بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورای‌عالی کار هستند


نویسنده: صبح ساحل

جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

   

به گزارش صبح ساحل، صبح امروز و روز گذشته جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی استان هرمزگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبهٔ مزدی شورایعالی کار و تصمیم دولت مبنی برافزایش ده‌درصدی مستمری سایر سطوح، مقابل استانداری این استان تجمع کردند.

    

یکی از متعرضان در مورد علت تجمع بازنشستگان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح ساحل گفت: «شورای عالی کار و هیات امنای تأمین اجتماعی، حداقل حقوق بازنشستگان این سازمان را 10 درصد افزایش دادند به‌طوری‌که افزایش صورت گرفته برای حقوق بازنشستگان و کارگران با رقم 57.4 درصد حداقل بگیران، سایر سطوح 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان شده است». صندوق تأمین اجتماعی یک صندوق عمومی غیردولتی است، به این معنی که حقوق افراد بازنشسته از خود صندوق پرداخت می‌شود؛ روال پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌گونه‌ای است که هرساله این مصوبه به دولت ارسال می‌شد و بعد از تأیید به‌حساب بازنشستگان واریز می‌شود».

این شخص در ادامه افزود: «به‌طور مثال کارمندی که بیش از 35 سال فعالیت داشته، به‌واسطه آن مقدار درآمدی که از حقوق آن فرد کسر شده صندوق موظف به پرداخت حقوق ماهیانه به آن شخص است و ربطی به دولت ندارد و بازنشستگان کارگری از اندوختهٔ سالیانِ خودشان حقوق می‌گیرند و دولت نمی‌تواند به‌یکبارِ این قانون را به هم بریزد و روال جدید برای تعیین مستمری‌ها اتخاذ کند».

این بازنشسته گفت: «دولت امسال حقوق کارمندان دولتی را 10 درصد افزایش داده و اعلام کرده حقوق بازنشستگان نیز باید همین مقدار افزایش یابد درحالی‌که این موضوع خلاف قانون است؛ این مسئله برای اولین در طول این مدت است که اتفاق می‌افتد».

این بازنشسته تأمین اجتماعی در مورد مدت تجمع روز سه شنبه در مقابل استانداری هرمزگان گفت: «بازنشستگان تأمین اجتماعی در سراسر کشور نسبت به این موضوع اعتراض دارند و از 15 خردادماه تاکنون در بیشتر از استان‌ها تجمع برگزارشده است.

قرار بود وزیر کار به همراه هیات دولت در خصوص این موضوع رایزنی کنند اما در تاریخ 15 خردادماه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه تلویزیونی از افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان از خردادماه خبر داد.

لازم به ذکر است که دولت در حال حاضر چیزی حدود 400 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است. درصورتی‌که دولت این بدهی را داده بود، صندوق می‌توانست حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورایعالی کار هستند

  بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورایعالی کار هستند

افزایش ناچیز حقوق بازنشستگی برای سال 1401

بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار اجرای مصوبه شورای عالی کار و هیات امنای تأمین اجتماعی است ما خواسته زیادی نداریم، شورای عالی کار زمانی که جلسه‌ای را تشکیل می‌دهد. از سه نماینده دولت یعنی وزیر امور اقتصاد آقای خاندوزی، وزیر صمت و کار در این جلسه حضور داشتند و خود این مصوبه را تصویب کرده‌اند اما با این افزایش حقوق این مصوبه عملی نشده است.

   

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورایعالی کار هستند

   

پیش از این وزیر کار در گفت‌وگوی تلویزیونی که داشت اعلام کرده بود: «بازنشستگانی که سال گذشته 3 میلیون و 700 هزار تومان دریافتی داشته‌اند با افزایش صورت گرفته این رقم در سال 1401 به 6 میلیون تومان خواهد رسید و درواقع 2 میلیون و  300 هزار تومان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد

گفتنی است که دولت، مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی را روز گذشته، تصویب کرد بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی هرسال به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد، به‌نحوی‌که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵.۵۸۰.۰۰۰ تومان در ماه رسید.

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورایعالی کار هستند

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورایعالی کار هستند

بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران مقرر گردید:

در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی که به‌موجب قوانینی ازجمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷/۴ درصدی همراه خواهد بود، به‌نحوی‌که از ۵.۵۸۰.۰۰۰ تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری ازکارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرارشده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به‌حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. نیز به‌منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ده میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

  

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق برابر با مصوبهٔ شورایعالی کار هستند

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها