ماده پلنگ ارم تلف شد



مدیر باغ وحش ارم خبر داد: ماده پلنگ ارم به نام «کیجا» به علت ابتلا به عفونت شدید تلف شد.

به گزارش صبح ساحل، «پرویز قندالی»، مدیر باغ وحش ارم درباره مرگ کیجا گفت: «این ماده پلنگ ۱۳ ساله، جمعه گذشته دچار بی‌حالی شد که بلافاصله با دانشکده دامپزشکی تهران تماس گرفتیم و پزشکان برای سونوگرافی کیجا به باغ وحش ارم آمدند.» قندالی گفت: «پس از بررسی ها مشخص شد عفونت شدید، کبد و کلیه این پلنگ را در بر گرفته و با وجود تلاش دامپزشکان، متاسفانه این حیوان روز گذشته تلف شد.»

در همین راستا، «علیرضا شهرداری»، دامپزشک این‌طور توضیح داد: «این پلنگ به دلیل عفونت طولانی مدت که حتی به کانال های نخاعی و ستون فقراتش نفوذ کرده بود تلف شد.»

وی گفت: «وقتی عفونت شدید می‌شود و کل بدن را درگیر می‌کند، به این معنی است که این نفوذ در طولانی مدت اتفاق افتاده است.»

جسد کیجا در اختیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران قرار گرفته تا با کلبدشکافی، علت مرگ این حیوان بررسی شود.

این پلنگ ماده که تصور می‌شود در زمان حادثه منجر به قطع دستش ۱۸ روز در تله شکارچیان به دام افتاده باشد، پس از پیدا شدن برای مداوا به کلینیک حیات وحش پردیسان در تهران منتقل شد و یکی از دستانش را بر اثر شدت جراحت وارد شده از دست داد. این حیوان پس از گذران دوره درمانی به باغ وحش ارم منتقل شد.

کیجا، که در زبان مازندرانی به معنی دختر است، از نظر ژنتیک بسیار باارزش بود و از مهم‌ترین پلنگ‌ های ایرانی موجود در باغ وحش ارم در معرض انقراض محسوب می‌شد. متخصصان ایرانی و آلمانی در سال‌های گذشته به دنبال نجات این گونه ارزشمند امکان لقاح مصنوعی کیجا را بررسی کرده و حتی یک پلنگ ایرانی نر را از باغ وحشی در کشور پرتغال به ایران آورده بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها