پشه آئدس در سیریک مشاهده شد



سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی و کشف پشه آئدس در یکی از مناطق شهر سیریک خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، دکتر فاطمه نوروزیان  افزود: بر اساس گزارش های واصله از تیم مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک طی هفته گذشته تخم پشه آئدس در یکی از نقاط تله گذاری شده در این شهرستان واقع در محله بیلایی محیط درمانگاه شهری (زیر درخت) کشف شد.

وی اظهار کرد: پس از مشاهده تخم پشه و تبدیل تخم ها در محیط آزمایشگاهی به لارو مشخص شد، این تخم ها مربوط به پشه آئدس می باشد؛ بلافاصله تیم ۱۰ نفره متشکل از کارشناسان مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس به محل اعزام و بررسی های لازم جهت شناسایی پشه آئدس صورت گرفت.

نوروزیان ضمن تایید شناسایی پشه آئدس (اجیپتی) در محله بیلایی سیریک عنوان کرد: در ارزیابی های بعدی تیم های بهداشتی در مکانهای تله گذاری شده و مشکوک مواردی از پشه و لارو آئدس در این محله را شناسایی و کشف کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: کارشناسان مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک پس از شناسایی مواردی از تخم و پشه آئدس در این شهرستان مباحث آموزش همگانی و اطلاع رسانی جهت آگاه سازی مردم در خصوص بهسازی محیط و نحوه برخورد با این موضوع را در سطح محلات شهر سیریک ارائه کردند.

وی ادامه داد: آئدس سه بیماری خطرناک «تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا» را به انسان منتقل می‌کند.

نوروزیان خاطرنشان کرد: بیماری‌های منتقله از «پشه آئدس» درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با بیماری‌های «تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا» کنترل ناقل این بیماری‌ها است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: برای نخستین بار این گونه از پشه در شهرستان بندرلنگه، سپس در یکی از محلات بندرعباس و اکنون در محله بیلایی سیریک مشاهده شده است.

 

آئدس، پشه کوچک و تیره‌رنگی است که می‌توان آن را از روی نوارهای سفید روی پاها و فلس های سفید و نقره‎ای روی بدنش شناخت. آئدس در نواحی حاره و جنب حاره سراسر دنیا زندگی می کند. پشه‌های آئدس، هم در شب و هم در روز و زمان فعالیت انسان او را می‌گزند. آن‌ها خود را با تولیدمثل در محیط‌های شهری سازگار کرده‌اند که این ویژگی، تاثیر منفی و وسعت شیوع بیماری‌هایی را که منتقل می‌کنند، افزایش می‌دهد. از هر چهار نفر مبتلا به ویروس تب دانگ، یک نفر بیمار می شود. علائم شخص بیمار ممکن است خفیف باشد یا شدید. تب دانگ شدید ممکن است حتی باعث مرگ شود و معمولا به مراقبت در بیمارستان نیاز دارد. شایع‌ترین علائم تب دانگ تهوع، استفراغ، دانه‌های پوستی، درد چشم، به خصوص پشت چشم، عضلات، مفاصل یا استخوان‌ها است. داروی خاصی برای درمان تب دانگ وجود ندارد و فقط علائم این بیماری درمان می‌شود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: تنها راه مقابله با این حشره بهسازی محلات و سم پاشی محل مورد مشاهده این پشه است و پس از مشاهده قطعی پشه آئدس در یک نقطه ، ابتدا محل یاد شده بهسازی می شود و پس از شناسایی محل تخم ریزی (تجمع لارو) نسبت به سمپاشی اقدام می شود.

نوروزیان اظهار کرد: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند، گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها