هواشناسی هرمزگان:

ناپایداری‌های جوی فصلی در استان تا پایان هفته ادامه دارد



 معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: ناپایداری های جوی فصلی در این استان به خصوص در ساعت‌ های بعداز ظهر و شب تا ۲۱ تیرماه ادامه می‌یابد.

         

به گزارش صبح ساحل، کیانوش عارفی روز شنبه در این خصوص اظهار داشت: رگبار باران و رعد و برق همراه با تگرگ و تندباد لحظه ای همراه با گرد و خاک را بایستی انتظار داشت که بیشتر مناطق مرتفع مانند ارتفاع‌های شهرستان بشاگرد، حاجی آباد، بستک، خمیر، رودان، میناب، بندرلنگه و ارتفاع‌های مرکزی و سواحل را متاثر می‌کند.

وی ادامه داد: جاری شدن روان آب و سیلابی شدن موقتی رودخانه‌های فصلی در ساعت های بعد از ظهر جزو مخاطره های این شرایط است و احتمال وقوع صاعقه در ساعت های بعد از ظهر و شب در ارتفاع‌ها و آسیب به سازه های سبک به دلیل وقوع تندبادهای لحظه ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: افراد و وسایل نقلیه از تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاع‌ها و چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کرده و با توجه به افزایش شرجی هوا در مصرف آب و برق صرفه جویی شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: احتمال وقوع ناپایداری جوی در مناطق ساحلی و دریایی این استان به صورت رگبارهای موقتی همراه با تندباد لحظه‌ای را نباید از نظر دور داشت.

عارفی اشاره کرد: تداوم وزش باد شدید در مناطق دریایی هرمزگان می‌تواند منجر به مواج شدن دریا به خصوص در روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری شود و در روز شنبه و سه‌شنبه افزایش باد جنوب شرقی در دریای عمان و شرق تنگه هرمز و همچنین افزایش باد جنوب غربی در جزایر خلیج فارس با سرعت ۳۸ کیلومتر بر ساعت می تواند موج‌هایی تا ارتفاع ۱۴۰ سانتی متر ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای روزهای یکشنبه و دوشنبه وزش باد شدید جنوب شرقی با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت می تواند منجر به ایجاد موج‌هایی با ارتفاع ۲۰۰ سانتی متر شود و احتمال رگبار پراکنده باران و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای در ساعت های بعد از ظهر را هم باید انتظار داشت.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان افزود: این شرایط بیشتر برای مناطق ساحلی و دور از ساحل در دریای عمان و تنگه هرمز و مناطق ساحلی خلیج فارس پیش بینی شده و احتمال اختلال در ترددهای دریایی، آسیب به شناورهای سبک به ویژه در دریای عمان و تنگه هرمز، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی وجود دارد.

عارفی اظهار داشت: توصیه می شود از فعالیت های تفریحی و شنا در ساعت های بعد از ظهر و شب به خصوص در دریای عمان و تنگه هرمز و همچنین تردد شناورهای سبک اجتناب شود.

وی ابراز داشت: تمهیدهای لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری به خصوص در دریای عمان بکار گرفته شود و با توجه به رگبارهای موقتی باران و رعد و برق همراه با تندباد لحظه ای تمهیدهای لازم برای تردد ایمن شناورهای در ساعت های بعد از ظهر و شب اتخاذ شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان یادآور شد: این شرایط به معنای ادامه فعالیت سامانه مونسون اقیانوس هند در هرمزگان و ادامه وضعیت نارنجی جوی و نارنجی دریایی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها