یادی از بزرگان ورزش هرمزگان:

« بی بی فاطمه کاملی» نخستین مدیر ورزشی بانوان



شاد و پرنشاط و بزله گو، پای صحبتش که می نشینی گذر زمان را حس نمی‌کنی، صمیمی و مهربان، با سیمایی دوست‌داشتنی، سرشار از انرژی مثبت و عشق به زندگی، عشق به همسر، فرزندان، خویشان و دوستان.  این ها گوشه هایی از شخصیت بانویی است که سهم به سزایی  در رشد و توسعه ورزش بانوان در شهر بندرعباس داشته است و می توان او را  نخستین مدیر ورزشی بانوان در استان هرمزگان دانست.
     
     
به گزارش صبح ساحل،  بی بی فاطمه کاملی فرزند سرهنگ سیدکامل کاملی( ازاهالی کَرمُستَج لارستان فارس) و بانو مریم اکبر زاده  (از اهالی فین بندرعباس) در نخستین روز بهمن ماه ۱۳۱۷ در شهر بندرعباس به دنیا آمد.
 از دوران طفولیت تا جوانی به حکم شغل پدر و ماموریت های متنوع به شهرهای مختلف کشور  سفر کرد  و علاوه بر تحصیل، تجربیات ارزنده ای نیز از این سفر ها به دست آورد. وی مدارک دیپلم  و فوق دیپلم رشته طبیعی خود را در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی اخذ کرد، یکی دوسالی هم در این شهر در پایه پنجم ابتدایی تدریس کرد و بنا به اظهار خودش تمام درآمد حاصل از  آن را در اختیار یکی از هم کلاسی های قدیمی و نیازمندش در مهاباد گذاشت.  در سال ۱۳۳۹ به دعوت و پیشنهاد عبدالحمید سعیدیان مدیر وقت باشگاه تاج هرمزگان و با حکم پرویز خسروانی بنیان گذار باشگاه تاج ایران به سِمَت مدیریت ورزش بانوان این باشگاه در بندرعباس برگزیده شد و تا اواخر دهه ۴۰ در این سمت باقی  ماند. عملکرد مطلوب  او در باشگاه موجب می شود تا به عنوان یکی از مدیران نمونه ی کشوری انتخاب و مورد تقدیر قرار گیرد. وی در دوران تحصیل در دیگر شهرهای کشور با رشته های مختلف ورزشی همچون والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و ... آشنا شد. 
علاوه بر این ها، با توجه به نبود استخر مناسب، شنا را در رودخانه ها یاد گرفت و بعدها دختران ورزشکار زیر مجموعه خود را نیز به فراگیری این ورزش مفرح و ضروری تشویق و ترغیب نمود. 
میز ناهار خوری منزل  پدری هم برای بازی تنیس روی میز مورد استفاده قرار می گرفت. زنده یاد سید محمود موسوی سعید از مدیران فنی تربیت‌بدنی بندرعباس نیز نقل می کرد که در اوایل دهه ۴۰ بازی  تنیس روی میز  با نصب تور روی میز ناهار خوری منزل سرهنگ کاملی انجام می شده است. 
 بی بی فاطمه کاملی با تکیه بر توانمندی‌های مدیریتی که در مکتب پدر آموخته بود و با کمک شیخ محمد انصاری (والیبالیست و مربی وقت والیبال باشگاه) و بانوانی همچون بی بی عصمت کاملی(دبیر ورزش دبیرستان‌های بندرعباس)، بی بی فائقه بنی‌هاشمی، بی بی زهرا حسینی، کنیز خالصی و.... امور ورزش بانوان  باشگاه را مدیریت کرد. این امر با توسعه دیگر باشگاه‌های ورزشی، توسعه ورزش آموزشگاه‌ها و استخدام مربیان ورزش در مدارس و نیز افزایش امکانات ورزشی رشد بیشتری یافت. بی بی فاطمه کاملی در نخستین روز شهریور ماه ۱۳۳۹ با سید اسلام بنی هاشمی ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند به نام های سید فرخ و بی بی کیمیا  می باشد. سید فرخ کارشناس زبان انگلیسی و بی بی کیمیا متخصص دارو پزشکی است. او به لطف فعالیت های ورزشی گذشته، همچنان قبراق و با نشاط است و بزرگترین قهرمانی زندگی خویش را ازدواج با همسرش می داند.وی از کارمندان شرکت نفت بندرعباس بود و به مدت ۲۶ سال به همراه سید اسلام بنی هاشمی(همسرش) در این شرکت مشغول به کار بوده است. 
نخستین مدیر ورزشی بانوان علاوه بر ورزش با زبان های انگلیسی، ترکی و کردی نیز آشنایی دارد. رمان «موج بلند، نفس عمیق» نخستین اثر نوشتاری اوست که حدود ۸ سال قبل به چاپ رسیده است. چند دست نوشته دیگر او نیز در حال تدوین برای چاپ می باشند. مهمترین دغدغه ی  امروز وی سلامت جسمی و روانی دختران و پسران جامعه است. او مهمترین عامل کسب سلامتی و موفقیت در طول زندگی و در همه ابعاد آن را ورزش و فعالیت های مستمر جسمانی می داند. به اعتقاد او ورزش اعتماد به نفس و عزت نفس انسان را افزایش می‌دهد و براین نکته تاکید می کند که زندگی با ورزش، زندگی با کیفیت تر و ارزشمند تری خواهد بود. اجازه دهید به سهم خویش و به نمایندگی از جامعه قدردان ورزش از این بانوی ارزشمند به پاس حدود یک دهه تلاش صادقانه اش در توسعه ورزش بانوان شهر بندرعباس، صمیمانه سپاس گزاری و برای ایشان و خانواده گرانقدرشان سلامت و تندرستی آرزو نمایم.
    
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 1غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها