پرچم جمهوری اسلامی در کیش به اهتزاز درآمد



پرچم جمهوری اسلامی به مناسبت ۱۲ فروردین در اسکله تفریحی جزیره کیش به اهتزاز در آمد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، روز جمعه همزمان با ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی، پس از پایین کشیدن پرچم نمادین نروز، پرچم مقدس جمهوری اسلامی با حضور جمعی از کیشوندان، گردشگران و مسوولان جزیره به اهتزاز درآمد.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در این آیین اظهارکرد: همزمان با نوروز امسال برای اولین بار در کشورهای حوزه نوروز، پرچم نوروز در جزیره کیش به اهتزار درآمد و امروز همزمان با روز جمهوری اسلامی پس از ۱۲ روز به پایین کشیده شد.

جواد جمالی افزود: مقرر شده این پرچم فصلی و نمادین هر سال همزمان با تحویل سال شمسی در نقطه ای از جزیره به مدت ۱۲ روز اهتزاز در می آید و پس از آن پرچم جمهوری اسلامی به اهتزار در می آید.

روز ۱۲ فروردین در تقویم ایران روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده که سال ۱۳۵۸ در این روز  ۹۸.۲ درصد از مردم ایران به استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور رای دادند.

 

پرچم جمهوری اسلامی در کیش به اهتزاز در آمد

 

پرچم نوروز با الگوگیری از فرهنگ تاریخی ایران در سه رنگ سبز، آبی و سفید با نمادهای ایرانی اسلامی طراحی شده است و به عنوان تمثیلی از نوروز باستانی است که رنگ آبی آن در بالا سمبل آسمان، سفید در وسط نشان صلح و دوستی و سبز در پایین مظهر  طبیعت است.

پرچم در دل خود شمسه ای به عنوان نماد خورشید را جای داده که در داخل این شمسه نیز دعای تحویل سال به شکل هلال ماه با خط شکسته نستعلیق ایرانی تحریر شده است.

در بالای رنگ سفید نماد بارش ها و پایین آن نماد رویش ها با استفاده از طرح های اسلیمی طراحی شده است.

نوروز به طور رسمی روز اول فروردین در تقویم جلالی و ۲۱ مارس در تقویم گریگوریان است و در واقع، لحظه اعتدال بهاری و شروع فصل بهار در نیمکره شمالی محسوب می‌شود و کشورهای متعددی هستند که با شروع سال جدید شمسی، جشنی موسوم به نوروز برپا می‌کنند.

امروزه تعداد مردم بیشتری نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان، نوروز را به رسمیت می‌شناسند. طبق آمارها بیش از ۱۸۷ میلیون نفر در ۱۱ کشور سراسر جهان، نوروز را به‌ عنوان جشن ملی خود برگزار می‌کنند.

کشورهایی که نوروز در تقویم ملی‌شان به ثبت رسیده است و تعطیلات رسمی برای آن اعلام کرده‌اند، عبارت‌اند از: ایران، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، ترکمنستان، ازبکستان، کوزوو، گرجستان و اقلیم کردستان عراق است.

مردم دیگر کشورها نیز نوروز را به‌صورت غیررسمی جشن می‌گیرند. هند، ترکیه، مصر، فرانسه، ناحیه تاتار روسیه، آمریکا، انگلستان، کانادا، هلند، آلمان، لبنان، سوریه، چین، امارات و سوئد از این قبیل کشورها هستند.

نورز ۱۴۰۱ جزیره کیش پس از ۲ سال شاهد حضور گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است و طبق اعلام ستاد نوروزی جزیره تمهیدات لازم برای پذیرایی از گردشگران اندیشیده شده است.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها