طی شش ماه؛

درآمد ۴۰۰ میلیاردی شهرداری از ارزش افزوده



پنجاه و هفتمین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس با چهار دستور کارِ تشریح صورت جامع درآمد و هزینه شش ماهه اول سال شهرداری، بررسی بسته پیشنهادی شهرداری در بحث سرمایه‌گذاری شهربازی بندرعباس، تفاهمنامه خواهرخواندگی بندرعباس با شهر بندری کورینتو نیکاراگوئه و اختصاص بودجه به مبلغ ۷ میلیارد تومان از عوارض آلایندگی جهت کمک به احداث ساختمان دستگاه قضایی برگزار شد. گزارشی از روز شلوغ شورا را در ادامه می‌خوانید.

   

درآمد ۷۷۹ میلیاردی شهرداری

«محمد صفری»، مدیر مالی شهرداری بندرعباس در تشریح صورت جامع درآمد و هزینه شش ماهه اول ۱۴۰۱ گفت: «بودجه مصوب شهرداری برای سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در شش ماه اول سال بالغ بر ۷۷۹ میلیارد تومان درآمد‌ وصولی داشتیم». وی با بیان اینکه شهرداری از واگذاری و فروش املاک حدود ۱۰۰ میلیارد تومان وصولی داشته است، افزود: «درآمد وصولی از ارزش افزوده و آلایندگی در این شش ماه مبلغ ۴۱۵ میلیارد تومان بوده که به تفکیک ۴۰۴ میلیارد تومان ارزش افزوده و ۱۱ میلیارد تومان عوارض آلایندگی است». مدیر مالی شهرداری با بیان اینکه پیش بینی شهرداری وصول ۴۰۰ میلیارد عوارض ارزش افزوده طی یک سال بود که خوشبختانه این رقم در شش ماه محقق شد، اضافه کرد: «عوارض اختصاصی شهرداری شامل پارکنیگ، نوسازی، عوارض آتش‌نشانی، فضای سبز و غیره ۱۷ میلیارد تومان، درآمد حاصل از موسسات انتفاعی شهرداری 23 میلیارد و درآمد حاصل از اجاره تابلوها و اموال ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ تومان بوده است».

جبران کسری بودجه از جیب کارگر!

«یعقوب دبیری نژاد»، عضو شورای شهر در رابطه با گزارش صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری گفت: «صورت مقایسه‌ای هزینه‌های مصوب و قطعی یک بخشی به نام کسری درآمدها دارد؛ طبق این گزارش شهرداری ۴۷۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کسری درآمد دارد». وی با بیان اینکه اگر بین درآمدها و هزینه‌ها تراز بگیریم، ۲۷۹ میلیارد تومان تراز درآمد-هزینه شهرداری مثبت است، افزود: «در جلسه روز یکشنبه شورا {یکم آبان ماه} موضوع اصلاح بودجه شهرداری در دستور کار شورا بوده که رای نیاورده است. رای نیاوردن اصلاح بودجه بدین معنی است که شورا در جلسه پیشین با جا به جایی ردیف‌های بودجه شهرداری مخالفت کرده است و این روی تفریغ بودجه شهرداری تاثیر خواهد گذاشت و شهرداری متخلف می‌شود». عضو شورای شهر اضافه کرد: «براساس گزارش تفصیلی صورت مقایسه‌ای شهرداری، در سه ردیف کسری داریم؛ اول حقوق شهردار، دوم در ردیف حقوق و دستمزد کارگران رسمی مشمول قانون کار ۱۵ میلیارد کسری داریم، سوم در ردیف مزایای کارگران رسمی مشمول قانون کار ۱۶ میلیارد ریال کسری وجود دارد؛ حال با توجه به اینکه شورا با اصلاح بودجه موافقت نکرده است این تذکر را به امور مالی شهرداری می‌دهم که هرچه سریعتر فکری برای این کسری کنند». به گفته دبیری‌نژاد یا باید اصلاح بودجه انجام شود یا حقوق این کارگران کسر شود.

«فاطمه جراره»، رئیس شورای شهر در این باره توضیح داد: «شهرداری ۱۲ ماه فرصت دارد موارد اصلاح بودجه را در اختیار شورا قرار دهد؛ موضوعی که در جلسه قبل مطرح شده سال مالی آن بسته شده است. خارج از آن زمان قرار است از شورا مصوبه گرفته شود که ممکن نیست. در تیر ماه ۱۴۰۱ درخواست اصلاح بودجه داده شد در حالی که سال مالی ۱۴۰۰ تمام شده است. از سمت شورا هیچ کوتاهی اتفاق نیفتاده است». در ادامه جلسه به پیشنهاد «سید محمد رضا موسوی»، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورا مقرر شد امور مالی شهرداری گزارش تفصیلی صورت جامع درآمد و هزینه شش ماهه شهرداری را ابتدا در اختیار اعضا قرار دهد و در جلسات آینده این موضوع بررسی شود؛ سپس با موافقت اعضا این موضوع از دستورکار خارج و به جلسات آینده موکول شد.

   

بسته پشنهادی یک برگی

دستورکار دوم شورای شهر بررسی بسته پیشنهادی شهرداری در بحث سرمایه‌گذاری شهربازی بندرعباس بود. این بسته تنها شامل یک کاغذ با محتوای نوشتاری آورده سرمایه پذیر و آورده سرمایه گذار بود. تعدادی از اعضای شورا به ناقص بودن بسته پیشنهادی شهرداری اعتراض کردند. همچنین برخی از اعضا خواستار ارائه و نمایش مدل پیشنهادی سرمایه‌گذار برای ساخت شهربازی شدند. «علي عامري سياهويي»، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی گفت: «ساخت شهربازی یک کار تخصصی است و کسانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند کمتر از انگشتان یک دست هستند. با دو سه سرمایه‌گذار صحبت شده اما نتیجه گیری نشده است. همچنین تمامی استعلامات لازم اخذ شده است. قرار است از ابنیه تجاری، فروش بلیط، پارکینگ و غیره سرمایه‌گذار منتفع شود. همه سرمایه‌گذارها متفق القول می‌گویند ساخت شهربازی حداقل سه سال طول می‌کشد». عامری عنوان کرد: «قرار داد با سرمایه گذار قرار است به صورت BOLT انجام شود». BOLT بدین معنا ست که ساخت توسط سرمایه گذار انجام می‌شود و مورد بهره برداری سرمایه گذار قرار می‌گیرد و در طول مدت بهره‌برداری نیز موظف به پرداخت اجاره بها شده و واگذاری رایگانِ پروژه پس از اتمام بهره برداری به شهرداری انجام می‌شود. در ادامه اعضا از توضیحات عامری قانع نشدند و اضافه کردند که سرمایه‌گذار باید طرح پیشنهادی و شروط خود را مطرح کند. سپس این موارد {بسته پیشنهادی سرمایه گذار} در صحن شورا بررسی و مصوب شود. بواشه عضو شورا در این زمینه گفت: «سرمایه گذار‌ نباید برای ما تعیین تکلیف کند که چه شهربازی می‌سازد. یک پیش طراحی شهربازی طبق خواسته‌های شهرداری باید انجام شود. فراخوان باید با شرایط ما {شهرداری} تعیین شود».

  

پیشنهاد قرارداد 30 ساله برای ساخت شهربازی

«مهدی نوبانی»، شهردار بندرعباس در این رابطه توضیح داد: «شهربازی یکی از خواسته‌های اصلی مردم بندرعباس است. همه مجوزها و استعلامات گرفته شده است. طرح اولیه و جانمایی دستگاه‌ها آماده شده است». وی افزود: «شخصی که دستگاه‌های شهربازی از او خریداری و مبلغی پرداخت شده بود، بحث افزایش قیمت در قرارداد را تا ۱۵۰ درصد مطرح کرد؛ با توجه به این قضیه پیشنهاد ساخت شهربازی را با این سرمایه گذار مطرح کردیم که شروطی را عنوان کرد». نوبانی اضافه کرد: «بسته پیشنهادی سرمایه‌گذار بدین صورت بود که شهربازی بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از شهرداری ساخته می‌شود. در طرحی که ارائه شد جانمایی دستگاه‌ها و سایر موارد مشخص شده. همچنین پیشنهاد شد که طی ۳۰-۳۶ ماه از روزی که قرارداد بسته شد شهربازی در سه فاز ساخته می‌شود. سه سال بعد نیز مهلت تنفس از شهرداری درخواست شده، سرمایه‌گذار پیشنهاد داده از شروع سال هفتم به مدت پنج سال از کل درآمدها ۵ درصد به شهرداری می‌دهم‌، پنج سال دوم ۱۰ درصد، پنج سال سوم ۱۵ درصد و پنج سال چهارم ۲۰ درصد». شهردار بندرعباس با بیان اینکه هیچ اجباری به پذیرش این پیشنهاد نیست اما با این سرمایه‌گذار هم صحبت شده است که لازم دیدیم با شورا در میان بگذاریم، عنوان کرد: «چانه زنی‌های زیادی برای مدت ساخت و تنفس انجام دادیم. این بسته پیشنهادی یک سرمایه‌گذار بوده است که برای بررسی مقرر شد در شورا مطرح کنیم».

در پایان اعضای شورای شهر بندرعباس مصوب کردند که در مرحله اول فراخوانی برای جذب سرمایه گذار از سراسر کشور منتشر شود و در مرحله دوم بسته‌های پیشنهادی سرمایه گذاران در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد. دستور کار سوم شورای شهر انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی شهر بندرعباس با بندرکورینتو نیکاراگوئه جهت توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی بود که با رای شورا مصوب شد. موضوع اختصاص ۷ میلیارد برای کمک به ساخت ساختمان دستگاه قضایی نیز به دلیل عدم تعیین ردیف در بودجه شهرداری بندرعباس از دستورکار خارج شد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها