مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس؛

توسعه ظرفیت پترو پالایشی، اسم رمز خنثی‌سازی تحریم‌ها



مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: پالایشگاه‌ها برای توسعه و حیات بایستی به سمت پترو‌پالایشگاهی شدن پیش روند، از رویکرد سوخت محور خارج شوند و به سمت تولید فرآورده‌های با ارزش‌افزوده بالاتری حرکت کنند. علیرضا جعفر پور با بیان اینکه صنعت پالایش کشور در حال پوست‌اندازی خط مشی خود و تغییر مسیر از سوخت محوری صرف به سمت سودمحوری با نگاه به توسعه زنجیره ارزش محصولات است، افزود: این امر نشان‌دهنده لزوم ایجاد تحول در ساختار پالایشگاه‌های کشور است تا متناسب با تغییرات بازارهای جهانی انرژی، تغییر مسیر دهد. وی اظهار داشت: اما ضروری است تا نسل جدیدی از محصولات به سبد پالایشگاه‌ها که تاکنون فقط برای تولید انواع سوخت متمرکز بوده‌اند اضافه شود که در این میان شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس همگام با صنعت پالایش کشور و با درک اهمیت سرمایه‌گذاری در پیشران اقتصادی کشور، نسبت به مطالعه جامع طرح‌های جدید خود بر اساس الگوی توسعه‌ای اقدام نموده است. جعفر پور ادامه داد: بر اساس این الگوی توسعه‌ای نگاه ما این است که در اجرای طرح‌های جدید در پالایشگاه، تنها به سوخت و فرآورده پالایشی اکتفا نکنیم و زنجیره محصولات را هم در نظر بگیریم.

 

  پیش به سوی پتروپالایشگاهی مدرن


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه برای حیات پالایشگاه در آینده خیلی دور با جایگزین شدن انرژی‌های تجزیه‌پذیر به‌جای انرژی‌ها و سوخت‌های فسیلی، نیاز به انواع فراورده‌ای نفتی در سطح دنیا کم می‌شود، به 3 طرح فرآورده این پالایشگاه در آینده گریزی زد و گفت: یکی از این طرح‌ها برای پیشگیری از خام فروشی نفتا است که هم‌اکنون این نفتای مازاد صادر می‌شود و بنا داریم که این نفتا را به فرآورده با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم. وی طرح بعدی را تولید بوتان مازاد نام برد و افزود: بنابراین مطالعه جامع و یکپارچه با رویکرد توسعه زنجیره ارزش و خلق ارزش پایدار و بلند مدت جهت شناسایی و مطالعه مسیرهای توسعه زنجیره هیدروژن مازاد با هدف کاهش مشعل سوزی پالایشگاه در دست برنامه‌ریزی قرار گرفته است که در این راستا بوتان مازاد تولیدی باهدف جلوگیری از ارسال آن به شبکه سوخت پالایشگاه و نفتای مازاد تولیدی با هدف جلوگیری از خام فروشی آن انجام شده و با تنوع‌ بخشی به سبد محصولات تولیدی این پالایشگاه، گام مهم دیگری در راستای توسعه ظرفیت پترو پالایشی که اسم رمز خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی علیه اقتصاد کشور است برداشته خواهد شد. این مقام مسئول یکی از موضوعات مهم در این خصوص را دسترسی به خوراک ارزان دانست که به‌ عنوان یک مزیت رقابتی حائز اهمیت برای شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس قلمداد خواهد شد. وی افزود: در این راستا طیف گوناگونی از محصولات پایین‌دستی که امکان تولید آن‌ها در شرکت وجود دارد، مورد بررسی قرارگرفته و مطالعه بازار داخلی و جهانی آن‌ها صورت پذیرفت.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به طرح سوم (هیدروژن مازاد) نیز اشاره‌ای داشت که به مصرف سوخت می‌رسد و مقرر شده است این فراورده بسیار با ارزش که محصول جانبی است به آمونیاک تبدیل شود. به گفته جعفر پور در ادامه مطالعات فنی و پیش امکان‌سنجی اقتصادی طرح‌های منتخب برگزیده شدند و نهایتاً اجرای طرح‌های احداث واحد تولید آمونیاک سبز (Green Amminia)، تولید کودهای شیمیایی با کاربری دوگانه (Dual)، تولید آمونیوم سبز ( (AS و دی آمونیوم فسفات (DAP)، تولید اکتان افزای (MTBE) برای تولید بنزین بیشتر در دستور کار قرار گرفت. وی علت استفاده از عنوان آمونیاک سبز را که در فرآیند تولید آمونیاک مطابق طرح مدنظر این شرکت، از هیدروژن مازاد پالایشگاه استفاده‌شده و کربن دی‌اکسید تولید نمی‌شود در دسته آمونیاک سبز خواند. جعفر پور با بیان اینکه این طرح‌ها  را برای آینده پالایشگاه در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم تا 4 سال آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: ابر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ورود به حوزه تولید چنین محصولاتی، گامی اساسی در جهت تبدیل پالایشگاه به پترو پالایشگاه بر خواهد داشت.

 
  تولید گازوئیل یورو پنج‌در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از تولید گازوییل با استاندارد یورو پنج‌ در آینده نزدیک خبر داد و افزود: هم‌اکنون بنزین تولیدی این پالایشگاه از لحاظ مشخصات استاندارد با رویکرد محیط زیستی دارای استاندارد یورو ۵ است. وی با تأکید بر اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بنزین پاک تولید و صادر می‌کند، ادامه داد: در کنار این رویکرد و فارغ از تحقق برنامه‌های عنوان‌شده، رسالت و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده استراتژیک بنزین موردنیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود، بر عهده این شرکت نهاده ‌شده است که همچنین گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این شرکت قرار دارد. جعفر پور افزود: ازاین‌رو در برنامه جامع طرح‌های توسعه‌ای به بررسی توسعه زنجیره محصول میانی نفتا پرداخته‌شده است که ماحصل آن افزایش تولید فراورده استراتژیک بنزین یورو 5 به میزان حدود 10 میلیون لیتر در روز از طریق احداث یک واحد جدید OCT/CCR مشابه واحدهای موجود خواهد بود.


وی در ادامه به دستاوردهای زیست‌محیطی این طرح‌ها مانند تولید آمونیاک سبز از طریق کاهش مشعل سوزی و ضایعات پالایشگاه و تولید فرآورده بنزین مطابق با استاندارد یورو 5 اشاره‌ای کرد. جعفر پور به تولید ۱۶ میلیون لیتر گازوییل معمولی در روز اشاره کرد و گفت: در کنار این موضوع، اجرای طرح‌های جدید به‌عنوان بستری برای توسعه منطقه‌ای استان هرمزگان و محرومیت زایی از طریق اشتغال‌زایی را همراه خواهد داشت و باعث تقویت قدرت بیش‌ازپیش منطقه استراتژیک به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین هاب های انرژی کشور خواهد شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها