کانون اصلی زلزله شامگاه شنبه گذشته در مرز دریا و خشکی بوده است

زلزله‌های مخوف



زمین‌لرزه‌های شامگاه شنبه گذشته خوشبختانه خسارت جانی نداده است اما باعث دلهره و وحشت و بی‌خوابی و خروج از منزل اهالی بندرعباس، قشم  و... شد.
لحظاتی بعد از زمین‌لرزه، مشخص شد کانون آن غرب بندرعباس بوده است. زلزله اول حوالی ساعت 20:37 با شدت 5.7 ریشتر و زلزله دوم ساعت 20:39 با شدت 5.8 ریشتر در مرز بین شهرستان بندرلنگه و بندر خمیر رخ داد.
 به گفته مسئولان کانون اصلی زلزله در دریا و مرز خشکی بوده است. کانون این زلزله در نزدیکی کانون سه زلزله مهیب بامداد 11 تیرماه در بخش مهران شهرستان بندرلنگه بود. در آن زلزله مهیب 7 نفر کشته،109 نفر زخمی و یک هزار و 200 منزل مسکونی تخریب شد.
شدت دو زمین‌لرزه شنبه گذشته به حدی بود که در شهرهایی تا 200 کیلومتر فاصله از کانون زلزله و نیز در برخی از کشورهای جنوبی خلیج‌فارس نیز احساس شد. بعد از اولین و دومین زلزله شدید تا ظهر دیروز، هرمزگان9بار دیگر هم لرزید که کانون همگی آن بندر خمیر به ثبت رسیده است. کمترین پس‌لرزه‌ها 8/2 ریشتر در عمق6 کیلومتری درساعت12و 48دقیقه و بیشترین آن 2/4ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین در ساعت  13 و21 دقیقه و 12 ثانیه دوم مردادماه جاری بوده است.
  

فردی که از ترس اقدام به فرار کرده بود مصدوم شد

به دنبال دو زلزله بزرگ در مرز بندر خمیر و بندرلنگه، برخی منازل مردم دچار ترک‌خوردگی جزئی و ساعاتی برق منازل قطع شد. همچنین محور این دو بندر در محدوده پل غار که به دلیل ریزش سنگ برای ساعتی مسدود شد. در این اتفاق خانمی در یکی از روستاهای بندرخمیر هنگام بیرون آمدن از منزل پس از زلزله دچار آسیب دیدگی جزئی از ناحیه پا شد.
  
 

کانون اصلی در 10 کیلومتری سایه‌خوش

مدیرکل بحران استانداری هرمزگان در گفت‌وگو با صبح ساحل گفت: 2 زمین‌لرزه شدید شب گذشته باقدرت 5.7 و 5.8 ریشتر در بندر خمیر خسارت جانی و مالی نداشته است و خسارت‌ها بیشتر به‌صورت ترک‌خوردگی جزئی منازل بوده است.
مهرداد حسن‌زاده گفت: کانون اصلی زمین‌لرزه ۱۰ کیلومتری روستای سایه خوش بود که قبلا امکانات رفاهی شامل، کانکس، چادر و مواد غذایی در اختیار آن‌ها قرارگرفته است.
وی ادامه داد: بعد از وقوع زلزله بلافاصله اعضا ستاد بحران استان به‌صورت آماده‌باش درآمدند شش تیم ارزیاب و پنج تیم واکنش سریع فوریت‌های پزشکی با 10 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام کردیم.
وی یادآور شد: کلیه اماکن ورزشی، مدارس و مجتمع‌های آموزشی برای اسکان اضطراری مردم بندرعباس بازگشایی شد که بعضی از افراد در آنجا شب را به صبح گذرانند. حسن‌زاده از اعزام گروه‌های راهداری، فنی و اتفاقات برق برای رفع نواقص احتمالی به مناطق کانونی زلزله خبر داد که تا در صورت هرگونه خرابی احتمالی، بازسازی به‌سرعت انجام گیرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها