چرا خشونت دست از سر ما برنمی‌دارد؟


نویسنده: محیا تکنده

امروز دیگر همه‌ی ما می‌دانیم، خشونت حتی اگر در قالب یک شوخی بروز پیدا کند می‌تواند چه بر سر ما و خانواده‌هایمان بیاورد. در نقطه به نقطه‌ی روزمرگی‌مان اخبار زندگی‌های سوخته‌ای به گوش می‌رسد، که یک لحظه و تنها یک لحظه متفاوت رفتار کردن می‌توانست سرنوشت‌شان را تغییر دهد. 
همه‌ی ما به این مسائل آگاه هستیم، پیامد‌های ناتوانی در کنترل هیجان و به بار آمدن مصیبت را هر هر لحظه که بخواهیم، می‌توانیم با لمس کردن علامت سرچ در صفحه تلفن همراه‌مان بخوانیم. اما چه می‌شود که ما از این فجایع و مصیبت‌ها درس نمی‌گیریم؟ احتمالا اگر فردی باشیم که به خشمگین‌ شدن‌های ناگهانی و عدم کنترل خشم معروف است، بارها مطالب آموزش کنترل خشم را خوانده‌ایم، از مشاور کمک گرفته‌ایم، برنامه‌ریزی کرده و تصمیم گرفته‌ایم که از این به بعد خودمان را کنترل کنیم، اما وقتی چیزی خشمگین‌مان می‌کند، دوباره روز از نو و اعمال خشونت از نو. یکی از دلایل ناتوانی در دست برداشتن از خشونت، باز می‌گردد به مغز. 
ما انسان‌ها تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های زندگی را با قشر مخ یا کرتکس انجام می‌دهیم، که در واقع مسئول برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است. اما در واکنش‌های شدید، سریع و لحظه‌ای تا حدودی به مغز احساسی، غریزه‌ و مدارهای عصبی فعال( رفتارهایی که آموخته‌ایم و بارها و بارها تکرارشان کرده‌ایم)، متکی هستیم. 
بخاطر همین مساله است، که برنامه‌ریزی‌های منطقی و آموزش‌های فست فودی اینترنت برای کنترل خشم و جلوگیری از رخداد خشونت, عموما بی‌فایده و ناکارآمد است. باور کنید، رفتاری که طی بیست سال، سی سال و ... شکل گرفته و تکرار شده، هرگز با خواندن یک مطلب چند صفحه‌ای تغییر نمی‌کند. اگر جز افرادی هستید که حملات مکررخشم یا خشم‌های انفجاری دارید، سعی کنید در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید، تا بتواند رفتار آموخته شده‌ی شما در مواقع عصبانیت یا خشم (که یک هیجان طبیعی و لازم در زندگی است) را جایگزین کند. 
اگر بخواهیم در سطح فردی و برای خودمان، گامی به سوی اصلاح وضعیت برداریم، تنها راه استفاده از جلسات رواندرمانی توسط یک درمانگر حاذق است. اما من هم مثل شما، می‌دانم که هزینه‌های جلسات روانشناسی و روانکاوی بالا است و طبقه‌ی فرودست و شاید متوسط توان استفاده از این خدمات را ندارد. پس گام بلندتر و کارآمدتر این است که از دولت و روانشناسان بخواهیم، این خدمات را از سلطه‌ی قشر اندک خارج کنند و تمهیداتی را فراهم کنند تا عموم مردم بتوانند از این خدمات بهره ببرند. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها