سرویس مدارس در هزارتوی ساماندهی

نرخ‌‎هایی روی کاغذ



با گذشت یک ماه از فصل بازگشایی مدارس بحث سرویس مدارس و مشکلات آن همچنان به قوت خود باقی‌ است. گذشته از معضل کمبود سرویس مدارس، شکوه های والدین از افزایش نرخ سرویس‌های مدارس در مقایسه با سال گذشته قابل توجه است. بسیاری از والدین می‌گویند بدون آن که علل قابل توجیهی برای این افزایش‌ قیمت‌ها بیان شود، از وآن‌ها خواسته می‌شود مبالغ اعلام شده از سوی شرکت‌های سرویس مدارس را بپردازند؛ این در حالی است که افزایش قیمت‌ها در برخی مواقع بیانگر رشد قابل‌توجهی است. مطالبه نرخ های خارج از مصوبه از سوی برخی رانندگانی که تحت نظر شرکت‌ها یا سازمان تاکسیرانی نیستند هم باعث شده تا برخی والدین برای پرداخت مبالغ کمتر به این سرویس‌ها مراجعه کنند. این در حالی است که فراهم‌سازی شرایط مناسب و امن برای جابه‌جایی دانش‌آموزان یکی از بنیادی‌ترین وظیفه والدین و مدرسه است. اکنون در روزهای پایانی مهرماه همچنان نگرانی‌ها در مورد سرویس‌های مدارس وجود دارد. هرچند مسئولان امسال با گذاشتن شرط‌های جدیدی برای رانندگان سرویس مدارس تلاش کرده‌اند تا به هنگام صدور مجوز فعالیت برای متقاضیان، افراد با صلاحیت از سوی شرکت‌های خصوصی انتخاب شوند، اما با این حال مسئولان اموزش و پرورش همچنان به والدین هشدار می‌دهند که برای پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی در انتخاب سرویس مدارس دانش‌آموزان خود هوشیاری به خرج دهند.
  
کمبود سرویس
 بعد از گذشت حدودا ۲ سال آموزش مجازی، مهر امسال بود که بار دیگر مدارس در تمامی پایه‌ها به صورت حضوری کار خود را آغاز کردند. اتفاقی که به دلیل شیوع ویروس کرونا با وقفه‌ای طولانی مواجه شده‌بود. از اسفند ۹۸ و با افزایش ابتلا به ویروس کرونا، مشکلات فراوانی برای اقشار مختلف جامعه به وجود آمد. بسیاری از کسب‌وکارها در این مدت تغییرشکل دادند و برای مثال فروش اینترنتی جای فروش حضوری را در بسیاری از این کسب‌وکارها گرفت. در این میان، رانندگان سرویس مدارس هم از افرادی بودند که به دلیل تعطیلی مدارس با مشکلاتی مواجه شدند و مانند بسیاری از کسب‌وکارها و شاغلان که به فضای مجازی پناه برده بودند، بسیاری از راننده‌های سرویس مدارس نیز به تاکسی‌های اینترنتی نظیر اسنپ و تپسی رفتند. چرا که مدارس غیر حضوری نیازی به سرویس برای دانش آموزان نداشتند. اما اکنون آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ به صورت حضوری بار دیگر موضوع کمبود سرویس دانش آموزان در مدارس شهر بندرعباس را جدی کرده‌است. در این شرایط عدم رضایت رانندگان سرویس مدارس، باعث شده تا اکثر رانندگان در تاکسی‌های اینترنتی باقی بمانند و سرویس مدارس را قبول نکنند. از سوی دیگر نرخ‌گذاری فعلی برای متقاضیان سرویس مدارس به صرفه نیست و به همین خاطر ترجیح می‌دهند در تاکسی اینترنتی فعالیت کنند. به گفته شهردار بندرعباس همچنان حدود دو هزار‌ دانش‌آموز در سطح شهر نیاز به سرویس مدرسه دارند که طی جلساتی که با آموزش پرورش برگزار شده‌است، مقرر شد تا مجددا فراخوان در 12 نقطه شهر اطلاع‌رسانی و نام‌نویسی رانندگان انجام شود آن‌طور که شهردار بندرعباس می‌گوید: «مدیران مدارس و برخی اولیا با اشخاص قرارداد بسته‌اند چراکه قیمت اعلامی شهرداری برایشان مقرون به صرفه نبوده است». از سوی دیگر برخی رانندگان بدون مراجعه به شرکت‌های متولی سرویس مدارس اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان در سطح شهر می‌کنند. یکی از این رانندگان سرویس غیرمجاز دردسرهای دریافت گواهی عدم اعتیاد و سوپیشینه را دلیل عدم مراجعه خود به این شرکت‌ها می‌داند و می‌گوید: «برخی والدین به دلیل اینکه قیمت اعلام شده از سوی شورای شهر بالاست اقدام به بستن قراردادهای شخصی با تاکسی‌ها یا رانندگان می‌کنند و به شرکت‌ها مراجعه نمی‌کنند». او در پاسخ به این سوال که شما بابت قبول سرویس مدارس در شهر بندرعباس چقدر هزینه دریافت می‌کنید، توضیح می‌دهد: «بستگی به مسیر مدرسه و منزل دانش‌اموزان دارد اما معمولا به‌طور توافقی ماهانه بین 600 هزار تا 1 میلیون تومان دریافت می‌کنیم».
      
جدال بر سر نرخ‌ها
برخی از خانواده‌ها با شنیدن نرخ بالای سرویس ایاب و ذهاب مدارس که از سوی شورای شهر مصوب شده‌است از دریافت این خدمت پشیمان می‌شوند. با این حال اما بسیاری دیگر از والدین شاغل مجبور به پرداخت چنین رقم‌هایی می‌شوند. دلیل این موضوع هم ان است که ساعت آغاز به کار مدارس ابتدایی از۸:۳۰ و مدارس متوسطه ساعت ۷:۳۰ و همچنین ساعت آغاز به کار کارمندان دولت پیش از این زمان یعنی حدود ساعت ۷:۳۰ صبح اعلام شده‌است که در این صورت بسیاری از خانواده‌ها ناگزیر پیش از دانش آموزان باید در محل کار حضور یابند و امکان تردد دانش‌آموز با خانواده ممکن نیست. درنهایت با وجود تمام جنگ و دعواهایی که درمرود نرخ‌های پیشنهادی وجود دارد باز هم در عمل نه والدین و نه رانندگان سرویس‌های مدارس چندان خود را ملزم به رعایت این نرخ‌ها نمی‌دانند. به گفته برخی از والدین نرخ نهایی به صورت توافقی بین خانواده‌ها و راننده سرویس مدرسه بسته می شود و نرخ مصوب در کمتر مواردی ملاک عمل دو طرف قرار می‌گیرد. بدین ترتیب ساماندهی سرویس مدارس شهر بندرعباس هنوز سردرگمی‌های خود را دارد. در چنین شرایطی این والدین و دانش‌آموزان هستند که با گذشت یک ماه از بازگشایی مدارس بایستی بار ناهماهنگی‌ها را به دوش بکشند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها