روسیه در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد دلار واکسن صادر کرد



یک تحلیلگر روس با اشاره به افزایش تقاضا برای واکسن‌های ساخت روسیه، ارزش صادرات واکسن روسیه در سال ۲۰۲۱ را یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار تخمین زد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این که سازمان جهانی بهداشت واکسیناسیون ۷۰ درصد از ساکنان زمین را تا اواسط سال ۲۰۲۲ هدف اصلی خود در مبارزه جهانی با کووید ۱۹ تعیین کرده است، کارزار واکسیناسیون جهانی همچنان ادامه خواهد یافت. یک تحلیلگر روس در مسکو تاکید کرد تقاضا برای واکسن‌های ساخت روسیه همچنان در حال افزایش است. ارزش صادرات واکسن روسیه از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱ به حدود یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار رسید.

گر چه واکسن روسی «اسپوتنیک وی» هنوز به تایید سازمان جهانی بهداشت نرسیده است، صادرات واکسن ساخت روسیه همچنان در حال افزایش است. زنیا بانیکووا، رئیس اندیشکده روسی CSR که در زمینه سیاست‌های عمومی تحقیق می‌کند، در مصاحبه با اسپوتنیک با استناد به داده‌هایی که اداره گمرک فدرال روسیه منتشر کرده است، تاکید کرد از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱، روسیه حدود ۶۷۵ تن واکسن به ارزش کلی یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار به کشور‌های خارجی صادر کرده است.

این کارشناس روس اعلام کرد روسیه در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۷۵ تن واکسن به ارزش تقریبی ۷۱ میلیون دلار صادر کرد. همچنین در فاصله ماه‌های ژوئیه تا نوامبر سال ۲۰۲۱، حجم صادرات واکسن روسیه نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر شد و ارزش پولی آن ۷۸ درصد افزایش یافت. مقاصد اصلی صادرات واکسن روسیه در سال گذشته کشور‌های آسیایی، کشور‌های آمریکای جنوبی و آفریقایی بودند.

زنیا بانیکووا با توجه به کارزار بی وقفه واکسیناسیون در جهان که به علت ادامه شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، تاکید کرد انتظار می‌رود در آینده نیز تقاضا برای واکسن‌های روسی ضدکووید ۱۹ ادامه داشته باشد.

این کارشناس روس با اشاره به این که سازمان جهانی بهداشت مصونیت ۷۰ درصد از جمعیت جهان تا اواسط سال ۲۰۲۲ را هدف گذاری کرده است، خاطر نشان ساخت که در حال حاضر تنها ۵۳ کشور از ۲۱۰ کشوری که داده‌های واکسیناسیون آن‌ها قابل دسترسی است (معادل حدود ۲۵ درصد این کشورها) به هدف مد نظر سازمان جهانی بهداشت دست یافته اند. ۳۷ کشور دیگر از جمله هند، نیکاراگوئه، فیلیپین و مکزیک که واکسن‌های روسی ضدکووید ۱۹ را در سال ۲۰۲۱ دریافت کرده اند، تا اواسط سال ۲۰۲۲ به این هدف دست خواهند یافت.

این کارشناس روس تاکید کرد بیش از نیمی از کشور‌ها نمی‌توانند در چارچوب زمانی تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت به هدف مورد نظر در زمینه واکسیناسیون دست یابند. این بدان معناست که واکسیناسیون در اکثر کشور‌های جهان تا پایان سال ۲۰۲۲ یا حتی تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

اولین واکسن ضد کووید ۱۹ که در جهان ثبت شد، اسپوتنیک وی ساخت روسیه بود که در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور جهان استفاده می‌شود با این حال این واکسن هنوز از طرف آژانس داروی اروپا و سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است. دولت استرالیا اواسط ژانویه امسال حق ورود به این کشور را برای مسافرانی که با دو دوز اسپوتنیک وی خود را واکسینه کرده اند به رسمیت شناخت. اما هنوز افراد واکسینه شده توسط اسپوتنیک وی امکان سفر به اروپا یا آمریکا را ندارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها