محیط زیست:

۲ توله یوز پیدا‌شده در پارک ملی توران «ماده» هستند+ تصاویر



معاون سازمان محیط زیست گفت: ۲ توله یوز که توسط یک چوپان از طبیعت جدا سازی شده بود، و به محیط زیست تحویل داده شد، ماده هستند.

 

به گزارش صبح ساحل، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: شرایط این ۲ ماده یوز از پیروز بهتر است و می توان آن‌ها را در شرایط نیمه اسارت نگهداری کرد.

او بیان کرد: با توجه به جمعیت بسیار کم یوزپلنگ‌های ماده در کشور، تولد ۲ ماده دیگر کمک بسیار زیادی برای جلوگیری از انقراض آن‌ها خواهد کرد.

 

روز گذشته، حسن اکبری در خصوص وضعیت دو توله‌ یوزپلنگ تازه متولدشده در مجموعه حفاظت‌شده توران اظهار کرد: بر اساس خبر واصله از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، دو توله‌یوزپلنگ (کمتر از یک‌ماهه) توسط یک نفر چوپان از طبیعت جدا شده است و سپس با اطلاع محیط زیست در روز جمعه به محل زنده‌گیری برگردانده شده است.

وی افزود: بلافاصله تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره‌کل سمنان به محل اعزام شدند و تلاش برای اطلاع از وضعیت مادر و حتی‌الامکان بازگرداندن توله‌ها به زیستگاه انجام پذیرفت لیکن با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به‌منظور حفظ جان آن‌ها، حدود نیمه‌شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند.

 

امروز( ۱۳ آذرماه) روز «جهانی یوزپلنگ» نامگذاری شده است که در حال حاضر یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای در معرض خطر انقراض به شمار می‌رود و در ایران کمتر از ۳۰ فرد از آن باقی‌مانده است این در حالیست که رسانه‌ای شدن کشف دو توله یوز از یک چوپان در توران به عنوان زیستگاه مهم یوز آسیایی انتقاداتی را نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از این منطقه و نحوه اطلاع‌رسانی درباره یوزهای پیدا شده برانگیخته است. هنوز مشخص نیست که انگیزه چوپان از انجام این عمل چه بوده است. اقدامی که حتی می‌تواند منجر به مرگ این دو توله یوز شود. رکنا در این رابطه نوشت: «پیدا شدن دو توله یوز در طبیعت خبری بود که دیروز مخابره شد. آیا این خبر خوب است؟ قطعا نه! زیرا این دو توله یوز، توسط یک چوپان در طبیعت پیدا شدند و توسط آن چوپان به پاسگاه محیط زیست منتقل شده است. این بخش خبر ، قسمت فاجعه بار آن است و شاید مسبب مرگ این دو توله یوز ایرانی شود.

این خبر خط بطلانی بر تمامی ادعاهای سازمان محیط زیست مبنی بر آموزش جوامع محلی در طی دو دهه گذشته است. یعنی سازمان محیط زیست فقط در مورد آموزش جوامع محلی ادعا کرده است.
وقتی یک فرد از جامعه محلی در درون پارک ملی رفتار درست با حیات وحش را نمی داند قطعا داستان حیات وحش مناطق بیرون از مناطق چهارگانه بسیار غم انگیز تر است.
شاید سوال برای شهروندان این باشد که در صورت مشاهده گونه های حیات وحش بخصوص توله ها و جوجه های آنها درست ترین برخورد چیست؟

با باور اکثر کارشناسان حیات وحش، درست ترین رفتار در قبال مواجهه با نوزادان حیات وحش، دوری از آن منطقه و ترک سریع محیط است و به هیچ عنوان توله ها و جوجه ها را لمس نکنند زیرا این رفتار باعث می شود که مادر توله ها یا جوجه ها فرزندان خود را ترک کند و احتمال مرگ آنها وجود دارد.

لزوما مشاهده توله ها و جوجه های حیوانات به تنهایی در طبیعت به معنا مرگ والدین آنها نیست و نیازمند کمک انسان نیستند. در اغلب مواقع  والدین در یک منطقه رها می کنند و به سراغ منابع غذایی بروند».

 

 

 

 

منابع: باشگاه خبرنگاران، تسنیم، رکنا، فارس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها