تحلیل اقتصاد ایران پس از توافق برجام و بدون آن



علی رغم فشار‌های اقتصادی زیاد، اقتصاد کشور مسیر خود را با پذیرش واقعیتِ تحریم‌ها ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اجرای طرح یارانه‌ای جدید، حکایت از این دارد که دولت پیش بینی شکست مذاکرات احیای برجام را کرده است و برنامه ریزی‌های خود را با محوریت اقتصاد مقاومتی در پیش خواهد گرفت.

در این شرایط دلار کمتر از 35 هزار تومان دور از ذهن است و بازارها به دلیل شوک ناشی از افزایش دلار و بالارفتن انتظارات تورمی رشد می‌کنند. اما چون این رشد ناشی از افزایش تولید نیست و ناشی از افزایش عمومی قیمت‌هاست؛ منجر به رکود تورمی به ویژه در کالاهای گران مانند خودروی خارجی و مسکن می‌شود.البته اگر دولت جدید بتواند با رانت ارزی مقابله کند و ماشین چاپ پول را برای کنترل تورم، خاموش کند؛ حتی بدون برجام هم اگرچه که سخت اما می‌تواند کشور را اداره کند. و اما سناریوی توافق که البته در شرایط فعلی احتمال به نتیجه رسیدن آن کمتر است. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، دولت با فروش نفت بیشتر و در اختیار گرفتن دارایی‌های بلوکه شده خود، می‌تواند نرخ ارز را تا کانال 20 تا 25 هزار تومان پایین بیاورد و بازارها با افت ناشی از کاهش انتظارات تورمی مواجه شوند.

در این حالت بازار بورس به دلیل عقب ماندگی نسبت به سایر بازارها راه صعودی خود را خواهد رفت؛ اما خودروی خارجی، کالای بادوام و مسکن افت خواهند کرد. در این صورت در پایان دولت، نرخ تورم نیز به خوبی کنترل خواهد شد و احتمال ثبات قیمت‌ها بالا می‌رود

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها