مواجهه‌ی خیر و شر در وجود آدمی


نویسنده: محیا تکنده

ایتالو کالوینو از نویسندگان خلاق و زبانزد قرن بیستم ایتالیا محسوب می‌شود، که سبک خاصش در به تحریر درآوردن رمان و داستان کوتاه خوانندگان بسیاری را مجذوب خود کرده است.
فضای انتقادی داستان‌های کالوینو، که با چاشنی طنز و در سبک پست مدرن و رئالیسم جادویی بیان می‌شود، اعجاب انگیز می‌نماید و مخاطب را وادار می‌کند، لحظه‌ای از خواندن اثر کالوینو دست نکشد. در سال 1951 ایتالوکالوینو درمجموعه‌ی سه گانه‌ی «نیاکان ما»، داستان بلند «ویکنت دو نیم شده» را نوشت، که ادبیات خاص این اثر وموضوع جنجال برانگیزی که در زبان طنز بیان می‌شود، این داستان را در زمره‌ی داستان‌های فراموش نشدنی ایتالیا گذاشت.
این داستان آمیخته‌ای است از واقعیت و خیال، تاریکی و روشنی، نور و سایه. کتاب قصه‌ی مردی جادویی به نام ویکُنت مداردو از ترابلا را می‌گوید،که در جریان جنگ با ترک‌ها، توپی به او برخورد می‌کند و منجر به دو نیمه شدن او می‌شود. اما ویکنت زنده می‌ماند و از آن پس هر نیمه زندگی خودش را پیش می‌گیرد. نیمه‌ای به مظهر شر تبدیل می‌شود، به کاخ فئودالی می‌رود و در جهان شر و بدی می‌پراکند، خانه‌ها را می‌سوزاند، آدم‌ها را اعدام می‌کند، مسموم می‌کند و هرچه سر راهش قرار بگیرد را به دو نیم تقسیم می‌کند. نیمه‌ی دیگر که خیر و خوبی است، به مزرعه می‌‌رود و تقابل این دو نیمه با یکدیگر شروع می‌شود.
خواننده توقع دارد با آمدن نیمه‌ی فضیلت‌مند ویکنت به روستا، اوضاع کم‌کم سر و سامان بگیرد، اما این اتفاق نمی‌افتد و در نهایت آدمی به این نتیجه می‌رسد که افراط در هیچ چیز خوب نیست. تعادل بین تاریکی وجود انسان و نور هستی او، بهترین و کامل‌ترین امری است که می‌تواند محقق شود. اما این امر به سادگی اتفاق نمی‌افتد، چه جنگ‌های درونی و چه دو نیم شدن‌ها در راه است تا انسان بتواند کمی بین دو وجه متضاد  خود تعادل برقرار کند. اما به هر روی «کی فتذ سیدی به دامت تا نریزی دانه‌ای». کالوینو در قسمتی از کتاب به زبان ویکنت می‌نویسد: «مزیت دونیم شدن این است که در هر فرد و هر شیء، آدم درمی‌یابد درد ناقص بودن در آن فرد یا شیء چگونه چیزی است. وقتی کامل بودم این را درک نمی‌کردم. از میان دردها و رنج‌هایی که همه‌جا وجود داشت بی‌خیال می‌گذشتم بی‌آنکه چیزی درک کنم یا در آن‌ها شریک شوم، دردها و رنج‌هایی که آدم کامل حتی تصورش هم نمی‌تواند بکند. من تنها نیستم که دو نیم شده‌ام، تو و بقیه‌ی مردم هم در همین وضعیت قرار دارید». کتاب کم‌حجم اما پرمغز و مفید است و به خاطر زبان طنز و ادبیات گیرای کالوینو، خواندن آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها