آیا طرح اینترنت ملی و طبقه‌بندی شدن اینترنت در ایران اجرایی شده؟



آخرین آمار ارائه شده از سرعت اینترنت در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد «میانه» سرعت اینترنت ایران همراه ۲ رتبه و اینترنت ثابت ۳ رتبه کاهش یافته است. از سویی دیگر برخی اقدامات و گزارش‌ها حاکی از نزدیک شدن به اجرای کامل طرح اینترنت ملی و طبقه‌بندی شدن اینترنت در ایران است.

    

به گزارش صبح ساحل، به نقل از آفتاب‌نیوز، در جریان اعتراضات بعد از مرگ تلخ مهسا امینی، اینترنت دچار اختلال شدید و در برخی مواقع نیز اینترنت بین‌الملل کاملا قطع شده بود. همچنین در جریان این اعتراضات، دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربرد و بسیاری دیگر از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها مسدود شد. گزارش های مختلفی نیز از آسیب گسترده به کسب و کارهای اینترنتی منتشر شده است.

اخیرا سایت اسپیدتست که سرعت و کیفیت اینترنت همه کشور‌های جهان را می‌سنجد و هر ماه میزان افزایش یا کاهش سرعت را با رتبه‌بندی آن‌ها نشان می‌دهد از کاهش سرعت اینترنت در ایران خبر داده است.

اخیرا موضوع موسوم به اینترنت طبقاتی از سوی وزیر ارتباطات اینگونه تفسیر شده است که «ما چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم و همه مردم خاص هستند. بلکه منظور گروهی از متخصصان هستند که شاید نیاز به شرایط خاصی از جمله استفاده از سایت‌های تحریمی داشته باشند که ما شرایطی را فراهم کنیم که دسترسی‌هایشان بهتر و آسان‌تر شود.»

    
 به نقل از فناوران: اما واقعیت این است که اینترنت ایران مدتی است چند طبقاتی شده است.
بی آنکه نامی برای هر دسته از این طبقات گذاشته شود، باید گفت، طبقه نخست مردم و کاربرانی هستند که به هر دلیلی اعم از مسایل فنی یا غیره، اصولا قید استفاده از فیلترشکن‌ها را زده‌اند و به نوعی ساکن اینترانت شده‌اند.
طبقه دومِ کاربران اینترنت، کسانی هستند که در حال استفاده از انواع و اقسام فیلترشکن‌های رایگان هستند تا به هر ترتیب به نوع دیگری از اینترنت دسترسی داشته باشند.
طبقه سوم کاربرانی هستند که با صرف هزینه‌های گاه بالا و خرید فیلترشکن‌های اختصاصی و پولی، در طبقه بالاترِ دارندگان دسترسی به اینترنت قرار می‌گیرند که البته گاها از خدمات دریافتی نیز شاکی هستند و دستشان هم قاعدتا به جایی بند نیست.
در طبقه چهارم نیز کاربرانی قرار دارند که چون به زعم وزیر ارتباطات، متخصص هستند، دسترسی‌های خاص و ویژه به اینترنت دارند یا قرار است داشته باشند.
اما در طبقه پنجم نیز بر اساس اخبار و آمار، کاربرانی قرار دارند که ظاهرا از اینترنت ماهواره‌ای برخوردار شده‌اند و با صرف بیشترین هزینه، نوع دیگری از اینترنت را تجربه می‌کنند.
در این میان با اخباری که از آن سوی مرزها به گوش می‌رسد، مدل‌ها و طرح‌های زیادی برای یافتن راه‌های دسترسی به اینترنت برای کشورهای مختلف در دستور کار است و بعید نیست طبقات جدید و بیشتری نیز در آینده برای اتصال به اینترنت اضافه شود.
لذا در چنین شرایطی، این که یک مقام مسوول چه می‌گوید و چه توجیه و تفسیری برای وضعیت موجود دارد، با چیزی که مردم می‌بینند معمولا متفاوت و گاه در تعارض است و از این جهت خیلی نیازی به نقد و بررسی این اظهارات نیست. چون شاهد شرایطی هستیم که فارغ از این بگو و مگوها، در پایان روز هر کس به سمتی می‌رود که میل و توان و احتیاجش را دارد.
  

سقوط ۲ پله‌ای اینترنت ثابت ایران

همچنین این گزارش نشان داد میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در هشتمین ماه میلادی ۲۸.۴۰ مگابیت بوده و جایگاه آن در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل در جهان نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده و در رده ۶۹ قرار دارد.

از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در آگوست ۱۰.۰۲ مگابیت برثانیه اعلام شده و جایگاه آن در رده بندی جهانی با ۲ پله سقوط رده ۱۴۷ است.

این درحالی است که طبق داده‌های همین گزارش میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در همین ماه ۴۱.۲۸ مگابیت برثانیه بوده و کشور با یک پله رشد در رده ۷۶ قرار دارد. همچنین میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۲۳.۲۳ مگابیت اعلام شده است. جایگاه ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت ثابت ۲ پله صعود کرده و رده ۱۴۵ است.

ايرنا، نيز در گزارشي از کاهش سرعت اينترنت نوشته است: با توجه به اينکه مدارس و دانشگاه‌ها اين روز‌ها به واسطه آلودگي هوا به صورت مجازي برگزار مي‌شوند، کاربران مدت زمان زيادي را در تعامل با اينترنت مي‌گذارند و شواهد و اعتراض‌ها نشان مي‌دهد، سرعت اينترنت براي برگزاري کلاس‌هاي مجازي نيز مطلوب نيست. اين کندي را مي‌توان در آمار سايت اسپيدتست نيز مشاهده کرد. آخرين آمار ارائه شده از سرعت اينترنت در کشور‌هاي مختلف نشان مي‌دهد «ميانه» سرعت اينترنت ايران همراه 2 رتبه و اينترنت ثابت 3 رتبه کاهش يافته است. از سويي ديگر برخي اقدامات و گزارش‌ها حاکي از نزديک شدن به اجراي کامل طرح اينترنت ملي و طبقه‌بندي شدن اينترنت در ايران است.

چه کسي پاسخگوي مردم است؟ 
اما سرانجام اين موضوع چيست و اختلال اينترنت در کشور دائمي است؟‌ اين موضوع چه تاثيري بر زندگي مردمي دارد که 80 درصد کارهاي خود را از طريق مجازي انجام مي‌دهند و سرگرمي بيشتر آنها، شبکه‌هاي اجتماعي است؟  دکتر سينا تفنگچي، کارشناس فضاي مجازي در پاسخ به اين سوالات به «آرمان امروز» مي‌گويد: ما سال‌ها پيش بحثي به‌نام «اعتياد به موبايل» يا «اعتياد به اينترنت» داشتيم، اما امروز بحث اعتياد مطرح نيست چون امروز زندگي ما در اينترنت و تلفن همراه تعريف شده است. مردم کشور ما از يک ابزار براي پيش بردن زندگي و اقتصاد استفاده مي‌کنند، پس در نتيجه با توجه به اختلالات اينترنتي و فيلترينگ، زندگي مردم دچار اختلال شده است و کسي پاسخگوي اين وضعيت نيست. قطعا اگر شما به‌عنوان خبرنگار آمار بگيريد، در اين مدت اختلالات رواني و مشکلات روحي مردم افزايش پيدا کرده، چون يکي از ابزارهاي مهم مراودات و سرگرمي روزانه مردم نابود شده است.»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها