شناسایی ۸۸۳ کانون پرخطر با امکان تخم‌ریزی پشه آئدس در قشم



سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم از شناسایی ۸۸۳ کانون های پر خطر با امکان تخم ریزی پشه آئدس (ژیت های لاروی) در سطح شهرستان قشم خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، دکتر یاسر مرادی اظهار کرد: بهترین راه مبارزه با پشه آئدس بهسازی محیط و از بین بردن مکان های تخم ریزی این پشه است که با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف تا امروز ۱۷۶ کانون پرخطر با امکان تخم‌ریزی این پشه در سطح جزیره قشم بهسازی شده و ۷۰۷ کانون دیگر نیاز به بهسازی وجود دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا، هزار و ۲۷۲ حلقه لاستیک جمع‌آوری و ۷۲ اخطاریه نیز در پیشگیری از آئدس صادر شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم پیش تر با تاکید بر خودمراقبتی در پیشگیری از بیماریهای منتقله از پشه آئدس گفته بود: تمامی قشموندان در برابر بهسازی محیط زندگی خود به منظور پیشگیری از رشد و تکثیر این پشه مسوول هستند.

دکتر مرادی توضیح داده بود: پشه آئدس ناقل چهار بیماری تب زرد، تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است که غیر از تب زرد بقیه بیماریها واکسن و درمان خاصی ندارند و با توجه به شناسایی این پشه در سطح استان هرمزگان حساسیت در بهسازی محیط پررنگ تر می شود.

 

۸۸۳ کانون پر خطر با امکان تخم‌ریزی پشه آئدس در قشم شناسایی شد

 

به محل زندگی پشه آئدس «لانه لاروی» یا «ژیت لاروی» گفته می شود.  

 

آئدس، پشه کوچک و تیره‌رنگی است که می‌توان آن را از روی نوارهای سفید روی پاها و فلس های سفید و نقره‎ای روی بدنش شناخت. آئدس در نواحی حاره و جنب حاره سراسر دنیا زندگی می کند. پشه‌های آئدس، هم در شب و هم در روز و زمان فعالیت انسان او را می‌گزند. آن‌ها خود را با تولیدمثل در محیط‌های شهری سازگار کرده‌اند که این ویژگی، تاثیر منفی و وسعت شیوع بیماری‌هایی را که منتقل می‌کنند، افزایش می‌دهد. از هر چهار نفر مبتلا به ویروس تب دانگ، یک نفر بیمار می شود. علائم شخص بیمار ممکن است خفیف باشد یا شدید. تب دانگ شدید ممکن است حتی باعث مرگ شود و معمولا به مراقبت در بیمارستان نیاز دارد. شایع‌ترین علائم تب دانگ تهوع، استفراغ، دانه‌های پوستی، درد چشم، به خصوص پشت چشم، عضلات، مفاصل یا استخوان‌ها است. داروی خاصی برای درمان تب دانگ وجود ندارد و فقط علائم این بیماری درمان می‌شود.

لاستیک های فرسوده، قایق های بلا استفاده،  ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

قشم از جمله شهرستان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این جزیره هستیم که این مساله قشم را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها