شستا چگونه تامین اجتماعی را به ابربدهکار نظام بانکی کشور تبدیل کرد؟

تامین اعتبار از جیب مردم


نویسنده: مریم دهقان

تا پایان سال ۹۹ بدهی دولت به تأمین اجتماعی ۳۶۲ هزار میلیارد تومان بود که سازمان حسابرسی به عنوان مرجع حسابرسی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان آن را به‌عنوان مطالبات سازمان تأمین اجتماعی تأیید کرده است. همچنین بر اساس آخرین گزارشات مربوط به سال ۱۴۰۰ میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی ۴۳۰ هزار میلیارد تومان است که بعد از تأیید هیأت مدیره سازمان و هیأت امنا به سازمان حسابرسی برای بررسی و تأیید ارسال می‌شود. از این میزان در بودجه ۱۴۰۱، مصوب شد ۹۰ هزار میلیارد تومان، دولت در قالب سهام به تامین اجتماعی پرداخت کند که به تازگی، معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در پالایشگاه امام خمینی شازند برای پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان و مطالبات بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها به این سازمان واگذار شد. با این حال سازمان تامین اجتماعی امسال در لیست ابر بدهکاران نظام بانکی قرار داشت ولی موفق به پرداخت ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک رفاه شد. به اصلاح عامیانه، نوعی از این جیب به آن جیب بین دولت، سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه رخ داده است که علت اصلی آن ناکارآمدی سیستم مدیریت دولتی کشور است.
 
 
این ابر بدهکاری از کجا آمده است؟
 یک زنگ خطر جدی مبنی بر زیان‌ده بودن دو سوم از شرکت‌های شستا پایان سال ۹۶ به صدا درآمد. این بحران از سال 97 عمیق و عمیق‌تر شد و تنها چاره برای تامین نقدینگی سازمان تامین اجتماعی، استقراض از نظام بانکی کشور بود، وام‌هایی که سالانه چندین هزار میلیارد تومان و با بهره‌ی بالا گسترش یافتند و باعث شدند تا سازمان تامین اجتماعی سالانه نزدیک به ۱۲هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد. در تمام این سال‌ها، حوزه‌ی سرمایه‌گذاری سازمان یا همان شستا، نتوانسته به لحاظ اقتصادی نقش موثری برای سازمان تامین اجتماعی داشته باشد؛ چراکه مشخص نیست آورده‌ ریالی و میزان سوددهی شرکت‌های شستا برای صندوق تامین اجتماعی چقدر است و این شرکت‌ها چه جایگاهی برای تامین اجتماعی و جامعه‌ بیش از ۴۰ میلیون نفری بیمه‌شدگان آن دارند. لازم به ذکر است برخی شرکت‌های زیرمجموعه شستا مانند پتروشیمی‌ها از جیب مردم و منابع کشور سودده شدند، زیرا اصلی‌ترین عامل تغییرات قیمتی پتروشیمی‌ها، خوراک پتروشیمی و گاز است. در ایران سوددهی پتروشیمی‌ها به خاطر قیمت خوراک این شرکت‌ها است. در سال‌های اخیر نیز شرکت ملی گاز ایران مشکلات زیادی با شستا و تولیدکنندگان دولتی و نیمه دولتی پتروشیمی داشته است زیرا دولت یارانه بسیار زیاد با صورت‌حساب‌های فراوان معوق پرداخت پول گاز این شرکت‌ها را در سال‌های اخیر تحمل کرده است و این باعث شده هزینه تولید پتروشیمی‌ها با وجود آب و گاز و خوراک رایگان و نیروی کار ارزان و زمین ارزان، فاصله بسیار زیادی تا قیمت فروش محصول داشته باشد و این مسئله باعث می‌شود این شرکت‌ها سود زیادی را به‌طور غیرمستقیم از جیب مردم ثبت بکنند. این درحالی است که تنها در شرایط کاهش یارانه خوراک پتروشیمی و نهاده‌های اساسی می‌توان قضاوت کرد که این شرکت‌ها کارآمد و سودده هستند یا خیر!
  
 
پیشینه شستا، بازوی اقتصادی ناکارآمد سازمان تامین اجتماعی
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» در بازار سرمایه شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۱۳۶۵ در قالب یک شرکت سهامی خاص، با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان، از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی و با سرمایه گذاری ناشی از حق بیمه ۳۰ سال خدمت کارگران دیروز و بازنشستگان امروز تأسیس گردید. شستا یکی از بزرگترین هلدینگ های کشور است که با توجه به گسترده بودن حوزه فعالیت های آن، چندین شرکت زیرمجموعه بورسی و غیربورسی دارد و از نظر تعداد شرکت های تابعه، یک هلدینگ بی نظیر محسوب می شود. در حال حاضر به‌طور متوسط معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا است. 
شستا مجموعه‌ای با بیش از ۱۶۶ شرکت را اداره می‌کند. مجموع دارایی‌های این شرکت در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان و درآمد سالانه آن نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده‌است که در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. همچنین درآمد شرکت‌های فرعی شستا که در بورس تهران فعال می‌باشند در سال ۱۳۹۱ در مجموع بالغ بر ۱٫۶۰۰ میلیارد تومان برآورد گردید.
 
ساختار شستا به چه شکل است؟
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در زمینه های مختلفی همچون دارو، معدن، سیمان، تولید برق، فناوری اطلاعات، ترابری دریایی، کشاورزی و دامپروری، نفت، گاز، پتروشیمی و... فعال است. شستا، هلدینگ شرکت‌های متعدد بورسی و غیربورسی را در اختیار دارد و به طور کلی شرکت‌های زیرمجموعه شستا شامل 9 هلدینگ هستند:
•سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)
•سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو)
•سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا)
•سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)
•سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)
•کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی)
•سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین
•سرمایه گذاری توسعه انرژی تامین
•خدمات ارتباطی رایتل
 
راه چاره برای کارآمد کردن اقتصادی شستا 
چندی پیش خبر رکورد شکنی فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در صدر اخباراقتصادی قرار گرفت. جالب است بدانید شستا ۱۴ درصد سهام فولاد مبارکه و یک کرسی هیأت مدیره آن را دراختیار دارد. با همه این احوال هنوز هم مقامات وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حقوق بازنشستگان از”کمبود اعتبار” صحبت می‌کنند. روشن است که علت را باید در ناکارآمدی مدیریتی شستا جستجو کرد. سازمان تامین اجتماعی برای دسترسی به “پایداری منابع و اعتبارات “دو راه پیش رو دارد: اول: پرهیز از تصمیمات غیرکارشناسی در خصوص فاصله زیاد میزان افزایش سالانه حقوق سطوح مختلف بازنشستگان است که می‌تواند جریان مستمر حق بیمه کارگران شاغل را با اختلال مواجه کرده و آنها را به پرداخت حق بیمه کمتر و سرمایه‌گذاری حق بیمه خود در سایر مراکز اقتصادی سوق دهد و دوم: کارآمدسازی مدیریت شرکت‌های شستا از طریق خارج کردن آنها از سیستم مدیریتی شرکت های دولتی و پایان نگرش دولت ها به حیاط خلوت دانستن شستا برای تامین کسری های بودجه‌ای و منافع مدافعان و حامیان سیاسی و بهره‌گیری از دانش، تجربه ونظارت بازنشستگان متخصص از طریق یک سازوکار شفاف که درنهایت به اصلاح ساختار مدیریتی شستا می‌انجامد.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها