احتمال افزایش کرایه تاکسی‌ها تا سقف 70 درصد در بندرعباس

گرانی دیگری در راه است



شورای شهر بندرعباس اسفندماه ۱۴۰۰، افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها را مصوب کرد. این میزان افزایش با نارضایتی رانندگان تاکسی همراه بود و حالا به نظر می‌رسد پس از پیگیری‌های مداوم تاکسی‌دارها، شورای شهر برای افزایش دوباره کرایه‌ها جلسه برگزار می‌کند.

حمل‌ونقل درون‌شهری بندرعباس از ابتدای سال در شرایط آشفته‌ای قرار داشته است. علاوه بر معضل کمبود تاکسی، در سایه‌ی ضعف نظارت دستگاه‌های مربوطه در ماه‌های اخیر بسیاری از رانندگان تاکسی به میزان دلخواه و نه نرخ مصوب، کرایه‌ها را افزایش دادند. این موضوع گلایه بسیاری از شهروندان بندرعباس را به دنبال داشت. تاکسی‌دارها زیر بار افزایش ۳۵ درصدی کرایه‌ها نرفتند و پس از اعتراض مداوم‌ و حضور در دفتر اعضای شورای شهر بندرعباس گویا نمایندگان پارلمان محلی را برای افزایش دوباره مجاب کرده‌اند. رشد 70 درصدی کرایه‌ها مورد انتظار تاکسی‌دارها است. سازمان تاکسیرانی در سی و دومین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس این میزان افزایش را مطرح کرد اما با مخالفت شورا همراه بود. حال باید دید شورای شهر بندرعباس برای این مهم چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس امروز در این رابطه جلسه برگزار خواهد کرد. درهرصورت آنچه مسلم است افزایش دوباره کرایه‌ها است.

از طرفی باید این موضوع را در نظر گرفت که علاوه بر فشارهای اقتصادی، گرانی لاستیک، قطعات یدکی و استهلاک خودروها فشار مضاعفی را به رانندگان تاکسی وارد کرده است. بسیاری از تاکسی‌های شهر فرسوده شده‌اند و تاکسی‌دارها توان نوسازی خودروهای خود را ندارند و به‌ناچار با آن‌ها امرارمعاش می‌کنند. از طرف دیگر اتوبوس‌های درون‌شهری نیز در بندرعباس برنامه مدونی ندارند، ساعت‌های رفت‌وآمد، ایستگاه‌های توقف در مسیر بازگشت و تعداد اتوبوس‌ها در هر خط مشخص نیست؛ بار اصلی حمل‌ونقل درون‌شهری بر عهده تاکسی‌ها است و قطعاً این افزایش قیمت برای مردم به‌خصوص در محلات کمتر برخوردار سنگین خواهد بود.

  

BRT  بلاتکلیف

عملیات اجرایی پروژه «BRT» یا سیستم حمل‌ونقل سریع با اتوبوس از سال ۹۴ در بندرعباس آغاز شد. این پروژه می‌توانست معضل نبود حمل‌ونقل درون‌شهری ارزان‌قیمت را در بندرعباس برطرف کند اما علی‌رغم هزینه 100 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح، پروژه با شکست مواجه شد. ابتدای امسال شهرداری بندرعباس از تشکیل کمیته‌ای از مشاوران و متخصصان برای بررسی و تصمیم‌گیری نهایی درباره اجرا یا عدم اجرای این طرح خبر داده بود. «ملایی» کارشناس حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس و مسئول پیگیری پروژه BRT دراین‌باره می‌گوید:«کمیته مربوطه هنوز جلسه‌ای برگزار نکرده است». وی بابیان اینکه مشاوران پروژه در تهران هستند، افزود:«شهرداری بندرعباس برای تصمیم‌گیری کارشناسی و تخصصی درباره‌ی اجرا یا عدم اجرای پروژه بی.آر.تی، تیم مشاوره‌ای متشکل از ۵ تا ۶ نفر از شهرداری تهران ایجاد کرده است». ملایی اضافه کرد:«در فضای مجازی گروهی با حضور این مشاوران، اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری و برخی مسئولان استانداری هرمزگان تشکیل‌شده است. در این گروه تبادل‌نظر انجام و سؤالات کارشناسی پرسیده می‌شود و به‌نوعی هماهنگی و تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد. در نهایت مقررشده است که جلسه نهایی با حضور و بازدید مشاوران در بندرعباس برگزار شود». این کارشناس علت تأخیر در برگزاری جلسه نهایی کمیته رسیدگی به پروژه بی.آر.تی را ماه رمضان دانست و افزود:«کمتر از یک ماه آینده تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با اجرا یا عدم اجرای پروژهBRT  انجام می‌شود». در این شرایط به نظر می‌رسد هزینه ضعف نظارتی شوراها در ادوار مختلف و پروژه‌های غیر کارشناسی مدیران شهرداری را فعلاً باید مردم پرداخت کنند.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها