رئیس سازمان دامپزشکی خبرداد:

تلاش دامپزشکی برای استقلال ناظران بهداشتی




سید محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در برنامه "صف اول" شبکه خبر، ارتقاء عملکرد ناظران بهداشتی در واحد‌های تولیدی دام و طیور را در ارتباط مستقیم با افزایش  سلامت غذایی جامعه خواند و وعده داد که طرح استقلال ناظران بهداشتی و قطع وابستگی مالی و اداری آن‌ها به کشتارگاه‌ها اجرایی خواهد شد. 

 



به گزارش صبح ساحل,  آقامیری با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های ۸۵ تا ۹۱ در سازمان نظام دامپزشکی برای تدوین و تصویب آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، اظهار داشت: در ماده ۱۹ این آئین نامه به این موضوع تاکید شده که مسئول فنی بهداشتی نباید تحت امر کارفرمای مجموعه‌ای باشد که قرار است بر آن نظارت شود.

وی با تاکید بر اینکه ناظر و منظور نباید از یک مجموعه باشند، تصریح کرد: وقتی مسئول فنی- بهداشتی که قرار است بر سلامت گوشت نظارت کند، خودش کارمند همان مجموعه تولیدی باشد و از همان کارفرما حقوق بگیرد، طبیعی است که احتمال اینکه منافع کارفرما به ضوابط بهداشتی ترجیح داده شود، بیشتر می‌شود و ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد.

آقامیری افزود: احتمال دارد که بخشی از محصولات واحد تولیدی مانند گوشت آلوده باشد و طبق ضوابط می‌بایست معدوم شود، اما ناظری که وظیفه دارد این تصمیم را بگیرد، حقوق بگیر صاحب آن محصول است و این موضوع زمینه را برای بروز اشکال فراهم می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: زمانی که در سازمان نظام دامپزشکی بودم، با هدف رفع این مشکلات،   شرکتی به نام  \"نظام سبز سلامت\" را راه اندازی کردیم تا مسئول فنی بهداشتی در اختیار مراکز تولیدی قرار دهد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل حمایت نکردن سازمان دامپزشکی این طرح ابتر ماند، اظهار داشت: در آن زمان این شرکت حدود ۲۰۰ میلیون تومان ضرر داد، چراکه مجبور بود حقوق مسئولان فنی را که با آن‌ها قرارداد بسته بود، بپردازد.

آقامیری تصریح کرد: قطعاً در دوره فعلی سازمان دامپزشکی این طرح با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد.


رئیس سازمان دامپزشکی در تشریح این طرح اظهار داشت: ناظر بهداشتی نبایستی کارمند کشتارگاه باشد، چون وقتی کارمند کشتارگاه باشد، حقوق و معیشت خانواده اش می‌تواند تحت الشعاع عملکردش قرار بگیرد و این امر بر نحوه نظارت و تصمیماتی که می‌گیرد تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: وقتی حقوق ناظر بهداشتی از جای دیگری پرداخت شود، خیالش بابت تصمیماتی که می‌گیرد راحت است و حتی فرقی نمی‌کند که در کدام کشتارگاه باشد.

آقامیری تصریح کرد: البته با وجود این شرایط، تخلفات به ندرت رخ می‌داد و مواردی که مسئول فنی تسلیم خواسته کارفرما می‌شد، حتی به عدد انگشتان دست هم نرسید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همکاران بنده ترجیح می‌دهند که کار خود را از دست بدهند، اما از نظارت صحیح بهداشتی و سلامت غذایی مردم دست برندارند.

آقامیری درباره تعداد کشتارگاه‌هایی که ناظر فنی بهداشتی مستقل بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر تعداد چنین واحد‌هایی بسیار کم است، اما با تغییرات اخیر در سازمان نظام دامپزشکی، این امر قطعا با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور نیز از اجرای این طرح حمایت خواهد کرد، افزود: بایستی سازمان دامپزشکی در کنار سازمان نظام دامپزشکی کمک کنیم که این اتفاق به زودی بیفتد و ماده ۱۹ آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی عملیاتی شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این طرح در کمتر از یک ماه یا حداکثر تا یک ماه دیگر در سراسر کشور اجرایی شود.


آقامیری افزود: البته مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، نحوه محاسبه حقوق ناظران است.

وی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر پرداخت حقوق طبق جدول سه گانه، اظهار داشت: در جدول اول، ضریب حقوق بر اساس مدرک تحصیلی تعیین شده که به نظر من صحیح نیست، چون فقط دکتر دامپزشک می‌تواند مسئول فنی بهداشتی مرکز تولید محصولات پروتئینی باشد و در نتیجه مدرک تحصیلی همه، یکسان است.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: بنابر این مدرک تحصیلی در اینجا نمی‌تواند نقشی داشته باشد و حقوق دامپزشکان  مسئول فنی و بهداشتی بایستی بر اساس سابقه کار، تجربه و تخصص تعیین شود.

آقامیری تصریح کرد: حقوق دامپزشکی که ۱۰ سال در کشتارگاه‌ها به عنوان مسئول فنی فعالیت کرده می‌بایست با حقوق همکار جدیدی که تازه وارد این عرصه شده، متفاوت باشد.

وی پرداخت یکسان به ناظران با سوابق مختلف را ناعادلانه دانست و گفت: اگر به کسی که بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارد به اندازه کسی که همین امروز وارد کار شده حقوق پرداخت شود، عادلانه نیست و این شرایط باعث از بین رفتن انگیزه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به دنبال اصلاح این نظام پرداخت است، اظهار داشت: خوشبختانه وزرای محترم جهاد کشاورزی و اتقاصد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در صدد هستند که ان شاء الله کمک کنند این روند اصلاح شود.

آقامیری در ادامه گفتگوی تلویزیونی در برنامه صف اول شبکه خبر، درباره تعداد دامپزشکان کشور اظهار داشت: ما حدود ۱۱ هزار پست شغلی داریم، اما ۴۵ درصد پست‌ها خالی است.

وی با بیان اینکه تقریبا در همه استان‌ها کمبود نیروی انسانی داریم، تصریح کرد: در بعضی از شهر‌ها ۴ نفر و در بعضی از شهر‌ها با وسعت ۵۰۰ کیلومتر مربع فقط ۸ نفر نیروی انسانی داریم و این یک مقدار کار ما را سخت می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی با متفاوت خواندن کار نظارتی با امور تولیدی اظهار داشت: اگر ناظران بهداشتی به بخش خصوصی واگذار شوند، ما دیگر نیرو برای امور اداری نداریم.

وی افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۸۸ نفر نیرو در کل کشور داریم و اگر این تعداد را بین حدود ۵۰۰ شهر تقسیم کنیم، ببینید که چقدر با کمبود مواجه ایم.  

آقامیری در ادامه برنامه صف اول سه شنبه شب شبکه خبر با اشاره به تحت پوشش بودن دام روستایی و عشایری، اظهار داشت: عشایر عزیز ما حدوداً ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت کشور را تأمین می‌کنند و لازم است که به آن‌ها توجه ویژه شود.

وی افزود: ما یک سامانه‌ای داریم به نام سامانه جی آی اس که قویترین سامانه از لحاظ آماری است، یعنی هم اشراف کامل دارد و هم  اینکه آمار و ارقام آن به روز است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همه خدمات دامپزشکی از جمله نظارت، واکسیناسیون و ... به عشایر در این سامانه ثبت می‌شود و یکی از جدیدترین برنامه ها، رصد دام‌ها در دوره کوچ است تا بتوانیم دام‌ها را با دقت رهگیری کنیم که از کجا به کجا منتقل می‌شوند.

آقامیری با اشاره به راه اندازی قرارگاه‌هایی برای فعالیت جهادی در دامپزشکی، ارائه خدماتی مانند واکسیناسیون را رایگان عنوان کرد و گفت: با همکاری سازمان بسیج عشایری، سازمان عشایری کشور و  مجموعه‌های دیگر تلاش می‌کنیم سایر واکسن‌هایی را نیز که عشایر عزیز ما خرید می‌کنند، به طور رایگان در اختیارشان قرار دهیم.

وی افزود: اردو‌های جهادی در تمام استان‌ها فعالیت می‌کنند و گاهی نیز رزمایش جهادی انجام می‌شود و این هفته، مهمان مردم یاسوج هستیم که قرار است ۴۵۰ نفر در این رزمایش شرکت کنند.

آقامیری واکسیناسیون دام‌ها در مناطق صعب العبور و سمپاشی را از جمله فعالیت‌های جهادی در این حوزه عنوان کرد و گفت: این یک بخش قرارگاه محرومیت زدایی ما است که به طور جدی روی این موضوع کار می‌کنیم.

وی در ادامه به تشریح فعالیت قرارگاه ترویج و آموزش پرداخت و با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور چهار وظیفه اصلی پیشگیری، کنترل، مبارزه و ریشه کنی بیماری‌ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: بنا به فرمایش حضرت امیر (ع) که می‌فرمایند الدَّفعُ اَهوَنُ مِنَ الرَّفع؛ دفع کردن بهتر از رفع کردن است، پیشگیری بهتر از درمان است، ما نیز پیشگیری را ارجح می‌دانیم و اینگونه نیست که به واکسیناسیون اکتفا کنیم.

آقامیری افزود: یکی از کار‌هایی که در پیشگیری هزینه کمتری دارد و جواب بیشتری از آن می‌گیریم؛ ترویج و آموزش است و ما تلاش می‌کنیم که دامداران عزیزمان را آموزش دهیم که مانع بروز و شیوع بیماری‌ها و آفات شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو یا CCHF در ماه‌های اخیر، اظهار داشت: برای مقابله با این بیماری یک ستاد مرکزی تشکیل دادیم و خوشبختانه شیب افزایش مبتلایان بسیار کند شده است.

وی درباره جدیدترین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو گفت: حدود ۶۰ نفر مبتلا به این بیماری داریم و متأسفانه ۵ نفر فوت کردند.

آقامیری با بیان اینکه نظارت دامپزشکی در کشور در سطح مطلوبی قرار دارد، از رفع ممنوعیت صادرات محصولات مرغداری‌ها به عراق خبر داد و گفت: بعد از ۶ سال که صادرات مرغ، پر مرغ، تخم مرغ، جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار به کشور عراق ممنوع بود، خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام دادیم صادرات همه محصولات مرغداری به عراق آزاد شده است.

وی دلیل رفع ممنوعیت را سلامت فضای تولید طیور کشور خواند و گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته همکارانم، کشور ما سبزِ سبز است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به مهار موفقیت آمیز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، گفت: دنبال این هستیم که ۵ بیماری را کلاً ریشه کن کنیم و این امر  کمک همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

آقامیری با اشاره به فراوانی سگ‌های ولگرد در سطح شهرها، از شهرداری‌ها خواست که نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد اقدام جدی کنند.

وی گفت: یکی از بیماری‌هایی که ما می‌خواهیم ریشه کن کنیم هاری و همچنین طاعون نشخوار کنندگان کوچک است که حیات وحش ما را مورد آسیب قرار داده اند.

رئیس سازمان دامپزشکی از تدوین یک برنامه واکسیناسیون وسیع در سراسر کشور خبر داد و گفت: ان شاء الله با یک حرکت جهادی بتوانیم یک اقدام مثبت در این زمینه انجام دهیم.

غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها