چطور در دام کلاهبرداران بازار رمزارزها اسیر نشویم


نویسنده: مریم دهقان

کسب سود‌های نجومی برای هر کسی جذاب است و این موضوع ممکن است دلیل ورود بسیاری از افراد به بازار‌های مالی من جمله رمز‌ارزها باشد. اما غافل از اینکه ممکن است برخی از این پروژه‌ها کلاهبرداری باشد و دارایی شما را به خطر اندازد. با علی رمضانی، کارشناس حوزه رمز‌ارزها درباره پروژه‌های کلاهبرداری در این حوزه مصاحبه کردیم و  درباره راهکارهایی که به ما کمک می‌کند که اسیر طرح‌های کلاهبرداری نشویم سوال پرسیدیم. در ادامه این گفتگو را با هم می‌خوانیم.
 

طرح پانزی به بیان ساده چه معناست؟

طرح پانزی ترفندی برای جذب سرمایه و کلاهبرداری است. به این طریق که یک شخص به شما وعده سود تضمینی در صورت در اختیار گذاشتن پولتان را، به شما می‌دهد. اما واقعیت این است که سود سرمایه‌گذاران قدیمی با ورود پول افراد جدید پرداخت می‌شود و اصطلاحا به نوعی بازی با پول اتفاق می‌افتد و سود پروژه با ورود سرمایه افراد جدید وابسته است. این پروسه تا زمانی که پول وارد چرخه شود ادامه دارد و اگر روند ورود پول قطع شود پروژه شکست می‌خورد و سرمایه‌گذاران تمام دارایی خود را از دست خواهند داد.
 

بزرگترین پروژه های کلاهبرداری رمزارزها در تاریخ، چه پروژه هایی هستند؟

ارز‌هایی که با روش پانزی از مردم کلاهبرداری داشته اند در این دسته قرار می‌گیرند. مانند "وان کوین" که حدود 3.7 میلیارد دلار به روش عرضه اولیه ربود. یا "پروژه دابل وی" در بستر اتریوم که مدل دقیق پانزی بود و به اسم قرارداد هوشمند از مردم کلاهبرداری کرد. "دگ کوین"، "کینگ مانی"، "بیکس بی کوین"نیز از دیگر پروژه‌های کلاهبرداری در این زمینه بودند.
 

چطور مطلع شویم یک رمز ارز پروژه کلاهبرداری است یا نه؟

در کل در زمینه  رمز ارز هر جا خبر از زیر مجموعه گرفتن در قبال کسب سود باشد؛ آن پروژه یک طرح پانزی و کلاهبرداری است و آینده ایی ندارد. پس بهتر است قبل از وارد شدن به این پروژه‌ها از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید.
 

ایردراپ چیست و چطور نشانه‌های کلاهبرداری در ایردراپ ها را رصد کنیم؟

ایردراپ در حوزه رمز‌ارزها به معنی توزیع رایگان یک ارز است که با هدف تبلیغات و شناخته شدن بین مردم انجام می‌شود. در صورت انجام کارهایی مانند ثبت نام در سایت آن رمزارز، نصب اپلیکشن مربوطه، دنبال کردن فضای مجازی آن، رمزارز  به افراد تعلق می‌گیرد.
 

چه راهکارهایی برای حفظ امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

رمز عبور و اطلاعات شخصی مانند کلمات ریکاوری کیف پول، کلید خصوصی کیف پول و موارد مشابه را نباید در اختیار کسی قرار داد و در صورتی که شخصی یا پروژه ای از ما این موارد را خواست؛ آن پروژه کلاهبرداری است.
در مجموع هیچگونه اطلاعات شخصی، نباید در اختیار پروژه‌های رمزارزها یا اشخاص قرار گیرد. 
 

اگر توصیه ای به افراد تازه وارد در حوزه ارزهای دیجیتال دارید بفرمایید.

قبل از هر چیز طمع نکنید. چرا که اکثر پروژه‌های کلاهبرداری  با بیان سود‌های اغوا کننده سعی در تصاحب دارایی شما را دارند پس هرجا بحث سود تضمینی شد در نظر داشته باشید که آن پروژه می‌تواند کلاهبرداری باشد. اگر شخصی از زیر مجموعه گیری در حوزه رمز ارز‌ها با شما صحبت کرد احساس خطر کنید چون در رمز‌ارزها چیزی به نام زیر‌مجموعه وجود ندارد. هرجایی که شک کردید حتما از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید. در پایان، حتما  قبل از ورود به بازار کریپتو‌کارنسی، آموزش ببینید و اطلاعات خودتان را در این حوزه به روز نگه‌دارید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها