26 خردادماه؛ روز بزرگداشت «شهدای غواص»

بازگشت غواصان شهدای کربلای ۴ با دستان بسته



28 اردیبهشت‌ماه سال 94 در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور بود که یک خبر از شهدا، بمب خبری بزرگی ایجاد کرد و منشأ یک تحول و آگاهی عظیم در میان مردم شد. 
خبر این بود: «کشف پیکر مطهر 175 شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته»  این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای 4 بودند در دی‌ماه سال 65 در جریان عملیات کربلای 4 که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند. طبق شواهد موجود، این رزمندگان درحالی‌که بیشتر آن‌ها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضاً با پاهای بسته‌شده در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از 30 سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد. نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند، 15 کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق بود. این شهدا به همراه شهدای دیگر بیست و ششم خرداد 94 با حضور اقشار مختلف مردم در تهران تشییع شدند.
 در تیرماه 1394، بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در نامه‌‌ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار نام‌گذاری 26 خرداد به‌عنوان «روز شهدای غواص» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران شد.
در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز خطاب به «محمدرضا مخبر دزفولی»، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده بود: «26 خرداد 1394 بی‌شک یكی از خاطره‌انگیزترین و باشکوه‌ترین روزهای تاریخ جمهوری اسلامی رقم خورد و به بركت خون و عزت شهدای غواص سراسر كشور غرق در شور، معنویت و بصیرت بود. این روز، میعادگاهی برای بیعت دوباره مردم خدا جوی ایران با امامین امت، شهدای عزیز و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی بود و به سبب همین امر بود كه رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنه‌ای، این روز را یكی از به‌یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب اسلامی نامیدند. شایسته است كه به سبب حفظ عظمت این رویداد، این روز باشکوه را ارج‌وقرب نهیم تا در خاطر آیندگان و نسل‌های بعد به صحت حك شود و به این صورت، بتوانند به‌خوبی ادامه‌دهنده راه شهدا و مسیر حقیقی انقلاب باشند. بنابراین به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌کنیم كه به‌پاس ثبت در تاریخ و گرامی داشت این سند حماسه ملت بزرگ ایران، 26 خرداد در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام «روز شهدای غواص» نام‌گذاری شود. امید است با تحقق این امر گامی در جهت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا بیش‌ازپیش برداشته شود. بنا به اعلام رئیس كمیته تفحص شهدا، شهدای غواص مربوط به عملیات كربلای 4 دفاع مقدس هستند كه بعثی‌ها آنان را با دست‌های بسته شهید كردند».
    
 حماسه کربلای 4 چه بود؟
چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام‌الرصاص و جزیره مینو برای انجام این عملیات بزرگ انتخاب شد. غواص‌های خودی ساعاتی قبل عملیات به درون آب‌رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملاً آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به‌طرف نیروهای ایرانی شلیک می‌کردند. درمجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرارگرفته بود و قبل از هر دستوری یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس‌العمل دشمن به‌محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می‌کردند. در این حال، رمز عملیات کربلای 4 اعلام شد و نیروهای عمل‌کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند. در مقابل، نیروهای دشمن با پرتاب پی‌درپی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض (عقبه برخی از یگان‌ها) و همچنین اجرای آتش مؤثر روی رودخانه اروند، عملاً سازمان غواص‌ها و نیروهای موج دوم و سوم را به هم زد. یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام‌الرصاص و نوک بوارین بود که به‌رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص -بوارین جلوگیری کرد. به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام‌الرصاص داشت، در پدافند آن از 9 رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به‌طوری‌که هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌کرد. درنهایت به‌منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد. عملیات کربلای 4 هیچ‌گاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان را فراموش نمی‌کند. عملیاتی که رادارهای آمریکائی به جبران قضیه مک فارلین، تمام جزئیات عملیات را به عراقی‌ها داده بودند. رمز عملیات یا محمد (ص) بود که ساعت 22:45 روز سوم دی‌ماه سال 65 اعلام شد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی‌کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.
    
 جزیره ام الرصاص کجاست؟
جزیره ام الرصاص یکی از جزایر اروندرود است که شاهد چندین عملیات بزرگ در طول سال‌های جنگ تحمیلی بوده است. این جزیره که به‌عنوان یکی از جزایر استراتژیک عراق، همواره جزو برخی محورهای عملیاتی رزمندگان دفاع مقدس قرار می‌گرفته، شاهد شهادت بسیاری از رزمندگان بوده است. عملیات کربلای 4، عملیات والفجر 8 و تک ایذایی والفجر 8 در منطقه‌ ام‌الرصاص به‌عنوان بخشی از عملیات آبی-خاکی جنگ، موردتوجه بوده و ام الرصاص را نیز درگیر کرده است. شهدای زیادی از عملیات دوروزه کربلای 4 تا عملیات 75 روزه والفجر 8 به‌عنوان طولانی‌ترین عملیات هشت سال جنگ تحمیلی در این جزیره به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اقتدا کردند و آسمانی شدند و پیکرهای مطهر برخی از آن‌ها به خاطر شرایط منطقه و درگیری شدید آنجا باقی‌مانده و نیروهای خودی نتوانستند آن‌ها را بازگردانند. نام این شهدا سال‌ها در شمار شهدای مفقودالاثر جای گرفت.
     
 بیش از 50 شهید شناسایی شدند
سپس عملیات شناسایی هویت پیکر مطهر این شهدا در معراج شهدای مرکز آغاز شد و هویت بیش از 50 شهید احراز شد. پیکر این شهدا غواصان و خط‌شکنانی مربوط به 4 یگان: 25 کربلا، 41 ثارالله (ع)، 14 امام حسین (ع) و 7 ولی‌عصر (عج) بوده‌اند. نهایتاً اکثر این شهدا در 25 شوال برابر با 20 مردادماه 94 مصادف با شهادت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، گلستان و کرمان تشییع و به خاک سپرده شدند. 10 شهید از استان اصفهان، 10 شهید از استان کرمان، 7 شهید از استان مازندران، 6 شهید از استان خوزستان، یک شهید از استان البرز و... شهدایی بودند که شناسایی‌شده و با نام نشان به خاک سپرده شدند و مابقی نیز به‌صورت گمنام در سیل خروشان احساسات پاک مردم در بهترین نقاط از شهرهای مختلف این دیار تشییع و خاک‌سپاری شدند. شهید غواص، «حسینعلی بالویی» در 16 سالگی در عملیات کربلای 4 شرکت کرد و درنهایت به همراه دیگر هم‌رزمانش در این عملیات مجروح، اسیر و شهید شد. او هم همانند دیگر غواصان دریادل کربلای 4 با همشهری‌هایش یعنی غواصان مازندرانی از لشکر 25 کربلا دل را به دریا زد و تن را به اروند سپرد تا در قلب خروشان اروندرود حماسه کربلای 4 شکل بگیرد؛ اما مثل خیلی‌های دیگر سهمش شهادت بود. 29 سال بعد استخوان‌های پیکر او 15 کیلومتر جلوتر از خط مقدم جزیره ام‌الرصاص یعنی در ابوفلوس کشف شد. بمب خبری بازگشت غواصان شهید کربلای 4 باعث شد اتفاق خوب در میان مردم بیفتد و عامل اصلی بروز این اتفاقات خوب هم خود مردم بودند. مردمی که ثابت کرده‌اند در هجوم شایعات و حاشیه‌ها بازهم دل‌بسته شهدا باقی می‌مانند و به حقانیت هشت سال دفاع مقدس ایمان‌دارند. کسانی که فاصله‌ای میان خود با جنگ تحمیلی دهه 60 حس نمی‌کنند و معتقدند تحریف «مستندات جنگ» به این زودی‌ها از سوی دشمن امکان‌پذیر نیست.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها