برگزاری مراسم معرفی اولین دوره تخصصی تربیت متصدی حمل و نقل جاده ای در هرمزگان:

مسیر جدید حمل ونقل هرمزگان: استعدادیابی و آموزش 


نویسنده: سامیه طهورنیان

نخستین گردهمایی معرفی دوره مهارت افزایی منابع انسانی صنعت حمل و نقل و لجستیک با حضور فعالان و مدیران برجستهٔ صنعت حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، 27 مرداد ماه در سالن همایش‌های تأمین اجتماعی هرمزگان برگزار شد.  
      
    
به گزارش صبح ساحل، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان با همکاری «آکادمی آگه»، جهاد دانشگاهی، شرکت نگین ترابران خلیج‌فارس و پارک علم و فناوری هرمزگان به معرفی نخستین «دوره مهارت افزایی منابع انسانی صنعت حمل‌ونقل و لجستیک» تحت عنوان «اولین دوره تخصصی تربیت متصدی حمل‌ونقل جاده‌ای»  پرداختند. در حاشیه نشست، مزایای اجرای این طرح در صنعت حمل‌ونقل هرمزگان و نقش آموزش در مدرن سازی این حوزه و مشاغل پیرامون آن تشریح شد.  دوره مهارتی کارگاهی تربیت نیروی متصدی حمل‌ونقل داخلی شامل: آموزش‌های مهارتی منجر به شغل، اعطای گواهینامه معتبر از سوی جهاد دانشگاهی، دوره حضوری به‌صورت تئوری و عملی کارآموزی در شهرک حمل‌ونقل بندرعباس و بندر شهید رجایی 
زیر نظر باتجربه‌ترین اساتید حوزه حمل‌ونقل منطقه است. مسئولان برگزاری این نشست با یادآوری این مهم که مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تأمین منابع انسانی و کاریابی، نتوانسته‌اند به شکلی اصولی، نقش کلیدی خود را در استعدادیابی، مهارت افزایی و تأمین نیروهای متخصص، جوان و پرانرژی برای رسته‌های شغلی ثروت ساز در اکوسیستم صنعت و بازار کسب‌وکار انجام بدهند، این دوره‌ها را جایگزین هدف مندی برای این خلأ اعلام کردند. دوره‌های مهارت محورِ منجر به شغل که در این نشست معرفی شد، یک‌راه حل خلاقانه و دانش‌بنیان است که از سوی یک استارت آپ در بندرعباس معرفی‌شده است. در این دوره‌های کوتاه‌مدت، افراد در وهله اول استعداد سنجی می‌شوند، بعد آموزش‌ها و مهارت‌هایی مرتبط را می‌آموزند که با مربیگری یک گروه حرفه‌ای، وارد کار در این حوزه می‌شوند. چیزی شبیه بورسیه‌های تحصیلی در مراکز علمی استاندارد جهانی و آکادمی‌های بین‌المللی است.
دیدگاه علمی لازمه موفقیت در هر تخصصی
بهروز گلپاگون، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کالا بندرعباس در حاشیه این مراسم گفت: «آموزش بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در رابطه باکار است. در این راه هر هزینه‌ای هم صورت بگیرد، هیچ اشکالی ندارد». وی خاطرنشان کرد: «این صنعت درزمینهٔ آموزش نبایستی از سایر حوزه عقب بماند زیرا مطالعه و سواد و داشتن دیدگاه علمی به هر تخصصی در موفقیت هر انسانی نقش بسزایی دارد». 
بهروز گلپاگون تصریح کرد: «آموزش همواره به‌عنوان وسیله‌ای کارآمد، مطمئن در جهت بهبود کیفیت‌ها است، یک وظیفه اساسی در سازمان‌ها و یک فرآیند مداوم است و تمام‌شدنی نیست».
رضا شاکر آبکنار عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل جاده‌ای کالا بندرعباس ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این‌چنین دوره‌های تخصصی در صنعت حمل‌ونقل گفت: ارتباط بین صنعت حمل‌ونقل و آموزش و جهاد و دانشگاهی یک ارتباط بسیار مؤثر است. وی یادآور شد که در سال‌های گذشته برای اولین بار در کشور با کمک راه و شهرسازی و آموزش‌وپرورش، رشته حمل‌ونقل را به هنرستان وارد کردیم؛ اما متأسفانه این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی به‌جای جذب در رشته تحصیلی خود به سربازی رفتند یا در دانشگاه خاصی پذیرفته شدند و جذب ساختار حمل‌ونقل بندرعباس نشدند. امیدوارم آکادمی اگه با دسته‌بندی رزومه افرادی که از این سیستم فارغ‌التحصیلمی شوند و معرفی آن به شهرک حمل‌ونقل بتواند گام بزرگی در اتقای صنعت حمل و نقل بردارد.
  
بیمه حامی آموزش منابع انسانی صنعت حمل ونقل
«قاسمی پور»، مدیر شعبه شرکت بیمه تعاون استان هرمزگان با اشاره به نقش پررنگ بیمه در آموزش و حمل‌ونقل گفت: بیمه در حمل‌ونقل یک‌راه مهم برای کاهش خساراتی است که درزمینهٔ جابه‌جایی کالاها پیش می‌آید و ایمنی در حمل‌ونقل بر اساس آمار حوادثی که منجر به آسیب‌دیدگی و انواع خسارت می‌شود محاسبه می‌گردد.
 وی افزود: «ازاین‌رو داشتن بیمه در حمل‌ونقل ضروری است همچنین نیروی انسانی نقش کلیدی در رشد و توسعه سازمان‌ها دارد و آموزش صحیح نیروی انسانی باعث بهبود عملکرد سازمان می‌شود با توجه به گردهمایی انجام‌شده شرکت‌های حمل‌ونقل با ورود به بحث آموزش منابع انسانی مطمئناً به‌زودی شاهد توسعه و عملکرد بهتری نسبت به قبل در سازمان خود خواهند بود و چه اتفاق خوبی است اگر تمامی سازمان‌ها در موضوع آموزش نیروی انسانی وارد گردند تا شاهد توسعه و عملکرد خوب و باکیفیت بهتر در کشور باشیم».
«هشام بنده‌ای»، فعال حوزه بیمه در خصوص ارتباط آموزش  افراد با بیمه گفت : «در دنیای درحال تغییر این روزها آموزش و توسعه امری نه تنها مهم، بلکه عملکردی ضروری و حیاتی برای هر سازمان و صنفی است و این امکان را فراهم می‌آورد تا افراد، مهارت‌های جدیدی را بدست آورند یا مهارتهای موجود را بهبود بخشند و عملکرد بهتری در محیط کاری خود داشته باشند».                                                                                                                
وی تشریح کرد:«امروزه آموزش و ارتقاء افراد فرصتی برای گسترش دانش و توانمندیها محسوب می‌شود و برخلاف ذهنیت اشتباهی که در گذشته آن را امری پرهزینه و زمانبر محسوب می‌کردند اکنون مزایای آن بعنوان سرمایه گذاری و رشد منابع انسانی و بهره وری سازمان برای همه روشن است».                      
این فعال حوزه بیمه  در ادامه گفت: «امیدوارم با بنیان مؤسسه آکادمی آگه، نیروها و متولیانی با دانش و توانمند بیش از گذشته در صنعت حمل و نقل و لجستیک استان پرورش یابند و روز به روز شاهد رشد و تعالی این صنعت استراتژیک و راهبردی در این خطه از مرز و بوم کشور عزیزمان باشیم».                                                                
با عملکرد متفاوت این مؤسسه در آموزش همراه با مهارت افزایی که مبتنی بر مباحث تئوری و تجربی که در محیط واقعی فعالیتهای مرتبط با آن انجام می‌گیرد امید به آن است نیروهایی با دانش و توانمند در عرصه‌های مختلف تربیت گردد و با حمایت سازمانها و شرکتهای ذینفع، بستر گسترش فعالیت چنین مؤسسات آموزشی را فراهم آوریم و مشکل جذب نیروهای آموزش دیده و کاربلد و توانمند در مشاغل مختلف که بعنوان دغدغه‌ای برای فعالین و کارآفرینان همیشه در این استان وجود داشته مرتفع گردد و با تداوم همکاری و مساعدتشان شاهد ارتقاء و پیشرفت استان هرمزگان با توجه به جغرافیای ویژه آن گردیم.    
معرفی اعضای هیئت‌علمی آکادمی آگه
در پایان نشست اساتید دوره تخصصی تربیت متصدی حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی شدند: «محسن بختیار»، کارشناس فرهنگی دفتر امور روستایی استانداری هرمزگان؛ «هومن بنده‌ای»، مدیر شرکت خدمات لجستیک آتیه گستر همکاران و کارشناس صادرات، بازرگانی و تجارت بین‌المللی، «مهران نجاتی»، عضو هیئت‌علمی آگه، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان، رئیس انجمن حمل‌ونقل و لجستیک، «مسعود خواجه ئی جهرمی» عضو هیئت‌علمی آگه و طراح و برنامه‌نویس سیستم حمل‌ونقل، 
«حمید جهرمی نژاد»، کارشناس مسئول کار و خدمات اشتغال در بندر شهید رجایی بندرعباس از اعضای هیئت‌علمی آکادمی آگه و اساتید تخصصی دوره‌های آموزشی این برنامه هستند.
در پایان نشست «حسن رحیمی»، مدیرعامل شهرک حمل‌ونقل بندرعباس و «هادی جوادی» فعال حوزه حمل و نقل از مزایای طرح‌های آموزشی و تأثیر آن بر ارتقای سطح کیفی شهرک حمل ونقل به صحبت پرداختند و «نادری پور» نماینده سندیکای بیمه در استان هرمزگان و مدیریت شعب بیمه معلم استان هرمزگان، تأثیر نقش آکادمی‌های استعداد یابی در توسعه منابع انسانی برای هر جوامع را تشریح کردند.
   
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها