از جنگ روسیه و اوکراین تا گرانی ناگهانی قیمت ماکارانی؛ نیاز صد هزار میلیارد تومانی دولت برای واردات گندم


نویسنده: مریم دهقان

حذف یارانه آرد بخش صنعت، موجب بالا رفتن قیمت ماکارانی شد به طوری که قیمت ماکارانی یک کیلویی از 12 هزار و 500 تومان به 34 هزار تومان رسید. اما اصلی‌ترین علت این گرانی، افزایش قیمت گندم جهانی و وابستگی کشور به واردات گندم است. در سال 1401دولت باید حداقل ۱۰ میلیون تن گندم وارد کند. آن هم در شرایطی که قیمت گندم جهانی به بالای 10.5 دلار  در هر بوشل( 25.4 کیلوگرم) رسیده است. یعنی با قیمت دلار نیمایی و نرخ فعلی گندم، دولت بیش از صد هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تامین گندم وارداتی، در سال دارد.

    

قیمت مواد غذایی پیش از این به دلیل تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا بالا رفته بود تا اینکه جنگ بین روسیه و اوکراین هم بالا گرفت. اما جنگ به گرانی ماکارانی یا بهتر بگوییم گندم، به عنوان ماده اصلی در تولید ماکارانی چه ارتباطی دارد؟ تقریبا یک سوم گندم جهان از سوی روسیه و اوکراین تامین می‌شود اما با اوج گرفتن درگیری‌ها آن هم درست در فصل کاشت گندم و ناتوانی کشاورزان اوکراینی در کاشت محصولات، آژیر خطر کمبود گندم در دنیا به صدا درآمد. کمبود یا افزایش هزینه گندم به معنای تاثیر بر قیمت مواد غذایی ضروری مانند نان، ماکارانی و غلات است. در شرایطی که قیمت جهانی گندم، به رکورد جدید طی ۱۴ سال گذشته رسیده است این افزایش قیمت‌ها قابل پیش بینی بود.
 میزان مصرف گندم در ایران بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن در سال است ولی با این حال معمولاً دولت بین ۲ تا ۴ میلیون تن گندم نیز برای ذخایر استراتژیک خود خریداری می‌کند به همین دلیل می‌توان گفت که کشورمان سالانه به‌طور میانگین به ۱۵ میلیون تن گندم نیاز دارد. سال 1400 تنها ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است پس قاعدتا دولت باید حداقل ۱۰ میلیون تن گندم وارد کند. آن هم در شرایطی که قیمت گندم جهانی به بالای 10.5 دلار  در هر بوشل( 25.4 کیلوگرم) رسیده است. یعنی با قیمت دلار نیمایی و نرخ فعلی گندم، دولت بیش از صد هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تامین گندم مورد نیاز سالانه دارد. اما قضیه به همین جا ختم نمی‌شود و خرید گسترده گندم توسط کشور‌هایی نظیر چین برای انبار کردن، افزایش قاچاق گندم به کشور‌های همسایه و عدم برنامه ریزی صحیح دولت، نشان می‌دهد نه تنها افزایش ناگهانی قیمت‌ها سفره مردم را کوچکتر می‌کند بلکه اثرات مخرب تورمی و اجتماعی هم بر جامعه دارد بنابراین بهتر است دولت، قبل از هر تصمیمی درباره افزایش قیمت‌ها آن را با مردم در میان بگذارد. چرا که با افزایش تورم گسترده در جهان، حذف ارز 4200 تومانی، ادامه دار شدن جنگ روسیه و اوکراین، طولانی شدن مذاکرات برجام، آزاد نشدن بدهی‌های بلوکه شدن ایران توسط سایر کشور ها و ... احتمال گرانی‌های بیشتر نظیر گرانی روغن خوراکی و سایر کالاهای اساسی وجود دارد که با همدلی بیشتر مردم و دولت، احتمال عبور از این شرایط سخت، برای دولت و مردم ساده‌تر خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها