رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد:

تداوم افزایش تعداد بستری‌ روزانه کرونا در هرمزگان



هم‌زمان با جهش آمار ابتلا و بستری بیماران کرونا در استان‌های مختلف، تست مثبت کرونا در بیمارانی که در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها بستری می‌شوند بیشتر شده است. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ، با شیوع مجدد گسترده کرونا هم‌اکنون  شمار بستری‌ها به‌طور متوسط روزانه ٢٠ تا ٢٥ است .
           
    
به گزارش صبح ساحل، حدود دو ماه گذشته مسئولان بهداشت و درمان هرمزگان در خصوص جهش کرونا و افزایش شمار مبتلایان به‌ویژه در کشورهای همسایه هشدار دادند.با توجه به شیوع  این بیماری و موقعیت استراتژی استان هرمزگان در خصوص  ارتباطات دریایی و هوایی با کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس، این‌طور پیش‌بینی می‌شد که در خصوص کووید  این استان دچار چالش خواهد شد. دکتر حسین فرشیدی در گفتگو با خبرنگاران در این خصوص گفت: پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته بود اما متأسفانه آنچه انتظار نداشتیم اتفاق افتاد و آن انتقال سویه جدید اومیکرون و افزایش موارد ابتلا بود که‌موج جدیدی را ایجاد کرد و باعث شد پس از مدت‌ها افراد کرونایی فوت کنند،همچنین ICUها راه‌اندازی شوند و آمار بستری‌ها دورقمی شود.
وی ادامه داد: اگرچه بر اساس آمار و شواهد اکثر مبتلایان کرونا  که بسیار گسترده‌تر از سویه‌های قبلی است، نسبتاً حال عمومی آن‌ها خوب است و به‌راحتی بیماری را پشت سر می‌گذارند، اما زمانی  که شمار بیماران در حال صعود است  امکان دارد تخت برای بستری بیماران به‌اندازه کافی در اختیار نداشته‌باشیم.دکتر فرشیدی اظهار داشت: اما خوشبختانه  با توجه به آمادگی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، اکنون درزمینهٔ دارو و تخت  کمبودی نداریم.دکتر فرشیدی  بابیان اینکه  مبتلایان به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند گفت: دسته اول آن‌هایی هستند  که مبتلا علائم بالینی واضح شدیدی ندارند ازاین‌رو به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و  نمونه‌گیری از آن‌ها  صورت نمی‌گیرد. یک دسته افراد علائم دارند اما در منزل به خوددرمانی می‌پردازند و چنانچه حال عمومی‌شان بد شود به مراکز رجوع می‌کنند و توصیه می‌کنیم به افراد بیمار که در صورت ادامه‌دار بودن و تشدید بیماری به نزدیک‌ترین مرکز سلامت مراجعه کنند. این مقام مسئول گروه سوم را  بیمارانی دانست که برای انجام آزمایش‌ها به داروخانه‌ها مراجعه و با تهیه کیت‌های تست کووید به انجام آزمایش اقدام می‌کنند، بنابراین آمار مبتلایان به این بیماری رو به افزایش و بالا است.
 ادامه پیک تا 6 هفته 
رئیس دانشگاه واکسن گفت که موارد بستری در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته کمتر شده است و طول مدت این پیک  نیز کاهش می‌یابد. دکتر فرشیدی افزود: هر چه از اوایل بیماری کرونا به این‌سو حرکت کردیم قاعده کوچک‌تر و موج بلندتر می‌شد در این پیک انتظار داریم طول‌موج کوتاه‌تر شد به دلیل اینکه همه‌گیری سریع اتفاق می‌افتد و در فاصله کوتاهی افراد زیادی مبتلا خواهند شد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود  طی ٤ الی ٦ هفته پیک از بین برود و به یک وضعیت پایدار نزدیک شویم.دکتر فرشیدی در ادامه سخنان خود به سه موضوع مهم یکی استفاده افراد جامعه از ماسک، دوم زدن دز یادآور واکسن و سوم دوری از دور همی‌ها و تجمع در فضاهای سربسته است تأکید کرد و اظهار داشت:  متأسفانه در هر سه مورد رعایت‌ها به حداقل خود در طول یک سال گذشته رسیده است،هرچند با شروع پیک و افزایش موارد ابتلا استفاده از ماسک و مراجعه به مراکز واکسیناسیون افزایش‌یافته اما تا درصد قابل‌قبول همچنان فاصله‌داریم.
 وجود واکسن به‌اندازه نیاز 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص  واکسن نیز گفت: واکسن به‌اندازه نیاز در استان وجود دارد،مراکز واکسیناسیون در شیفت صبح و تعدادی هم در عصر و مرکز تجمیعی واحد در مرکز بندرعباس فعال و طی روزهای آتی راه‌اندازی خواهد شد و به مراجعین ارائه واکسن و خدمات صورت خواهد گرفت.وی تصریح کرد: چنانچه فرد مراجعه‌کننده ۶ ماه از تزریق واکسن او گذشته باشد می‌تواند دز یادآور را دریافت کند، و توجه داشته باشند که در هنگام دریافت واکسن علائم بیماری در آن‌ها وجود نداشته باشد و در صورت مشاهده بیماری تا زمان بهبودی کامل از تزریق واکسن خودداری کند. به‌جز این مورد هیچ منعی برای دریافت واکسن وجود ندارد.
 ارتقا رشته‌های آموزش
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این نشست خبری به آموزش و ارتقا رشته‌های آموزشی هم پرداخت و گفت:طی چند سال گذشته جهش قابل‌توجه و مثبتی درزمینهٔ آموزش، شاهد بودیم  به‌طوری‌که می‌توانیم   آموزش  را از مرکز به شرق و غرب استان انتقال دهیم.دکتر فرشیدی از جذب دانشجو در شهرستان میناب در ۳ رشته فوریت‌ها، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده در سال جاری ،راه‌اندازی ۲ رشته پرستاری و مامایی و بیمارستان میناب تا اواسط سال آینده خبر داد.این مقام مسئول تصریح کرد: در شهرستان بندرلنگه رشته پرستاری از قبل وجود داشت و هم‌اکنون رشته فوریت‌های پزشکی اضافه‌شده و دارای دو رشته آموزشی است. وی عنوان کرد : در همین رابطه سه رشته کاردانی مامایی، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده در بستک  پیشنهاد داده شد، بازدیدها و اقدامات لازم در این زمینه انجام‌گرفته  و در کنکور سال جاری اضافه می‌شود. فرشیدی اظهار امیدواری کرد که با پذیرش دانشجو عمدتاً بومی، بتوان خلأ بعضی از رشته‌ها را به‌ویژه در رشته‌های بهداشتی در شرق استان برطرف  و خدمات درخوری ارائه شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها