600 هزار دوز واکسن سرخجه وارد کشور شد



مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از واردات 600 هزار دوز واکسن سرخجه به کشور خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایلنا، «علیرضا عسکری»، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با اشاره به افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخجه در کشور، گفت: در پی افزایش مهاجرت اتباع از کشورهای همسایه به ایران و در نتیجه افزایش میزان ابتلای افراد به بیماری سرخجه در کشور، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از جمعیت هلال‌احمر خواست تا برای واردات واکسن‌های این بیماری اقدام کند.

وی ادامه داد: در این راستا، مراحل اخذ مجوزهای موردنیاز از طرف جمعیت هلال احمر برای واردات واکسن به کشور انجام شد.

عسکری با اشاره به واردات واکسن سرخجه افزود: 600 هزار دوز واکسن سرخجه اهدایی از طرف یونیسف امروز وارد کشور شد.

به گفته این مقام مسئول، پروسه برچسب‌گذاری واکسن‌های اهدایی در شرکت بازرگانی سهاکیش جمعیت هلال‌احمر در حال انجام است و در چند روز آینده واکسن‌ها به دست وزارت بهداشت و درمان می‌رسد تا در پایگاه‌های سلامت جهت تزریق توزیع شود.

سرخچه یا سرخک آلمانی چیست؟

سرخچه یا سزخجه که به آن سرخک آلمانی نیز می گویند، عفونتی ویروسی است که باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز روی بدن می شود. گذشته از بثورات، افراد مبتلا به سرخچه معمولاً تب و غدد لنفاوی متورم دارند. عفونت می‌تواند از طریق تماس با قطرات عطسه یا سرفه فرد آلوده از فردی به فرد دیگر گسترش یابد. این بدان معنی است که اگر بعد از لمس کردن چیزی که قطرات کوچک از فرد آلوده رویش باشد، به دهان، بینی یا چشم خود دست بزنید ممکن است سرخچه بگیرید.

 با معرفی واکسن سرخچه در اواخر دهه ۱۹۶۰، میزان ابتلا به این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، هنوز ابتلا به سرخجه  هم در بسیاری از مناطق جهان رایج است. این بیماری عمدتاً کودکان، بیشتر افراد ۵ تا ۹ سال، را مبتلا می‌کند اما در بزرگسالان نیز مشاهده می‌شود.

سرخجه به طور معمول یک عفونت خفیف است که در طی یک هفته، حتی بدون درمان برطرف می شود. با این حال می تواند یک وضعیت جدی در زنان باردار باشد، زیرا ممکن است باعث سندرم سرخچه مادرزادی در جنین شود. سندرم سرخچه مادرزادی می تواند رشد کودک را مختل کرده و باعث نقایص جدی هنگام تولد مانند ناهنجاری های قلبی، ناشنوایی و آسیب مغزی شود. اگر باردار هستید و مشکوک به سرخچه هستید، فوراً برای درمان سرخجه به یک متخصص زنان زایمان و نازایی مراجعه کنید.

علائم سرخچه چیست؟

علائم سرخچه اغلب آنقدر خفیف است که به سختی قابل مشاهده است. علائم معمولاً طی دو تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس بروز می کنند و اغلب حدود سه تا هفت روز به طول می انجامند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی صورتی یا قرمز که روی صورت شروع شده و بعد به سمت پایین و اندام های دیگر بدن می ریزند.
  • تب خفیف، اغلب زیر ۳۹ درجه سانتی‌گراد
  • غدد لنفاوی متورم و نازک
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • چشمان ورم کرده یا قرمز
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها