معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان :

هیچ مورد ابتلا به کرونا در استان گزارش نشده است



صبح ساحل ، حوادث - «کرونا ویروس مِرس » (سندرم تنفسی خاورمیانه)یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که باعث بروز طیف وسیعی از بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا سارس، می شوند.موارد گزارش شده از این ویروس در خاورمیانه کشورهای کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان هستند. این ویروس جدیدکه در خاورمیانه ظهور یافته و باعث مرگ170 نفر شده است، خطر جدی برای بیمارستان‌ها است، زیرا به آسانی در محیط‌های درمانی انتقال پیدا می‌کند.افزایش MERS از نیمه مارس امسال شدت گرفته است و قلب آن نیز در عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.شیوع این بیماری در عربستان بسیاری حایز اهمیت است زیرا هر ساله بالغ بر 2 میلیون نفر در موسم حج تمتع و در طول سال صدها هزار نفر از کشورهای مسلمان برای برگزاری مناسک حج عمره به این کشور عزیمت می کنند. این بیماری برای ایران خیلی اهمیت دارد و مسوولان سعی می کنند از هر طریق ممکن جلوی ورود آن را به کشور بگیرد چرا که خلیل عظیمی از مردم کشور در سفر به حج به این بیماری مبتلا نشوند. که تاکنون خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است و معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در خصوص این بیماری در هرمزگان گفت که ردی از بیماری کرونا در هرمزگان دیده نشده است و با پیشگیری شهروندان، مرسی به استان راه نمیابد.

 علایم و نشانه های بیماری

 از علایم و نشانه های بیماری گفت:علایم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می شود. وی ادامه داد:همزمان با پیشرفت بیماری، نارسایی کلیه نیز دیده می شود و عفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، منجر به فوت می شود.

 رعایت نکات بهداشتی

رییس مرکز بهداشت هرمزگان  یکی از مهمترین راه پیشگیری رعایت نکات بهداشتی، بخصوص در اماکن عمومی دانست. دکتر حسین پور اظهار داشت: بنابراین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس، مهمترین قدم در راه پیشگیری است. وی  ادامه داد: مهمترین عامل آگاهی مسافرانیست که به کشورهای مشکوک به وجود ویروس مسافرت می کنند یا از آن باز گشته اند.  دکتر حسین پور از مسافران سالمند خواست که به علت خطر سرایت بیماری کرونا، رفتن به حج را به سال بعد موکول نمایند چرا  که هنوز درمانی به این بیماری یافت نشده است.

وی برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیئت پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه های مدینه، ملاقات با مسئولان کاروانها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان ها و درمانگاه ها و بین حجاج، و... از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری  اعلام کرد.

وی از حجاج خواست که هنگام برگشت از حج از دست دادن و روبوسی با افراد جلوگیری و در صورت مشاهده علائم تنفسی تا دو هفته پس از بازگشت به کشور به پزشک مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها