرار دارد و بقیه شهرها زرد هستند.
  
نگرانی از وضعیت بهداشتی مدارس
همزمان با خطر شیوع سویه جدید کرونا، وزارت بهداشت از عدم رعایت پروتکل ها در برخی مدارس ابراز نگرانی کرد. کمال حیدری با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: اگر این موارد جدی گرفته نشود، ما به شدت نگران هستیم و این یک اشتباه بزرگ تلقی می شود. در همین ارتباط برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره آخرین آمار واکسیناسیون دانش آموزان گفت: ۸۱درصد دز اول و ۶۱درصد پوشش کامل داشته اند و برخی استان ها مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان با این آمار فاصله داشتند و برخی استان ها بالای ۹۰درصد دز اول و بالای ۶۵ درصد دز دوم را زده بودند. در هرمزگان هم تا روز گذشته تنها مدارس شهرستان میناب به دلیل شیوع کرونای اُمیکرون غیرحضوری شد. مجید سلحشور، فرماندار میناب در این خصوص گفت: با توجه به مصوبه ستاد کرونا شهرستان و وضعیت نارنجی کرونایی همه کلاس‌های مدارس دبستان بصورت غیرحضوری و برخط برگزار می‌شود. وی بیان کرد: فعالیت همه مدارس مقطع ابتدایی شهرستان میناب بمدت دو هفته از امروز ۱۱ بهمن ماه بصورت غیر حضوری و برخط برگزار می‌شود. فرماندار شهرستان میناب ا اشاره به اینکه مدارس دیگر مقاطع تحصیلی، برابر بخشنامه‌های ارسالی و مصوبات شورای مدرسه و با رعایت تمامی شیوه نامه‌ها بهداشتی اجرا شود، عنوان کرد: مدیران، کادر اداری و آموزشی مدارس بطور دقیق آموزش غیر حضوری دانش آموزان را پیگیری کنند.
      

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها