فروش آنلاین ترقه، روش جدید کلاهبرداری اینترنتی



بر اساس اعلام رئیس پلیس فتا تهران، تعدادی از مجرمان سایبری به بهانه فروش موادمحترقه، کلاهبرداری کرده و از حساب بانکی شهروندان برداشت‌های غیرمجاز می‌کنند.

 

ممنوعیت خرید و فروش مواد محترقه و منفجره

به گزارش صبح ساحل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران گفت: «بر اساس قانون، خرید و فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع بوده و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه مجرمان از هر بستری برای رسیدن به خواسته‌شان استفاده می‌کنند، گفت: «این افراد شیاد برایشان مهم نیست که گروه هدف، کودکان و نوجوانان هستند یا با فروش آن‌ها جان انسانی را به خطر می‌اندازند. آن‌ها با ایجاد سایت‌ها و صفحاتی در زمینه خرید و فروش و آموزش طرز تهیه و ساخت بمب و مواد محترقه فعالیت می‌کنند که متاسفانه بارها شاهد وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار در این خصوص بوده‌ایم.»

سرهنگ معظمی گودرزی تصریح کرد: «خانواده‌ها باید دقت داشته باشند تا کودکان آن‌ها با استفاده از این سایت‌ها به دنبال خرید و ساخت مواد محترقه خطرناک نباشند و در دام کلاهبرداران و سودجویان گرفتار نشوند.»

 

کلاهبرداری اینترنتی با فروش ترقه و مواد محترقه در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا تهران اظهار کرد: «در این بین مجرمان اینترنتی فرصت‌طلب نیز بیکار نمی‌نشینند و با تبلیغات دروغین تحت عناوین مختلفی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند؛ تعدادی در پوشش فروش مواد محترقه و آتش بازی با طراحی درگاه پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی کاربران را سرقت کرده و اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ها می‌کنند و عده‌ای نیز بعد از دریافت وجه کاربران را بلاک کرده و دیگر پاسخگوی آن‌ها نیستند.

 

 حکم استفاده از مواد محترقه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز اعلام کرد: هر کس با ایجاد صدای مهیب یا پرتاپ ترقه یا نارنجک یا هرگونه مواد محترقه موجب تخریب اموال یا صدمات بدنی به اشخاص گردد، حسب مورد به حبس، پرداخت دیه و خسارت‌های وارده محکوم خواهد شد.
 
  
حوادث چهارشنبه سوری سال 99 در هرمزگان

مراسم چهارشنبه سوری سال گذشته در هرمزگان 5مصدوم برجای گذاشت و خوشبختانه فوتی نداشت. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طی بررسی‌های دقیق صورت گرفته مشخص شد که در مراسم چهارشنبه سوری  ۳ نفر در جزیره کیش، ۱ نفر در میناب و ۱ نفر در پارسیان مصدوم شدند.

نوروزیان افزود: مجروحان جزیره کیش جوان ۲۰ ساله با سوختگی درجه یک از ناحیه مچ دست، نوجوان ۱۲ ساله با سوختگی انگشت دست و مرد ۳۲ ساله با سوختگی درجه سه دست راست بودند که همگی درمان شدند.

او با بیان اینکه یک کودک ۷ ساله در میناب و یک نوجوان ۱۴ ساله هم در پارسیان آسیب دیدند که به صورت سرپایی درمان شدند، گفت: مراسم چهارشنبه سوری در هرمزگان فوتی نداشت.

 

آداب و رسوم چهارشنبه سوری در هرمزگان

مردم این استان هم مانند سایر نقاط ایران جشن‌ و آیین‌های مشترکی در طول سال برپا می‌دارند، اما وابستگی به دریا در اجرای همین آیین‌های مشترک هم بی‌تاثیر نیست. یکی از آیین‌های مشترک برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری در هرمزگان است.

 

آب تنی در چهارشنبه‌سوری

شناکردن و تن به آب‌زدن از کارها و تفریحات رایج در هرمزگان است. اما مردم این استان سالی ۲ بار و مردم قشم سالی ۳ بار طبق آیین‌های خاصی به دریا می‌روند. به عنوان نمونه ساکنان جزیره قشم هنگام برپایی جشن نوروز صیاد که در تابستان برگزار می‌شود به دریا می‌روند. در دیگر نقاط ساحلی هم مردم برای انجام مراسم ویژه آب‌تنی می‌کنند که یکی در آخرین چهارشنبه ماه صفر و دیگری در چهارشنبه‌سوری است.  آنها در این مراسم با ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» پا در آب‌های گرم و شور می‌گذارند و مدتی در آب دریا می‌نشینند و آب تنی می‌کنند. در پایان با ۳ صلوات، ۳ بار سر خود را در آب شور فرو می‌کنند، بعد از این کار از دریا بیرون می‌آیند و به خانه‌هایشان بر می‌گردند و با آب شیرین بدن‌های خود را می‌شویند که اصطلاحا به این کار «هو شیرینی» می‌گویند. چنانچه کسی بیمار باشد و نتواند برای اجرای این مراسم  به دریا برود بستگانش از دریا برایش آب می‌آورند تا در منزل آب‌تنی کند. هرمزگانی‌ها معتقدند با این کار دیگر در طول سال بیمار نخواهند شد.  

 

افروختن آتش‌

افروختن آتش‌ چهارشنبه‌سوی هم از رسم‌های رایج در هرمزگان است. از گذشته تا امروز رسم بر این بوده که در حیاط خانه یا جلوی در منزل آتشی برپا می‌کنند و تمامی اعضای خانواده از روی آن می‌پرند. در هرمزگان رسم بر این است که در پایان این آتش‌بازی، خاکستر آن را جمع کنند و در جایی دور از منزل بریزند. همچنین در این شب رسم بوده که خانواده‌ها کوزه کهنی را بشکنند و کوزه تازه‌ای را جایگزین آن کنند. امروزه هم با شکستن لیوان این رسم تاریخی در میان بعضی از خانواده‌ها همچنان پابرجاست.

 

 آجیل مشکل‌گشا

تهیه و خوردن آجیل مشکل‌گشای مخصوص شب چهارشنبه سوری بین خانوده‌های هرمزگانی مرسوم است. آنها برای این شب آجیلی شامل نخود و تخمه قشمی به همراه پسته، بادام، کشمش و توت تهیه و با خواندن دعا، آن را تبرک می‌کنند، بعد مقداری را به همسایگان می‌دهند و باقی را به همراه خانواده می‌خورند.  

 

چاووشی‌خوانی

زنان و دختران جوان هرمزگانی در شب چهارشنبه‌سوری دور هم جمع می‌شوند و دیوان حافظ شیرازی را با نیت خیر باز می‌کنند و اشعار نغز و زیبای حافظ را زمزمه می‌کنند و فال خود را برای سایرین می‌خوانند و بزرگ‌ترها هم با صدای خوش چاوشی می‌خوانند.

 

دودکردن اسپند و گشته

هرمزگانی‌ها بر این عقیده‌اند که در این شب  اسپند و گشته عربی را دود کنند و دور سر اعضای خانواده بگردانند.

 

صدقه‌دادن

صدقه‌دادن در چهارشنبه‌سوری از آداب و رسم‌هایی است که اغلب زنان هرمزگانی آن را به‌جا می‌آورند. اگر کسی در این روز لباسی دوخته از خیاطی به خانه بیاورد، حتما هم‌وزن آن خرما یا شیرینی صدقه می‌دهد.  

 

قصه چیچگای بزرگان

در شب چهار شبنه‌سوری کوچک‌ترها در کنار بزرگان دور آتش می‌نشینند و مُم گَپو (مادر بزرگ) و بَپ گَپو (پدربزرگ) قصه‌هایی همراه با شوخی و خنده تعریف می‌کنند و در کنار آتش غذا و شیرینی می‌خورند. هرمزگانی‌ها به افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی «چیچگا» می‌گویند.

 

قاشق‌زنی

در روستاهای هرمزگان کودکان و نوجوانان دستاری بر سر خود می‌کشند تا شناخته نشوند بعد به در خانه اهالی می‌روند و با زدن قاشق به ظروف معدنی اعلام حضور می‌کنند  و اهالی خانه شیرینی های سنتی، آجیل، شکلات و در بعضی از موارد پول نیز به کاسه آنها می‌ریزند.

 

منابع: خبرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، همشهری آنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها