مدیرکل بهزیستی هرمزگان :

بیش از هزار کودک هرمزگانی ناشنوا هستند



صبح ساحل-حوادث، جواد 6 ساله مانند هر روز سوار بر سرویس، وارد مدرسه استثنایی می شود و پس از اتمام کلاسها، با همان سرویس به خانه بر می گردد، بعد از آن یا می خوابد و یا پای تلویزیون می نشیند و خود را سرگرم می کند. این حرکت  اغلب روزهای این پسر خجالتی و منزوی است، چرا که از نعمت شنوایی بی بهره است به خوبی نمی  تواند با کودکان همسن و سالان خود ارتباط برقرار نماید و برای آنکه مورد تمسخر همسن و سالهایش قرار نگیرد سعی می کند به تنهایی از منزل خارج نگردد و این امر باعث افسردگی شدید شده است. وی به جز با دو خواهرش، با دیگران رابطه خوبی برقرار نمی کند و خواهران با دیدن اوضاع جسمانی و روحی او، تلاش دارند که بیشتر وقتشان را با او بگذارند و او را به تفریح ببرند. پدر و مادر جواد به علت بی بضاعتی مالی، نتوانستند او را که از بدو تولد به صورت مادر زادی به ناشنوایی مبتلا شده بود را به مراکز درمانی انتقال دهند تا شاید این کودک حداقل شنوایی را به دست بیاورد.  جواد نمونه ای از کودکان ناشنواست که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و اگر از همان ابتدا به صورت جدی برای درمان وی تلاش می شد او حالا یک پسر بچه بازیگوشی بود که اوقات روزانه اش را با شاد زندگی کردن و تفریحات کودکانه می گذراند اما...

هزار نفر عضو کانون ناشنوایان

به گفته مدیر کل بهزیستی هرمزگان، 2 هزارو 722 نفر ناشنوا در هرمزگان وجود دارند که هزارو هفت نفر در بندرعباس  هستند از تعداد آمار ناشنوایان هرمزگانی،هزارو 635 نفر مرد و هزارو 87 نفر زن تشکیل می دهند. در حال حاضر هزار نفر عضو کانون ناشنوایان استان هستند. در این ارتباط کودکان ناشنوای هرمزگانی هزار و 149 نفر شامل 576 نفر پسر و 573 نفر دختر تشکیل می دهند.

رفع مشکلات ناشنوایان

هفته گذشته جوانشیر کدخداپور معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان  که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در تالار شهید آوینی و در جمع خانواده ناشنوا سخن می گفت، اظهار داشت: آمار خیره کننده ناشنوایان در سطح کشور ، تکلیف را بر دولتمردان و مسوولین سنگین تر می کند و همه باید دست در دست هم در رفع مشکلات این عزیزان و خدمات رسانی که شایسته این بزرگواران باشد بکوشیم.

افسردگی، افت تحصیلی

مدیر کل بهزیستی هرمزگان در این مراسم  شیوه رفتار اعضای خانواده و جامعه با کودک ناشنوا را عاملی مهم و تعیین کننده  در رشد عاطفی، سازگاری اجتماعی، آمادگی آموزش مهارتهای زبانی و تحصیل آنان قلمداد کرد و افزود: خانواده و اجتماع با پذیرش  واقع بینانه مشکل فرد ناشنوا باید در پرورش استعدادها و توانایی ها او یاریش دهند. سیما مرادی یکی از مهم ترین اهداف آموزش ناشنوایان را اجتماعی کردن آنها دانست و افزود: یکی از آسیب های جدی در فرآیند جامعه پذیری  و اجتماعی شدن افراد ناشنوا رفتارهای ترحم آمیز افراد در ارتباط با ناشنوایان است که این رفتار به افسردگی، افت تحصیلی و دور شدن ناشنوا  از اجتماع می انجامد. مدیر عامل کانون ناشنوایان استان هرمزگان  با تقدیر از دستگاه های که همواره یاور کانون ناشنوایان استان بوده اند خواستار حمایت بیشتر مسوولین از تشکل های غیر دولتی شد.ادریس قریشی از راه اندازی کلاس ویژه ناشنوایان در دوره اول متوسطه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با همکاری مسوولین در آینده ای نزدیک شاهد رفع کامل محدودیت های تحصیلی پیش روی ناشنوایان در استان باشیم.شنوايي يکي از حواس پنجگانه انسان‌هاست که از نظر ارتباط مهم‌ترين حواس است و عدم سلامت کامل شنوايي‌، منجر به اختلال ارتباطي مي‌شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها