مسئول ورزش پاراگلایدر و پاراموتور در هرمزگان مطرح کرد:

ورزش هوایی، فرصتی برای رونق گردشگری و اشتغالزایی



ورزش‌های هوایی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین تفریحاتی است که اکثر افراد علاقه دارند حداقل یک‌بار آن را تجربه کنند. در این چندساله اخیر با  تنوع تفریحات و ورزش‌های هوایی، با استقبال بالای  طرفداران و ماجراجویان  به این ورزش دوست‌داشتنی  روبرو هستیم  به‌طوری‌که در کشور باشگاه‌ها و شرکت‌های متعددی برای ارائه این تفریحات راه‌اندازی شدند و مکان‌های برای انجام این تفریحات در نظر گرفته‌شده است.
   
به گزارش صبح ساحل، پاراگلایدر و پاراموتور ازجمله این ورزش‌های مفرحی  است که طی سال‌های گذشته  توانسته علاقه‌مندانی را در هرمزگان به خود جذب کند. استانی که با توجه به مناطق مستعد و پتانسیل فراوان درزمینهٔ ورزش‌های هوایی در  سواحل شرق و غرب و جزایر دارد اما تاكنون برای توسعه آن برنامه‌ریزی‌های اصولی صورت نگرفته است. می‌توان به جرات گفت  حمایت مسئولان و تأمین تجهیزات موردنیاز این  دسته از تفریحات می‌تواند هرمزگان را به قطب ورزش‌های هوایی در منطقه تبدیل کند. نقش اجرای  این‌گونه ورزش‌ها در جذب گردشگران حائز اهمیت است که  می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب زمینه حضور گردشگران داخلی و بین‌المللی را در استان  به‌خصوص بندرعباس را فراهم کرد. ورزش‌های هوایی به‌جز کشاندن گردشگر به سمت خود، باعث اشتغال‌زایی و درآمد اقتصادی منطقه است؛ اما مدتی است که این دسته از ورزش‌ها در بندرعباس  مورد بی‌مهری قرارگرفته است و  علاقه‌مندان در هرمزگان به‌خصوص بندرعباس به‌عنوان یكی از نقاط پیشروی استان با مشكلات گوناگونی دست به گریبان‌اند. 
به گفته کاپیتان مصطفی رنجبر مدیر موسسه فرهنگی ورزشی «نوبند سبز خلیج‌فارس»_ تنها موسسه دارای مجوز ورزش‌های هوایی بندرعباس_ بیش از دو هفته ای است که به دستور مسئولان مربوطه، ورزش‌های هوایی پاراگلایدر و پاراموتور اجازه پرواز  ندارد.  رنجبر معتقد است این تصمیم غیر کارشناسی باعث شده وسایل‌های ورزشی در آفتاب سوزان  فرسوده،همچنین  جلوی اشتغال افراد و تفریحات علاقه‌مندان به این گروه ورزش‌ها  گرفته شود.
       
 جلوگیری از فعالیت  ورزش‌های هوایی 
مسوول ورزش های هوایی هرمزگان  بابیان اینکه جاذبه‌های گردشگری و توریستی  هرمزگان، هرساله تعداد قابل‌توجهی از گردشگران مختلف داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند گفت: اجرای ورزش‌های هوایی در راستای جذب گردشگر و محیطی کاملا شاد و بانشاط در این  استان الزامی است. رنجبر ادامه داد: برای استفاده بهینه از ظرفیت حوزه ورزش‌های هوایی استان و توسعه آن، پشتیبانی  و حمایت قاطع و سریع  مسئولان مربوطه در امر ورزش مبنی بر اجرای عملیات تسطیح سایت پروازی جهت ایجاد یک محیط ایمن و سالم برای شهروندان و قول همکاری همه‌جانبه آن‌ها به‌منظور پیشرفت این ورزش را می‌طلبد.وی با اشاره به عدم فعالیت ورزش‌های هوایی در بندرعباس گفت: در این مورد که  پی گیری کردیم ، فهمیدیم این موضوع  قابل‌حل است و نظرهای غیر کارشناسی باعث شده مدتی به‌جز موسسه و  علاقه‌مندان به این رشته‌های ورزشی، متضرر شوند  و فرصت‌های شغلی نیز از بین برود. در هر وسیله پرواز ۴ نفر مشغول به کار هستند. 
رنجبر افزود:همچنین حدود ۸۰۰ میلیون تومان وسایل پرواز (پاراگلایدر و پاراموتور) موسسه زیر آفتاب مستهلک  می شود.وی ادامه داد:  با توجه به مشخص بودن ممنوعیت پرواز در منطقه، باید برای پرواز پیش‌تر با ارگان ها  هماهنگی‌های لازم انجام گیرد.در این خصوص برای سایت غدیر  هماهنگی‌هایی انجام دادیم، مدتی در محدوده  غدیر مستقر بودیم ودر این مکان ورزش‌های تفریحی انجام دادیم اما  ازآنجا به  دلایلی به ساحل  سورو نقل‌مکان کردیم.
   
 سورو ، پتانسیلی ارزشمند برای ورزشهای هوایی 
رنجبر  از منطقه سورو به‌عنوان بهترین سایت پروازی بندرعباس نام برد و اضافه كرد: این منطقه با كمك شهرداری آماده‌سازی شد و در آن مکان فعالیت داشتیم که با استقبال مردم منطقه  روبرو شدیم. وی اظهار داشت: با راه‌اندازی این  سایت،  کم‌کم مردم سورو  ذینفع بودند و درگیر کار و اشتغال می‌شدند  و نیت ما به‌جز تفریح و جذب گردشگر  و شناساندن منطقه موردنظر، مشارکت مردم نیز می باشد. در سطح دنیا مردم  در این رابطه مشارکت دارند،  از طرفی باعث اشتغال‌زایی مردم استان  و جلوگیری از مشاغلی مانند قاچاق  می‌شود. رنجبر ادامه داد: اما مدتی بعد از  فعالیت ما در آن سایت، دستوراتی صادر شد که تا مدت نامعلوم از ادامه فعالیت جلوگیری شود. یکی از بهانه‌های آنها  پلاژ بانوان بود در صورتی که  این پلاژ  از مکان پروازی ۵ کیلومتر فاصله دارد، شعاع پروازی هم حداقل با ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ متر است و شعاع پروازی ۱۰۰ متری ربطی به پلاژ بانوان ندارد. 
مدیر موسسه فرهنگی ورزشی «نوبند سبز خلیج‌فارس» بابیان اینکه ازجمله برنامه‌های مؤسسه شناسایی مناطق مختلف در خلیج‌فارس به توریست‌های ورزشی و گردشگران است گفت: در اوایل فعالیت این موسسه در سال ۹۷، سواحل و ارتفاعات استان برای راه‌اندازی سایت موردمطالعه قراردادیم و برای جلوگیری  از خروج ارز  به ترکیه و مالزی به خاطر آموختن این ورزش‌ها و گذراندن تفریحات، سواحل هرمزگان را به جامعه هدف رشته ورزشی معرفی کردیم. وی تصریح کرد:  جزایر ناز دارای  ظرفیت خوبی است، در این جزایر یک سری موانع بود که برطرف شد.سپس به سمت ساحل گهردو شهرستان سیریک رفتیم، می‌خواستیم در آنجا به آموزش پرواز  روی آب بپردازیم تمام تجهیزات پروازی را در آنجا مستقر  و مشغول به فعالیت شدیم،توانسته‌ایم مرکز آموزش‌های ایمنی پرواز را در شهرستان سیریک راه‌اندازی کنیم ،همچنین علاوه بر ایجاد سایت پروازی پاراموتور در مجموعه بوستان غدیر بندرعباس، یک سایت پروازی پاراموتور را در جزیره هرمز نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و به دنبال ایجاد مراکز ورزش‌ هوایی در دیگر شهرستان‌های هرمزگان به‌خصوص منطقه غرب  نیز بودیم.
    
 ایجاد 650  نفر شاغل در ورزش هوایی
مدیر موسسه فرهنگی ورزشی «نوبند سبز خلیج‌فارس»  گفت: از سال ۸۴ پرواز  را با پاراگلایدر شروع کردیم، سپس پاراموتور  به این ورزش اضافه شد  و با افراد متخصص  و مجرب فعالیت‌ها ادامه یافت. رنجبر اضافه کرد:  از سال ۹۷ آموزش‌های تخصصی  درزمینهٔ پهبادهای غیرنظامی بدون سرنشین به علاقه‌مندان  را شروع کردیم، تاکنون  در این موسسه قریب به هزار و ۱۰۰ نفر آموزش دیده اند  و بیش از ۶۵۰ نفر شغل پایدار  در حوزه تصویربرداری هوایی، نقشه‌برداری هوایی و سم‌پاشی هوایی ایجادشده است. وی گفت: شركت  هم‌اکنون برای علاقه‌مندان به پرواز پس از آزمون‌های نظری و عملی گواهینامه صادر و در قالب امضای قراردادی با مربیان كشوری، مشكلات را برای تسهیل فعالیت افراد برطرف می كند.رنجبر   بابیان اینکه  تمام هزینه‌های تأسیس و راه‌اندازی و آموزش‌های  مؤسسه فرهنگی ورزشی «نوبند سبز خلیج‌فارس» بر عهده بخش خصوصی است، از فعالیت کارگاه تعمیرات لوازم جانبی پرواز این موسسه  سخن گفت و افزود: سال‌های گذشته اگر لوازم جانبی پرواز ایرادی پیدا می‌کرد باید به تهران منتقل و  با هزینه‌های گزافی تعمیر می‌شد اما اکنون با ایجاد کارگاه که ۴ شغل در آن ایجادشده تعمیرات را با کمتر از ۵ میلیون تومان  انجام می‌شود. هم‌اکنون به‌عنواناین کارگاه  مرکز تعمیرات جنوب کشور   است که از استان‌های دیگر هم وسایل  تعمیراتی ورزش‌های هوایی یا دستگاه‌های پرواز  مانند  ریز پرنده‌ها از هلی شات گرفته تا پاراگلایدر و پاراماتور را  به این مکان می‌فرستند.
    
 مجوز از شورای تامین 
مسوول ورزش های هوایی استان به علاقه‌مندان  این ورزش گفت: كسانی كه به انجام ورزش‌های هوایی علاقه دارند، باید افزون برگذراندن فرایندهای سازمان هواپیمایی كشوری، از شورای تأمین استان  نیز مجوزهای لازم را دریافت كنند. رنجبر یادآور شد: فعالیت‌های ورزشی مانند پاراگلایدر بر اساس قوانین و مقررات باید زیر نظر سازمان هواپیمایی كشور انجام شود زیرا هم‌اکنون این سازمان تنها مرجع رسمی برای صدور مجوز این‌گونه ورزش‌ها می‌باشد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با حمایت همه‌جانبه مسئولین شهرستان شاهد پیشرفت روزافزون این ورزش مفرح در استان باشیم.
  
ورزش هوایی، فرصتی برای رونق گردشگری و اشتغالزایی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها