انفعال دستگاه‌های اجرایی نسبت به معضل ترافیک شهر بندرعباس

ترافیک تراژیک



ترافیک شهر بندرعباس روز به روز شدیدتر از گذشته می‌شود و تمام شهروندان هرروزه چندین ساعت با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما متاسفانه علی رغم اهمیت این موضوع، کم‌تر مسئولی از مسئولان شهرداری و شورای شهر گرفته تا مسئولان استانداری به آن توجه کرده‌اند و حداقل در ظاهر هیچ نشانه‌ای از بهبود ترافیک یا تلاش برای حل این مشکل به چشم نمی‌خورد. در گزارشی تحت عنوان «خیابان‌هایی برای ترافیک» که ماه پیش در «صبح ساحل» منتشر شد مصاحبه مفصلی را راجع به معضل ترافیک با رئیس پلیس راهور بندرعباس داشتیم و ابعاد مختلف ترافیک این شهر را از منظر نیروی انسانی پلیس و زیرساخت شهری مورد واکاوی قرار دادیم. در این گزارش قصد داریم نگاهی بیندازیم به این سوال که چرا اساسا به موضوع ترافیک شهر بندرعباس که در مرز بحران قرار دارد توجهی نمی‌شود و مسئولان مربوطه بندرعباس تاکنون چه واکنشی نسبت به این معضل مهم شهری داشته‌اند.
 

پیک ترافیک

باوجود تمام اظهارنظرهایی که تاکنون از سوی مسئولان برای حل مشکل ترافیک بیان شده‌است اما در عمل هیچ تغییری در میزان ترافیک شهری بندرعباس صورت نگرفته‌است. با اینکه نمی‌توان از برخی اقدامات مثبت صورت گرفته مانند احداث تقاطع «قدس» چشم پوشی کرد اما متاسفانه این اقدامات اندک پاسخگوی حجم عظیم ترافیک بندرعباس نیست. در گزارش قبلی اشاره کردیم که علت ترافیک شهر بندرعباس عمدتا به موضوعات فرهنگی و زیرساختی برمی‌گردد. در سال‌های اخیر و با افزایش مهاجرت به این شهر بندری که یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی کشور است، معضل ترافیک هم افزایش یافته‌است. ساعت های «پیک ترافیک» که معمولا از 11  تا 14 ظهر و از 18 تا 22 شب است بسیاری از شهروندان را کلافه کرده‌است. البته باید خاطرنشان کنیم که ترافیک بندرعباس فقط مختص به مرکز شهر نیست. خیابان‌های مرکز شهر بندرعباس و مشخصا از خیابان سیدجمال تا سه راه برق، تقاطع 17 شهریور و خیابان بهادر شمالی و جنوبی در اکثر ساعات روز و شب درگیر ترافیک هستند و درساعات پیک ترافیک تقریبا قفل می‌شوند. بلوار پردیس به دلیل مجاورت با دانشگاه آزاد، بخشی از بلوار پاسداران به دلیل مجاورت با دانشگاه پیام نور و خیابان‌های مجاور بیشتر مدارس و مراکز بهداشتی-درمانی نیز در ساعات تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز به شدت درگیر ترافیک هستند. 
 

حمل و نقل عمومی

یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش حجم ترافیک، گسترش سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهاست. مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر بندرعباس هم  در ابتدای دهه 90 با هدف تقویت سیستم حمل و نقل عمومی پروژه BRT را کلید زدند. پروژه‌ای با اعتبار میلیاردی اما غیرکارشناسی که محکوم به شکست بود و باری از دوش ترافیک شهر بندرعباس برنداشت. پروژه BRT بندرعباس که از 7 سال پیش آغاز شد پس از بهره‌برداری هم به دلیل مشکلات زیرساختی فراوانی که داشت، نتوانست جایگزین مناسبی برای تاکسی‌ها و خودروهای شخصی باشد. این پروژه که با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان اجرا شد به دلیل کم‌عرض بودن خیابان‌های شهر بندرعباس به جای اینکه باعث کاهش ترافیک شود خود به عاملی برای تشدید ترافیک بدل شد. بنابراین باز هم اهمیت توجه به زیرساخت‌های شهری قبل از اجرای پروژه‌های چندصد میلیاردی با این مسئله روشن شد. اینکه شهر بندرعباس برای کاهش بار ترافیک به یک خط ویژه برای اتوبوس و BRT نیاز دارد موضوعی بود که نه شورای شهر بندرعباس و نه شهرداری وقت به آن توجه نکردند و پروژه BRT با تمام کاستی‌هایی که داشت اجرا شد.
  

انفعال مسئولان

به نظر می‌رسد این روزها ترافیک شهر بندرعباس به یک مسئله لاینحل تبدیل شده‎‌است که هیچ یک از مسئولان شهرداری و استانداری با وجود آگاهی نسبت به این معضل، توان حل کردن آن را ندارند یا شاید تلاشی برای حل آن نمی‌کنند. «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان در فروردین‌ماه سال جاری در یکی از معدود اظهارنظرهای خود درمورد ترافیک گفته‌بود: « بسیج امکانات خودرویی اداره‌ها برای کنترل تردد و ترافیک جاده‌ای منجر به کاهش چشمگیر تصادف در استان نسبت به مدت مشابه شده است». مشخص نیست که منظور استاندار هرمزگان از بسیج خودرویی ادارات چیست اما آنچه مشخص است بی‌توجهی مسئولان بلندپایه استانی نسبت به تزافیک شهری در بندرعباس است که نیاز به هماهنگی میان ارگان‌های مختلف و از جمله استانداری هرمزگان دارد. معضل ترافیک در صحن شورا نیز آنقدر کم‌اهمیت بوده که در این سال‌ها درحد اشاره کوتاهی در نطق اعضا از آن صحبت شده و شهرداری هم نسبت به آن بی‌توجه بوده‌است. تنها تلاش شورای شهر جدید برای حل معضل ترافیک شهر بندرعباس هم دیدار نمایشی و بی‌فایده یکی از اعضای_ شورای شهر بندرعباس از مرکز کنترل ترافیک شهرداری بندرعباس در فروردین‌ماه بود که هیچ نتیجه و پیامدی هم در پی نداشت و کابردی بودن این اداره در عمل درحد شعار باقی ماند.
 

سه پیشنهاد

حال مشخص نیست که علت کوتاهی مسئولان درباره این معضل مهم که در آستانه بحران قرار دارد چیست اما سه راه حل برای حل این معضل پیشنهاد می‌شود. اولین راه حل، تلاش باری ارتقای زیرساخت‌های شهری بندرعباس نظیر پارکینگ‌ها و اصلاح و افزایش عرض معابر است که در بلندمدت کارساز خواهد بود و لازم است که اعضای شورای شهر نسبت به تخصیص بودجه موردنیاز در این خصوص اقدام کنند. راه حل دوم بازنگری در سیستم حمل‌ونقل عمومی و افزایش بهره‌وری آن است که لااقل اگر در کاهش ترافیک شهر بندعباس موثر نیست بر افرایش حجم ترافیک دامن نزند. راه حل سوم افزایش نیروی انسانی پلیس راهور و افزایش نظارت‌ها و حتی جریمه افراد خاطی برای برقراری نظم خصوصا در مناطق شلوغ شهر است. کما اینکه بسیاری از ما به کرات شاهد پارک کردن دوبله بسیاری از خودروها در مسیرهای منتهی به مرکز شهر بندرعباس و در قسمت‌هایی که تابلوی پارک ممنوع نصب شده هستیم. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر یکی از علل تشدید ترافیک است که نسبت به آن غفلت شده‌است. نمی‌توان منکر گرمای شدید هوا و سختی کار ماموران پلیس راهور در این شرایط شد اما این موضوع هرگز نمی‌تواند توجیهی برای کاهش نظارت بر رعایت قوانین راهنمای و رانندگی در سطح شهر باشد. شهرداری، استانداری و فرمانداری بندرعباس هم نباید در برابر این بحران مهم در بندرعباس منفعل باشند و بایستی با هماهنگی و فراهم کردن بستر مناسب این بحران را مدیریت کنند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها