جام جهانی 2022 و حواشی آن/ قطر یک میزبان اشتباه بود!



بیست و دومین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی از روز ۲۹ آبان سالجاری با حضور ۳۲ تیم در ۸ گروه چهار تیمی به میزبانی قطر برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتبال ایران یکی از تیم‌های حاضر در این رقابتها خواهد بود؛ برگزاری این تورنومنت جهانی در خاورمیانه از همان ابتدا با نظرهای مخالف بسیاری همراه بود. تا جایی که رییس سابق فیفا گفت: انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی یک اشتباه بود.

         

به گزارش صبح ساحل، در هفته‌های  اخیر برخی تماشاگران فوتبال بنرهایی را با خود حمل می‌کردند که در آن علاقمندان به فوتبال را به تحریم بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر به خاطر ستم به کارگران مهاجر در این کشور دعوت کرده است.

جام جهانی 2022 و حواشی آن/ قطر یک میزبان اشتباه بود!

       

تحریم جام جهانی 2022 قطر 

هواداران بوروسیا مونشن گلادباخ آلمان بنر بزرگی برای جلب توجه هیئت مدیره فیفا در ورزشگاه به نمایش گذاشتند و این نهاد را «فیفا مافیا» نامیدند. در آخرین بازی بورسیا دورتموند آلمان نیز، هواداران روی نمایشگر ورزشگاه هفته گذشته نوشته بودند: «قطر ۲۰۲۲ را تحریم کنید»!

در هرتابرلین، هواداران بر مشکلات کارگران مهاجری که قطر برای ساختن استادیوم‌هایش به کار گرفته شده و کشته یا آسیب دیده بودند، مراسمی برگزار کردند. روی پلاکاردهای اعتراضی آن‌ها نوشته بود: «۱۵۰۰۰ کارگر کشته شده برای ۵۷۶۰ دقیقه فوتبال! شرم بر شما!”

       

جام جهانی 2022 و حواشی آن/ قطر یک میزبان اشتباه بود!

  

خرید بازیکنان برای باخت!

توییت عجیب امجد طاها کارشناس مسائل استراتژیک خاورمیانه : قطر به ۸ بازیکن اکوادور ۷.۴ میلیون دلار رشوه داده است  تا در بازی افتتاحیه جام جهانی با نتیجه ۱-۰ شکست بخورند!     

  

تراژدی مرگ کارگران مهاجر در قطر

پیشتر «نیک مک‌گیهان» مدیر یک گروه حامی حقوق کارگران در منطقه خلیج فارس در این‌باره به گاردین گفت: بخش بسیار قابل توجهی از کارگران مهاجری که از سال ۲۰۱۱ جان خود را از دست داده‌اند، فقط و فقط به این خاطر در قطر بودند که دوحه امتیاز میزبانی جام جهانی را به دست آورده بود.

درحالیکه علل مرگ و میر این کارگران کمبود اکسیژن خون به دلیل سقوط از ارتفاع گزارش شده، عمده دلیل مرگ آنان با اختلاف فاحش نسبت به سایر عوامل، «مرگ طبیعی» است که اغلب به مشکلات حاد تنفسی و قلبی مربوط می‌شود و دلیل آن هم می‌تواند تابستان‌های داغ قطر باشد.

 براساس برآورد نشریه گاردین دست کم ۶هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر که در بازه‌ای ۱۰ ساله از کشورهای هند، پاکستان، نپال، بنگلادش و سریلانکا برای ساخت و ساز تاسیسات و ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر آورده شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

    

باید و نبایدهای سفر به قطر برای تماشای جام جهانی 2022

قطر چندی پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، الزام بازدیدکنندگان برای ارائه آزمایش منفی کووید-۱۹ قبل از عزیمت به این کشور را لغو کرده است.

قطر انتظار دارد ۱.۲ میلیون بازدیدکننده و مسافر در دوره جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به این کشور سفر کنند.

تسنیم نوشت؛ کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر فهرست‌ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های لازم‌الاجرا در ایام برگزار این تورنمنت را اعلام کرد.

بر اساس اعلام رئیس کمیته عالی برگزاری و میراث جام جهانی قطر  مسابقات جام جهانی 2022، داشتن روابط نامشروع در قطر در یک ماه برگزاری مسابقات (از 21 نوامبر تا 18 دسامبر) ممنوع و غیرقانونی است و هر شخصی که اقدام به چنین کاری کند ممکن است به 7 سال حبس محکوم شود.

در بیانیه‌ای که کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی در این خصوص منتشر کرده، آمده است: «قطر کشوری محافظه‌کار است. برای ما هر گونه ابراز علاقه علنی در مکان‌های عمومی صرف‌نظر از جنسیت افراد ناپسند تلقی می‌شود.»

ناصر الخاطر رئیس کمیته برگزاری جام جهانی 2022 نیز در همین راستا اظهار داشت: در جام جهانی قطر، خبری از ماجراجویی‌های یک شبه نخواهد بود. رابطه جنسی جایی در «مِنو»ی ما ندارد، مگر اینکه زوجین به عنوان زن و شوهر آمده باشند. قطعاً اینجا خبری از روابط نامشروع نخواهد بود؛ خبری از میهمانی‌های شبانه (پارتی) نیست. همه موظف هستند که آداب و شئون را رعایت کنند و رفتاری عقلانی داشته باشند، مگر اینکه بخواهند خودشان را در معرض خطر افتادن به زندان بیندازند. جام جهانی قطر اولین جام جهانی تاریخ خواهد بود که در آن روابط جنسی ممنوع خواهد شد.

پیش از این و در ماه دسامبر سال 2021 نیز ناصر الخاطر اعلام کرده بود که ورود همجنسگرایان به قطر ممنوع است.  او در آن زمان اظهار داشت: قطر و کشورهای همسایه آن بسیار محافظه‌کار هستند و ما از هواداران می‌خواهیم که به قوانین آنها احترام بگذارند. ما مطمئنیم که آنها این کار را انجام خواهند داد همان‌طور که ما به فرهنگ‌های مختلف احترام می‌گذاریم.

در همین حال قطری‌ها محدودیت‌های دیگری هم برای گردشگرانی که در ایام جام جهانی 2022 در نظر گرفته‌اند که شامل هرگونه ممنوعیت تبلیغ برای همجنسگرایی و مصرف مشروبات الکلی می‌شود.

  

مطابق قانون قطر ورود چه چیزهای به این کشور ممنوع است

بنابر اعلام اداره گمرک دولت قطر، مسافران پس از دریافت چمدان‌هایشان می‌توانند با عبور از بخش گمرک از فضای فرودگاه خارج شوند. در فرودگاه دومسیر گمرکی برای انتخاب وجود دارد؛ اگر فرد چیزی برای اظهار به گمرک ندارد کانال سبز را انتخاب می‌کند، در غیر این صورت باید از مسیر قرمز حرکت‌ کنند. توصیه شده است، اگر "چیزی برای اعلام و اظهار" دارید، کانال قرمز را انتخاب کنید.

اما مطابق قانون قطر ورود چه چیزهای به این کشور ممنوع است:

مشروبات الکلی (به هیچ عنوان)_با اعلام FIFA؛ فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی 2022 ممنوع خواهد بود.

ارز، جواهرات و سنگ‌های قیمتی (بیش از حد مجاز)   ـ طبق اعلام اداره گمرکِ قطر ورود و خروج بیش از ۵۰ هزار ریال قطر (معادل حدود ۱۶ هزار دلار و یا ۵۷۰ میلیون تومان به نرخ روز) از مرزهای این کشور باید به اداره گمرک اظهار شود.

سلاح گرم

مواد مخدر

بیش از ۴۰۰ نخ سیگار_ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) سیگار کشیدن در جام جهانی را ممنوع کرد.  

در اختیار داشتن وسایل شخصی و هدایایی که ارزش آن‌ها بیش از ۳۰۰۰ ریال قطر (۸۲۵ دلار آمریکا یا حدود ۳۰ میلیون تومان) باشد.

فراورده‌های گوشت خوک

چمدان، وسایل شخصی و هدایایی که توسط مسافران به قطر وارد می‌شود، برای معافیت از هزینه اضافی گمرک باید دارای شرایط زیر باشند:

اثاثیه و هدایا باید به صورت شخصی و در مقادیر غیرتجاری باشد.

اثاثیه و هدایای مذکور مشمول مقررات ممنوعیت و محدودیت مندرج در قانون گمرک و سایر قوانین نباشد.

ارزش یک هدیه نباید بیشتر از ۳۰۰۰ ریال قطر (۸۲۵ دلار آمریکا یا حدود ۳۰ میلیون تومان) باشد.

تعداد سیگارهای مشمول معافیت نباید از (۴۰۰) چهارصد نخ تجاوز کند و می‌توان آن را با ۲۰ سیگار برگ یا ۳۰۰ گرم تنباکوی خرد شده برای پیپ یا ۵۰۰ گرم تنباکوی خام جایگزین کرد، مشروط بر این‌که ارزش آن از سه هزار (۳۰۰۰) ریال قطری بیشتر نباشد.

در صورتی که ارزش آن‌ها بیش از مقدار تعیین شده باشد، حقوق گمرکی بابت این افزایش دریافت می‌شود.

خودداری از تسلیم اظهارنامه، ارائه اطلاعات نادرست یا خودداری از ارائه اطلاعات تکمیلی به گمرک در مورد منبع ارز، اسناد مالی قابل معامله، فلزات گران‌بها یا سنگ‌های قیمتی مشمول مجازات حبس حداکثر تا سه سال یا جزای نقدی بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال قطری (حدود ۲۷ هزار تا ۱۳۷ هزار دلار) یا دو برابر وجوه منتقل شده به همراه ضبظ اموال خواهد بود.

  

سکوت در جام‌جهانی به احترام نماز

 دولت قطر پیش از این اعلام کرده بود تماشاگران مسابقات جام جهانی 2022 باید طبق قوانین اسلامی در این ایام حضور پیدا کنند.

در جدیدترین خبر در این زمینه شبکه «مرسال قطر» اعلام کرد تمام شعارهای هم جنس بازی در ایام مسابقات جام جهانی 2022 در دوحه ممنوع است و با خاطیان برخورد قانونی می شود.

همچنین نکته جالب دیگر دولت قطر مقرر کرده در اوقات پنجگانه نماز تمام موسیقی های مربوط به مسابقات جام جهانی در فضای عمومی شهر قطع می شود تا نمازگزاران نمازشان به پایان برسد.

عدم استقبال مردم از جام جهانی 

ایران جیب نوشت: سخنگوی ایران ایر گفت: سقف قیمتی در بلیت های پروازهای جام جهانی وجود دارد و تا روز گذشته بلیت این مسیر در سایت وجود داشت اما استقبال چندانی از آن نشد.

حسام قربانعلی گفت: پرواز از کیش به دوحه از هفته گذشته برای دیدن بازی های تیم ملی راه اندازی شده و ایران ایر هم بلیت این مسیر را در سایت خود بار گذاری کرده است.

به گفته سخنگوی ایران ایر نرخ پروازها در مسیر رفت از کیش حداقل ٨ میلیون تومان و در مسیر برگشت حداقل قیمت ٣ میلیون تومان ‌است که قیمت بلیت بستگی به عوامل مختلف تغییر می‌کند.

او می گوید: سقف قیمتی بلیت این مسیرها بین ۱۴تا ۱۵ میلیون تومان است و طبق دستور وزیر راه وشهرسازی نرخ بلیت این مسیرها بیش از این قیمت نخواهد بود.

قربانعلی گفت: بلیت این مسیر در سایت موجود است و استقبال چشم گیری از این مسیر نشده بود.

تیم ملی ایران که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور دارد قرار است سه بازی با تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا به تاریخ‌های ۳۰ آبان، چهارم و هشتم آذرماه داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها