ثبت‌نام ۶.۷ میلیون متقاضی در سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه



سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۹۷ درصد از نام نویسی سومین دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای محصولات ایران خودرو بوده است.

 

به گزارش صبح ساحل،  امید قالیباف گفت: در سومین دوره نام نویسی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر ثبت نام کردند که از این میزان ۳۶۴ هزار و ۸۳ نفر یعنی معادل ۵ و چهار دهم درصد متقاضی طرح جوانی جمعیت و ۱۲۴ هزار و ۵۶۹ نفر معادل، یک و نه دهم نفر، متقاضی طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده بوده اند.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، در این مرحله تنها یک و دو دهم درصد از نام نویسی‌ها به متقاضیان شرکت سایپا بخاطر خروج محصولات سایپا به جز، ساینا اس، از قرعه کشی، اختصاص داشت.

 

محصولات عرضه‌شده ایران خودرو 

ایران خودرو در سومین مرحله از تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه در فروش فوق العاده خود ۶ محصول پژو ۲۰۶ تیپ ۲، رانا پلاس سقف شیشه‌ای و گیربکس ۶ سرعته، سورن پلاس جدید، پارس سال با موتور XUTP، پارس TUS و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و در پیش فروش ۴ محصول تارا دستی، تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربور شارژ دستی و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک عرضه کرد.

 

محصولات عرضه‌شده سایپا

گروه خودروسازی سایپا، فروش فوق‌العاده ۵ محصول کوییک. اس، ساینا. اس، کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک، کوییک. آر و کوییک. آر با گیربکس اتوماتیک با موعد تحویل ۹۰ روزه را آغاز کرد.

همچنین شرایط پیش فروش یک‌ساله عادی و طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را نیز برای ۶ محصول شاهین، ساینا. اس، کوییک‌اس، کوییک با گیربکس اتوماتیک، کوییک با گیربکس معمولی و کوییک. آر با گیربکس معمولی با موعد تحویل آذر ماه سال جاری تا تیر ۱۴۰۲ آغاز کرد.

در این طرح، صرفاً فروش فوق‌العاده خودرو ساینا. اس از طریق قرعه کشی عرضه می‌شود و فروش سایر محصولات اعم از فروش فوق‌العاده و پیش فروش بدون محدودیت قرعه کشی انجام خواهد شد.

 

همچنین تنها تفاوت نوبت سوم قرعه کشی یکپارچه با دفعات قبل اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده بود. در حال حاضر تا پایان سال تمامی خودرو‌ها با افزایش تولید از شمول قرعه کشی خارج می‌شوند. احتمالاً در این دوره شاهد خروج یک الی دو خودروی دیگر از قرعه کشی خواهیم بود. برای اولین بار در سال‌های اخیر خودروی هایما به صورت فروش فوق‌العاده توسط ایران خودرو عرضه شد.

 

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

به دنبال آنکه طبق بند ف تبصره ۷ قانون بودجه امسال که بایستی ۱۰ درصد از ظرفیت خودروهایی که مشمول قرعه‌کشی می‌شوند، برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین در سومین طرح فروش یکپارچه خودروها که از روز چهارشنبه آغاز شده و تا ساعت 16 شنبه 19 شهریورماه ادامه داشت،  با توجه به اینکه در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، این اتفاق نیفتاده بود، این بار ٢٠ درصد از ظرفیت خودروهای مشمول قرعه‌کشی، به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کرد.

بر این اساس افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند، می‌توانستند در این مرحله از فروش یکپارچه خودروها، ثبت‌نام کنند؛ چنانچه بر اساس کد ثبت‌نامی که از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت استعلام خواهد شد، خودرو فرسوده وجود داشته باشد، به شرط اسقاط خودرو ظرف دو ماه آینده و ارائه گواهی اسقاط توسط مالک خودروی فرسوده، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود (البته به شرط برنده شدن).

به دنبال این موضوع برای بسیاری از مردم و متقاضیان این سوال ایجاد شد که معیار فرسودگی خودروها چیست؟ در حقیقت برای مردم این ابهام وجود داشت که  از چه سنی به بعد خودروها فرسوده اطلاق خواهند شد تا مشمول این طرح باشند؟  

سن فرسودگی حدوداً ١۵ سال؛ خودروهای سال ١٣٨۵ به قبل

در پاسخ به این سوالات محمود مشهدی شریف- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اظهار کرد: معیار سایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور است. در حقیقت هر خودروهایی که با تایید این ستاد فرسوده شناخته شود، مشمول این طرح خواهد بود.  

وی افزود: ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت نیز بر اساس فایل پالایشی که راهور ناجا در اختیار آن‌ها قرار داده است،  خودروهای فرسوده را مشخص می‌کنند؛ به‌عبارتی در این فایل دقیقاً خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، مشخص شده است. بنابراین افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس کد ثبت‌نامی، برای صحت‌سنجی از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت استعلام صورت خواهد گرفت، ستاد هم بر اساس فایل راهور ناجا، خودرو را تایید می‌کند که تاکنون اسقاط نشده و فرسوده هم هست.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، تاکید کرد: دارندگان خودروهای تا سال ١٣٨۵ می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در این طرح کنند.  حداقل بایستی ١۵ سال از سن فرسودگی خودروها (تولیدی‌های ١٣٨۵ به قبل) گذشته باشد (١۴٠١ مورد محاسبه نخواهد بود).

 

منابع: باشگاه خبرنگاران، ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها