گوشه ای از حوادث تعطیلات نوروزی در هرمزگان

حکایت تلخ هر ساله



تعطیلات نوروز امسال نیز  به پایان رسید. روزهای پر ازخاطرات تلخ و شیرین پس از دو سال دلهره محدویت های کرونایی .در این ایام نوروز حادثه ها  تعطیلی نداشتند  و مثل همیشه در جریان بودند که یا افراد در آن نقش مستقیم داشتند یا محیط. اتفاقات هر  ساله مانند تصادفات،غرق شدگی و...که خانواده‌های زیادی عزادار شدند و شناسنامه های باطل.  در این 13 روز 13نفر فقط در جاده های برون شهری و 8 نفر در سواحل استان  فوت  شدند. در این ایام ماموران پلیس، آتش نشانان، امدادگران اورژانس،هلال احمر و سایر نهادهای امدادی و خدماتی بیشتر از ایام دیگر سرشان شلوع بود و حوادث را ثبت می کردند...
 

 غرق شدگی 15 نفر 

در طی ایام تعطیلات عید ،بیش از 15 حادثه  غرق شدگی در استان رخ داد که 8 نفر جان باختند و 18 نفر مصدوم شدند.  این حوادث  در بندرعباس، قشم، کیش ، میناب،پارسیان و بندرلنگه و سیریک بوده است. سواحل قشم با 9 مورد غرق شدگی بیشترین آمار را از آن خود کرد.
یک جوان 17 ساله  بیرجندی، یک جانباز ۷۰درصدی 66 ساله اصفهانی، یک جوان32 ساله کرمانی، یک تبعه افغانستانی 18 ساله  و یک جوان 19 ساله  اهل شهرستان خواف استان خراسان رضوی در سواحل جزیره قشم دچار غرق شدگی شده و جان باختند. تعداد جانباختگان ناشی از غرق شدگی در مکان های غیر ایمن این جزیره از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ به پنج نفر رسید. همچنین در کیش نیز دو نفر بر اثر غرق شدگی فوت شدند. این  زوج  ۳۳  و۲۴ ساله زمانی که، توسط تیم آتش نشانی به ساحل آورده شدند؛ فاقد علائم حیاتی بوده و فوت شده بودند. مواج بودن دریا و عدم آشنایی با مناطق امن جهت شنا، عامل اصلی غرق شدگی گردشگران در ایام نوروز بوده است. 
  

 مرگ 13 نفر در جاده های برون شهری 

از ۲۵ اسفندماه پارسال و آغاز سفرهای نوروزی تا سیزدهم  فروردین ماه جاری 13 نفر در جاده های برون شهری هرمزگان  فوت شدند.
به گفته سرهنگ مهدی نیکبخت فرمانده پلیس راه هرمزگان تصادف‌های منجر به فوت نسبت به مدت مشابه پارسال در جاده‌های هرمزگان24درصد کاهش یافته است.فوتی‌های تصادف‌ها در جاده‌های استان در این مدت 13نفر بوده در حالی که در مدت مشابه سال قبل این آمار به 17 نفر رسیده بود.وی با بیان اینکه شمار حوادث جرحی جاده‌ای در استان نیز در مجموع 28 درصد  افزایش یافته است ادامه داد: 107 نفر  بر اثر سوانج جاده ای مجروح شدند. 
نیکبخت با اشاره به اینکه ۹۶ گروه پلیس راه استان به صورت محسوس و نامحسوس بر جاده‌های استان نظارت داشتند اضافه کرد: توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب آلودگی رانندگان، انحراف به چپ و رعایت نکردن حق تقدم و سرعت مطمئنه از مهمترین عوامل بروز حوادث جاده‌ای در استان است.
 
  

وقوع 76 مورد حریق در بندرعباس 

در طی 13 روز نخست فروردین ماه ،76 حریق در بندرعباس رخ داد که 18مورد آن مربوط به منزل مسکونی، 12 مورد حریق خودرو ، 12 مورد حریق پیک نیک   بوده است. آتش نشانان در این مدت جان 16محبوس شدگان در منازل، 92 محبوس شده در آسانسور نجات دادند.در این بازه زمانی امدادگران آتش نشانی بندرعباس ، 10 خودرو گیر افتاده در ساحل به خشکی انتقال دادند.
  

 حریق ساختمان مسکونی در شهرک الهیه قشم

یکی از اتفاقات این مدت در قشم  مربوط به آتش سوزی مهیب و گسترده ای در ساختمان مسکونی ۳ طبقه ای  در شهرک الهیه بود که بر اثر حریق  فرو ریخت .بر اثر این حادثه ۲۱ نفر  مصدوم شدند. ۵ کودک ۳ تا ۱۲ ساله  نیز جز این مصدومان بودند.رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در ساعت ۴ و ۱۱ دقیقه بامداد ششم فروردین ماموران آتش نشانی از حریق منزل مسکونی در شهرک الهیه باخبر شدند که این حادثه در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه به مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شد.دکتر حسین قاسمی با اشاره به اینکه بر اثر  این آتش سوزی ۲۱ نفر  شامل ۱۳ مرد و ۸ زن ناشی از تنگی نفس و مسمومیت استنشاقی  مصدوم شدند افزود: ۷ نفر آنها شامل ۳ مرد و ۴ زن به بیمارستان منتقل و ۱۳ نفر در محل توسط پرسنل اورژانس ۱۱۵ قشم خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند،همچنین یک نفر نیز حاضر نشد به بیمارستان انتقال یابد.رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود : در بین مصدومین این حادثه ۵ کودک ۳ تا ۱۲ ساله  نیز بوده که ۲ نفر از آنها به بیمارستان منتقل شده است.قاسمی ضمن تقدیر از پرسنل اورژانس ۱۱۵ قشم به خاطر پوشش امدادی این حادثه گفت: از دقایق اولیه این حادثه سه دستگاه آمبولانس اورژانس  با ۹ تکنسین خبره در محل حضور یافته و اقدامات درمانی لازم را ارائه کردند.نجم‌الدین فریدونی رییس اداره آتش نشانی سازمان منطقه آزاد قشم  در این رابطه گفت : علت حادثه  در دست بررسی است. وی ادامه داد: این حریق در یک ساختمان غیر استاندارد چوبی  با نمای کامپوزیت در شهرک الهیه رخ داد که در  ساعت چهار و یازده دقیقه بامداد ششم فروردین بعد از اطلاع  بلافاصله چهار دستگاه ماشین آتش‌نشانی شهر قشم برای مهار آتش در محل حادثه حاضر و اقدام به خاموش کردن حریق کردند. گفتنی است : این ساختمان که دیوارها و سقف آن چوبی بود و طبقه همکف آن را هم به کارگاه نجاری با حجم بالای الوار چوب، چسب و رزین تبدیل کرده بودند، به کلی در این حادثه طعمه حریق شد.عملیات اطفای حریق این آتش سوزی از همان ابتدای حادثه با کمک نیروهای آتش نشانی و امدادی آغاز شد که  این حادثه خسارات جانی در بر نداشت اما به دلیل حجم بالای آتش، خسارات اندکی هم به ساختمان‌های مجاور وارد شد.
  
  

 8 فوتی کرونا 

در 13 روز  آغاز سال جاری 309 بیمار کووید در بیمارستان‌های استان بستری شدند که8 نفر جان سپردند. این افراد شامل 6  مرد و 2 زن  در سنین 38 ساله تا 91 ساله  در بندرعباس،  بستک و حاجی آباد  بودند.7روز  نیز هرمزگان بدون فوتی کرونا بود.
  
  

 خدمات رسانی 3 هزار  بیمار و مصدوم 

دکتر حسین قاسمی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از خدمات رسانی به3 هزار و  290بیمار و مصدوم طی طرح امداد نوروزی خبر دارد. در این  طرح تمامی پایگاههای اورژانس 115 اعم از 81 پایگاه شهری و جاده ای، 5 پایگاه امداد نوروزی، 5 ایستگاه سلامت نوروزی، سه فروند شناور آمبولانس دریایی و یک فروند بالگرد اورژانس هوایی با بیش از 600 نفر نیری خبره در آماده باش کامل بوده و از 25 اسفند تا 14 فروردین ماه 1401، سه هزار و 225ماموریت، توسط اورژانس 115 استان انجام، که طی آن، به3هزار و290بیمار و مصدوم، خدمات پیش بیمارستانی ارائه شده است.
قاسمی در ادامه افزود: در مدت یاد شده،993  حادثه ترافیکی، که  منجر به مصدومیت و فوت 1328 نفر شده بود، توسط اورژانس 115 استان امدادرسانی شده است.  تعداد تصادفات امدادرسانی شده در طرح امداد نوروزی1401  نسبت به نوروز سال قبل3.7 دهم  درصد کاهش اما درصد فوت ناشی از حوادث ترافیکی 25درصد افزایش( 30 فوتی تصادفی) داشته است. در همین راستا 50 حادثه ویژه با 196 مصدوم و 26 فوتی توسط ستاد هدایت عملیات بحران پایش و توسط واحد عملیات اورژانس امدادرسانی شده اند. بیشترین حوادث ویژه رخ داده به ترتیب عبارت اند از حوادث ترافیکی با تعداد مصدوم بالاتر از 5 نفر،  با فراوانی 25 حادثه، 140 مصدوم و 14 فوتی و غرق شدگی با فراوانی 15 حادثه، 18 مصدوم و 8 فوتی. اورژانس دریایی و هوایی به ترتیب 36 و 15  بیمار و مصدوم را از جزایرو  شهرستانها به مراکز درمانی مرکز استان انتقال داده اند.
 

بهره مندی  بیش از 24 هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال‌احمر           

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان از بهره مندی بیش از 24هزارو 200 مسافر نوروزی از خدمات طرح بشر دوستانه جوانان  این جمعیت خبر داد.مختار سلحشور، اظهار کرد: بیست و دومین طرح ملی خدمات بشر دوستانه به مسافرین نوروزی از 25 اسفند ماه 1400همزمان با سراسر کشور تا 13 فروردین در هرمزگان اجرا شد 119 نفر از اعضای جوانان داوطلب به 24هزارو 239نفر از مسافرین و مهمانان نوروزی خدمات ارائه نمودند.سلحشور گفت:این خدمات شامل؛ بهره مندی بیش از 21هزارنفر از مسافرین به مناطق ایمن، فرهنگی و گردشگری،1397 نفر از آموزش های مهارتی و خدمات امداد و کمکهای اولیه تیم های سحاب و...بوده  است.مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان با اشاره به فعالیت 5 پست های ثابت در شهرستان های سیریک، بندرعباس، پارسیان ، قشم و زیارت پیرچوگان در رودان یادآور شد: 5 گروه سحاب نیز به صورت سیار در شهرستان های حاجی آباد، قشم، جاسک، رودان و سیریک نیز مشارکت داشتند.
 

 پلمب 149 واحد متخلف

 به گفته سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 149 واحد بدلیل عدم رفع نواقص بهداشتی در مهلت داده شده تعطیل شدند.دکتر عبدالجبار ذاکری گفت: با توجه به ایام نوروز و اجرای برنامه بسیج سلامت نوروزی بهداشت محیط و حرفه‌ای بیش از بیش از 25هزار بازدید از اماکن تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن کارگاهی توسط بازرسین بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه انجام شده که در طی این بازدیدها 493واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی و 149 واحد بدلیل عدم رفع نواقص بهداشتی در مهلت داده شده تعطیل شدند. وی افزود: تعداد هزارو 246 مورد بازرسی از اماکن بین راهی و 394مورد بازرسی از مراکز اقامتی  مسافران صورت گرفته  و در طی این مدت هم  بیش از سی ویک هزار و 293کیلو گرم غذایی غیربهداشتی از سطح عرضه جمع آوری و معدوم شد.رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان عنوان کرد:به منظور پایش سلامت آب 10هزار 976 موردکلرسنجی آب انجام شده است.وی عنوان کرد :هموطنان می تواننددر صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی موارد را ازطریق سامانه استانی با شماره 3118و سامانه کشوری 190تماس حاصل نمایند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها