توجه به نقش بانوان راه رسیدن به توسعه پایدار


نویسنده: مریم دهقان

دبی که تا چندی پیش، متشکل از یک بیابان و چند ساختمان کوچک بود، اکنون به یکی از شهرهای توسعه یافته‌ی جهان تبدیل شده است. اما این اتفاق چگونه افتاد؟ بین المللی شدن هواپیمایی امارات، سرمایه‌گذاری ثروتمندان و کارآفرینان روسی در دبی، هجوم سیل عظیمی از وکلا، معماران و بانکداران از سراسر دنیا به این شهر و ده‌ها اتفاق دیگر باعث شد تا دبی یک شهر توسعه یافته‌ جهان اولی شود. اما توسعه یافتگی همیشه فقط ساخت و ساز‌های آنچنانی نیست. و اکنون دبی وارد فاز جدیدی از توسعه یافتگی شده است و مدعی است که به زودی به شادترین شهر دنیا بدل خواهد شد. اما دبی برای تحقق این دعا چه راهی را در پیش گرفته است؟
توجه ویژه به مسائل زنان در شهر دبی یكی از مهم‌ترین اقداماتی است كه جهت تحقق این ادعا و كاهش نابرابری در این شهر صورت گرفته است. دبی از سیاست‌گذاری تا خدمات شهری و کارآفرینی زنان را بیش از پیش سهیم کرده است. 
  
 سهیم شدن زنان در سیاست
زنان در کشور امارات در قلب تصمیمات قرار دارند. 50 درصد کابینه دولت امارات زن هستند. و هفت وزیر زن دارد. در سال 94مجلس امارات را یک زن رهبری کرد. امارات در هر سطحی از حکومت و تصمیم گیری زنان را دخیل می‌کند.
مقاله ای در روزنامه نشنال، که یک روزنامه برجسته محلی در منطقه است بیان کرد که رئیس جمهور شیخ خلیفه از زنان اماراتی خواسته است تا 50 درصد از شورای ملی فدرال کشور را پس از انتخابات امسال که در ماه اکتبر برگزار می شود، اشغال کنند. معاون رئیس جمهور و حاکم دبی برای حمایت بیشتر از این موضوع اظهار داشت: "زنان نیمی از جامعه ما هستند: آنها باید به این ترتیب نمایندگی شوند". اگر این اتفاق بیفتد، امارات متحده عربی از بریتانیا و آمریکا در پارلمان و کنگره پیشی خواهد گرفت.
   
 دبی هوشمند و زنی که شهر آینده را خلق می کند
ابوظبی و دبی به عنوان هوشمندترین شهرها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در شاخص شهر هوشمند 2021 (توسط موسسه توسعه مدیریت با همکاری دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور) رتبه بندی شده اند. دسترسی به زیرساخت‌ها و خدمات هوشمند شامل سلامت و ایمنی، حمل‌ونقل، فعالیت‌های آرامش‌بخش، فرصت‌های شغلی و ... در نظر گرفته شد. دبی در حال ساخت شهر هوشمند به نام اسمارت دبی است و جالب است بدانید مدیر کل اسمارت دبی، دکتر عایشه بن بشر است. هدف از پروژه اسمارت دبی تبدیل شدن دبی به شادترین و مرفه‌ترین شهر جهان است. به گفته او ایجاد یک شبکه تبادل بین المللی در زمینه مشارکت زنان در توسعه شهرها و جوامع  ،همچنین در نظر گرفتن رویکرد جنسیت محور در برنامه ریزی شهری و مدیریتی رمز موفقتش در طراحی اسارت دبی است. ایجاد مشاغل آنلاین برای زنان از ایده او در طراحی این شهر هوشمند است.
    
 تجربه امارات در امن کردن شهرها برای زنان
در دبی تاکسی های ویژه زنان و کودکان از فرودگاه فقط توسط راننده‌های زن هدایت می شوند، بخش ویژه زنان و کودکان در مترو عمومی، بسیار مقرون به صرفه، تمیز و قابل اعتماد است. دبی همچنین برای خانم‌ها، تخفیف‌هایی را برای غذا در تمام طول هفته ارائه می‌کند. جالب است بدانید در امارات علاوه بر دبی، ابوظبی نیز شاخصه‌های توسعه پایدار را داراست و اخیرا برای دومین سال متوالی توسط سایت Numbeo به عنوان امن ترین شهر جهان انتخاب شده است. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد 96.1٪ از مردم در امارات متحده عربی از راه رفتن در بیرون شب احساس امنیت می‌کنند که عدد بسیار قابل قبول و بالایی است و سنگاپور در رتبه دوم از نظر امنیت پیاده‌روی در شب را دارست. بر اساس مطالعه BCG، امارات یکی از شادترین کشورهای جهان برای زندگی معرفی شده است و در ابتدای سال2022 نیز، امارات متحده عربی به عنوان یکی از بهترین مکان‌های جهان برای کار انتخاب شد و در رتبه چهارم اقتصاد در HSBC Expat Explorer قرار گرفت.
    
 چطور کشوری توسعه یافته تر از امارات داشته باشیم؟
امروزه ثابت شده است برای دستیابی به رشد سریع یک مملکت گذشت زمان نه به صورت خطی بلکه به صورت ابعادی مهم است و عقب ماندگی زمانی در اجرای یک طرح یا ایده نو می‌تواند کشورمان را سالیانی زیاد از رقبا عقب اندازد. همچنین توجه به فناوری‌های نوین بسیار حائز اهمیت است به طوری‌که حتی اگر یک کشور سرمایه انسانی مناسبی داشته باشد اما فناوری‌های جدید برای استفاده نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت چنین کشوری بتواند قدم در مسیر رشد پایدار بگذارد. توانایی تجارت یک کشور با سایر کشورها و افزایش حجم مبادلات تجاری هم یکی دیگر از عوامل مهم در رشد اقتصادی است. اما یک نکته مهم در بحث پیشرفت، ارتباط داشتن با دنیاست. ما نمی‌توانیم در تضاد با جهان پیشرفت کنیم. در انبوه تناقصات، در انتظار کار آمدی نشستن بیهوده است. سیاست‌گذاری‌های کلان کشور، اگر در راستای رفع تحریم‌ها و ارتباط بیشتر با دنیا باشد، توسعه یافتگی نیز در ایران با اولویت‌های بومی و توجه به منابع انسانی به ویژه زنان، محقق خواهد شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها