استاندار هرمزگان تاکید کرد:

لزوم احداث پایانه و بارانداز ترانزیت خودرو در بندر سیریک



در جلسه شورای اداری استان هرمزگان بر تبدیل بندرسیریک به پایانه و بارانداز ترانزیت خودرو و لزوم احداث بارانداز خودرویی در این بندرگاه تاکید شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تسنیم، جلسه فوق‌العاده شورای اداری استان هرمزگان با حضور حسین دهقان، مشاور فرمانده معظم کل قوا در صنایع دفاعی و دبیر اجرایی ستاد توسعه سواحل مکران در استانداری هرمزگان برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه معاونین عمرانی و اقتصادی استانداری هرمزگان به ارائه گزارشات در رابطه به طرح‌های زیرساختی منطقه مکران در جهت توسعه پرداختند.

رضا مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان در این نشست با بیان اینکه پروژه‌های 85‌گانه برای توسعه زیرساختی سواحل مکران در هرمزگان تعریف شده است، طرح‌های احداث کرویدور ساحلی شرق به غرب، احداث شهر جدید مکران و انتقال آب به غرب جاسک را جزو مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی منطقه معرفی کرد. 

وی تأکید‌ کرد: تکمیل سدهای در دست احداث، نیروگاه‌های سیریک و جاسک و احداث بیمارستان‌های میناب و جاسک از جمله اولویت‌های منطقه است. 

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در این جلسه با تاکید بر اهمیت مهار رواناب‌‌ها در شرق هرمزگان، اظهار داشت: احداث سدهای سدیج و گابریک می‌تواند بخش عمده‌ای از 260 میلیون متر مکعب رواناب استان هرمزگان را مهار و به چرخه استفاده بیاورد. 

وی ضمن ترسیم آینده توسعه‌ای استان هرمزگان، افزود: 16 پروژه پیشران برای توسعه استان هرمزگان با تمرکز بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی موجود در استان تعریف شده است که با برنامه‌ریزی بر روی جلوگیری از خروج سیلیس شهر شیشه، از ترکیب زنجیره‌های شیمی و معدن پارک کود و سم، بر اساس مزیت معادن آهک و نمک پارک شوینده‌ها، از ترکیب زنجیره کشاورزی و پتروشیمی در جاسک، شهر نساجی بخشی از این پروژه‌های پیشران هستند.

دوستی با اشاره به پروژه احداث  شهر لجستیک در پس‌کرانه بنادر شهید رجایی و باهنر، گفت: مساحت این پروژه بالغ بر یک هزار و 16 هکتار است و از ظرفیت آن برای افزایش تعاملات با کشورهای عضو اکو و تجارت بزرگ مقیاس با روسیه استفاده خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان عدم وجود نیروگاه در سواحل مکران از بندرعباس تا چابهار را یکی از ضعف‌های منطقه دانست و با تاکید بر لزوم اصلاح رویه‌های ملوانی و ته لنجی، تاکید‌ کرد: در چند ماه گذشته تلاش کردیم رویه‌های ترانزیتی و صادراتی  منطقه مکران را افزایش دهیم و در برنامه داریم که یک پایانه صادراتی در شهرستان سیریک احداث کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه‌ریزی که برای بندرسیریک انجام داده‌ایم بر این مبنا است که بخش ترانزیت و صادرات خودرو را در این بندر  راه‌اندازی کنیم تا بخشی از ترانزیت خودرو که امروز از بندرلنگه انجام می‌شود و حجم بالایی از آن مربوط به کشور افغانستان است از غرب به شرق منتقل شود و برای این مهم با توجه به اینکه بارانداز خودروی منطقه در امارات است باید یک بارانداز خودرویی در سیریک ایجاد کنیم‌. 

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده معظم کل قوا در صنایع دفاعی و دبیر اجرایی ستاد توسعه سواحل مکران نیز در جمع‌بندی این جلسه، توسعه سواحل مکران و توسعه سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان را جزو برنامه‌های مهم کشور دانست و از عدم توسعه متوازن  منطقه مکران از شرق بندرعباس تا چابهار گلایه کرد. 

وی با تاکید بر تفکیک پروژه‌های مهم و لزوم زمان‌بندی برای اجرای پروژه‌ها خواستار تسریع در به نتیجه رساندن طرح‌های توسعه‌ای منطقه مکران شد. 

دبیر اجرایی ستاد توسعه سواحل مکران، خاطرنشان‌کرد: در منطقه مکران به دنبال توسعه متوازن هستیم و به هیچ‌ عنوان نمی‌خواهیم عسلویه دوم در این منطقه تکرار شود بر همین مبنا تاکیدی که داریم بر این مبنا است که در توسعه پس‌کرانه‌ سواحل مکران و پسکرانه‌های این منطقه هم دیده شود و برای آن نیز برنامه‌هایی دنبال خواهیم کرد. 

وی در پایان بر لزوم استفاده از بومیان خارج‌نشین منطقه که آماده سرمایه‌گذاری هستند نیز تاکید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها